Spółka CPK prowadzi postępowanie przetargowe na doradcę techniczno-biznesowego oraz konsultantów wsparcia technicznego ds. master planu oraz ochrony środowiska i badań terenowych. Stawia przy tym dość ostre wymagania, w tym 20 lat doświadczenia w zakresie zarządzania, przygotowania, planowania lub projektowania portów lotniczych.
– W związku z zaawansowanymi przygotowaniami do projektowania i budowy CPK, zgodnie z wcześniejszymi założeniami, poszukujemy punktowego wsparcia zespołu CPK w wybranych dziedzinach. Celem jest pozyskania niektórych kompetencji potrzebnych na tym etapie projektu – wyjaśnia Konrad Majszyk, Dyrektor Komunikacji i PR.
Przetarg został ogłoszony 22 listopada a od 4 grudnia prowadzone są negocjacje z podmiotami, które się zgłosiły do udziału w dalszej części postępowania. Ostateczny wybór ma nastąpić na początku przyszłego roku. W ich toku mają zostać wyłonieni czterej doradcy i konsultanci.
Doradca techniczno-biznesowy m.in. do zarządzania zintegrowanym zespołem projektowym, którego pozyskanie ma wynikać z konieczności z wybranego przez CPK modelu przygotowania inwestycji, a mianowicie formuły tzw. zintegrowanego zespołu projektowego, czyli łączącego pracowników własnych CPK i ekspertów zewnętrznych. – W krótkiej perspektywie zaangażowanie doradcy pozwoli spółce CPK zintensyfikować prace planistyczne i przedprojektowe. W dłuższej ma umożliwić transfer części know-how w celu budowania kompetencji wewnątrz spółki – mówi Majszyk.
Konsultant wsparcia technicznego ds. master planu, który będzie przygotowywał we współpracy z CPK tzw. master plan, czyli podstawowy dokument określający, jak port będzie wyglądał, gdzie i w jakich etapach powstanie oraz jak będzie się rozwijał w perspektywie 20 lat z uwzględnieniem wyników szczegółowych prognoz ruchu lotniczego.
Konsultant ds. ochrony środowiska – ta firma będzie prowadzić na zlecenie CPK administracyjne procedury przyrodnicze w celu uzyskania niezbędnych decyzji środowiskowych i lokalizacyjnych.
Konsultant ds. badań terenowych, który ma prowadzić na zlecenie CPK niezbędne badania przestrzenne terenu i podłoża budowlanego.
Od potencjalnych uczestników CPK wymaga minimum 20-letniego doświadczenia zawodowego w zakresie zarządzania, przygotowania, planowania lub projektowania portów lotniczych, udziału w planowaniu lub projektowaniu co najmniej dwóch lotnisk o minimalnej przepustowości 20 mln pasażerów rocznie oraz doświadczenia w projektach lotniskowych: w pracy dla inwestorów (zamawiających lub zarządzających inwestycjami lotniskowymi) jak również dla wykonawców działających na zlecenie inwestora (projektantów, architektów, firm konsultingowych itd.). – Oprócz tego wskazaliśmy też bardzo szczegółowe kryteria dodatkowe kwalifikacji dla doradców zainteresowanych poszczególnymi częściami zamówienia – podkreśla Majszyk. Firmy mogą bowiem ubiegać się o wykonanie każdego z czterech zadań lub tylko części z nich.
To nie jedyne działania jakie prowadzi obecnie CPK. Ogłoszonego kilka dni temu postępowania na doradztwo nie należy jednak mylić z wyborem doradcy strategicznego. W części lotniskowej projektu trwa bowiem dialog techniczny w sprawie wyboru spośród największych i najsprawniej zorganizowanych portów lotniczych świata doradcy strategicznego CPK. W tej sprawie w Polsce była w ciągu ostatnich dni z wizytą robocza delegacja z Singapuru, w skład której wchodzili m.in. przedstawiciele Lotniska Changi. W ciągu najbliższych dni kilkunastu dni przyjadą przedstawiciele także innych podmiotów. Wybór padnie zapewne na jeden z trzech azjatyckich podmiotów, o czym pisaliśmy w tekście pt.
Seul-Incheon, Tokio-Narita, Singapur-Changi? Jeśli nie oni, to kto zostanie doradcą strategicznym CPK?W ramach przygotowań do zlecenia master planu trwają konsultacje założeń portu lotniczego ze 130 partnerami branżowymi, w ramach ACC z kilkudziesięcioma liniami lotniczymi, a dodatkowo z 13 kluczowymi spółkami Skarbu Państwa. – Priorytetem jest dla nas mądre zaplanowanie lotniska, profesjonalne prace przygotowawcze i rentowność projektu. W szczegółowy sposób analizujemy wybrane inwestycje lotniskowe na świecie. Chcemy uczyć się na błędach innych, jakie stały się np. udziałem lotniska w Berlinie, ale też innych znaczących inwestycji, a w miarę możliwości unikając własnych – przypomina przedstawiciel spółki.