Partner serwisu
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

Seul-Incheon, Tokio-Narita, Singapur-Changi? Jeśli nie oni, to kto zostanie doradcą strategicznym CPK?


Wstecz Dalej

Autor:

Łukasz Malinowski

Data publikacji:
2019-11-26 08:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Seul-Incheon, Tokio-Narita, Singapur-Changi? Jeśli nie oni, to kto zostanie doradcą strategicznym CPK?
fot. CPK
CPK w ciągu najbliższych miesięcy ma wybrać doradcę strategicznego. Wiemy, że będzie to podmiot powiązany z jednym z największych portów lotniczych. Zapewne padnie na jedno z trzech wymienionych lotnisk, ale które z nich ma największe szanse?
W wywiadzie dla „Rzeczpospolitej” Mikołaj Wild wspomniał, że kilka dni temu ruszyła procedura wyboru doradcy strategicznego. – Wybieramy doradcę spośród lotnisk, które mogą pochwalić się doskonałością operacyjną w zarządzaniu ruchem tak pasażerskim, jak i cargo – wyjaśniał żegnający się ze stanowiskiem pełnomocnika ds. CPK.

– Wybór doradcy strategicznego to jeden kroków milowych CPK. Jako doradcę planujemy wskazać zarządcę jednego z najlepszych lotnisk na świecie, który spełnia najwyższe standardy pod względem operacyjnym. W tej sprawie jesteśmy już w bieżącym kontakcie z największymi portami lotniczymi świata. Ten proces już trwa, a doradcę planujemy wskazać w połowie przyszłego roku – dodaje Konrad Majszyk, dyrektor komunikacji CPK.

Spółka przypomina, że jej celem jest zaprojektowanie na nowo infrastruktury lotniczej w centralnej Polsce i budowy od podstaw, jako projektu greenfield, nowego portu lotniczego między Warszawą i Łodzią. – Dlatego potrzebujemy wskazać kogoś z wiedzą i doświadczeniem, z bezcennym know-how. Będziemy współpracować z tym, kto wie, jak duże lotnisko przesiadkowe się planuje, projektuje, buduje i jak się nim zarządza – podkreśla Majszyk. – W grę wchodzą wiodące porty przesiadkowe świata. Wymagamy doświadczenia w budowie infrastruktury we własnym hubie, ale też działalności doradczej na świecie – wyjaśnia.

Przy tak postawionych parametrach można się pokusić o wytypowanie najpoważniejszych kandydatów. W roku 2018 próg 100 mln obsłużonych pasażerów przekroczyły jedynie dwa lotniska – w Atlancie (ATL) i Pekinie (PEK). Na kolejnych miejscach znalazły się porty w Dubaju (DXB), Los Angeles (LAX) oraz Tokio-Haneda. Żadne z nich nie spełnia jednak łącznie kryterium doświadczenia w budowie i działalności doradczej na świecie.

Inaczej wygląda sytuacja, gdy spojrzymy na nieco mniejsze, ale ciągle bardzo duże porty lotnicze w Korei, Japonii czy Singapurze. Koreański Incheon (ICN) w ostatnim roku obsłużył ponad 68 mln pasażerów, Changi (SIN) ponad 65 mln, oraz Tokio-Narita, która wprawdzie przekroczyła „jedynie” 42 mln pasażerów, ale także wydaje się dla polskiej strony dobrym partnerem ze względu na plany rozwojowe na tym rynku.

– Spółka szuka doradcy w Azji, bo to tam są najnowocześniejsze lotniska świata, a ich operatorzy mają wydzielone jednostki biznesowe zajmujące się konsultingiem. Mają też doświadczenie w budowaniu lotnisk typu greenfield, w przeciwieństwie do większości europejskich operatorów, którzy jedynie rozbudowują porty – mówi Dominik Sipiński, analityk lotniczy ch-aviation i Polityki Insight.

Wydaje się, że ze względów politycznych z wyścigu odpadną podmioty chińskie. W ostatnich tygodniach CPK rozmawiało i prezentowało projekty architektoniczne wielu firm brytyjskich, ale tego nie wiązalibyśmy z większymi szansami firm związanych z Londynem – zwłaszcza, że rozbudowa Heathrow nie idzie zbyt sprawnie. Pewne szansa mogłaby zapewne mieć także spółka powiązana z monachijskim lotniskiem, ale na firmach niemieckich ciągle wizerunkowo ciąży nieudany projekt nowego berlińskiego lotniska.

– Decyzja, aby współpracować z doświadczonym operatorem z wydzielonym konsultingiem jest bardzo dobra, ale trzeba pamiętać, że unijne otoczenie regulacyjne jest zupełnie inne niż azjatyckie – dodaje Sipiński. My stawiamy na kogoś z trójki Seul-Inczon, Tokio-Narita, Singapur-Changi, ale jeszcze kilka innych portów może być w grze.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Horała pełnomocnikiem rządu ds. CPK. Wild zostanie prezesem spółki?

Prawo i polityka

Horała pełnomocnikiem rządu ds. CPK. Wild zostanie prezesem spółki?

Łukasz Malinowski 25 listopada 2019

Projekt modernizacji CE30 Wrocław – Opole od nowa. Musi być zgodny z CPK

Infrastruktura i lotniska

Projekt modernizacji CE30 Wrocław – Opole od nowa. Musi być zgodny z CPK

Jakub Madrjas 12 listopada 2019

Grochowski (LOT Cargo): Po otwarciu CPK nasza pozycja wzrośnie

Biznes i przemysł

Grochowski (LOT Cargo): Po otwarciu CPK nasza pozycja wzrośnie

Tomasz Śniedziewski 11 listopada 2019

 

Niemcy gotowe do przejęcia Condora

Biznes i przemysł

Niemcy gotowe do przejęcia Condora

20 kwietnia 2020

GECAS anulował zamówienie 69 boeingów 737 MAX

Biznes i przemysł

GECAS anulował zamówienie 69 boeingów 737 MAX

20 kwietnia 2020

Alaska Airlines uzyskały 992 mln dolarów wsparcia

Pasażer i linie lotnicze

Alaska Airlines uzyskały 992 mln dolarów wsparcia

20 kwietnia 2020

Lufthansa tymczasowo wycofuje flotę airbusów A340-600

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa tymczasowo wycofuje flotę airbusów A340-600

20 kwietnia 2020

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5