Wybór wykonawców kluczowych opracowań, zmiana specustawy umożliwiająca szybszy dobrowolny wykup gruntów oraz wskazanie doradcy strategicznego – to plany spółki CPK na nowy rok. Spodziewane jest też przyjęcie przez rząd wieloletniego planu finansowania. W zakresie komponentu kolejowego krokiem naprzód ma być rozpoczęcie badań środowiskowych na obszarach przeznaczonych pod budowę linii dużych prędkości Łódź – CPK – Warszawa.
W pierwszej połowie 2020 r. powinien zostać wybrany wykonawca masterplanu. Około połowy roku rozpocznie się opracowywanie dokumentu. – Będzie on zawierał m. in. koncepcję rozwoju portu lotniczego w perspektywie 20 lat na podstawie szczegółowych prognoz, szczegółową lokalizację, podstawowe parametry, wymiary i przepustowość infrastruktury oraz plan etapowania budowy – wylicza dyrektor komunikacji i PR spółki CPK Konrad Majszyk. Plan generalny będzie też zawierał ostateczny model biznesowy nowego lotniska. Zapisy masterplanu będą ściśle skoordynowane z innym dokumentem, który ma zostać przyjęty w przyszłym roku – Programem Wieloletnim CPK, czyli rządowym planem finansowania inwestycji.
Inną ważną decyzją, którą CPK zamierza podjąć w nowym roku, będzie wybór doradcy strategicznego. Jego zadaniem będzie wsparcie w planowaniu i projektowaniu inwestycji, a być może – także pomoc na etapie budowy.
Jak już pisaliśmy, trwa dialog techniczny z kandydatami do tej roli. Według Majszyka pełnieniem tej funkcji są zainteresowani przedstawiciele największych lotnisk europejskich i azjatyckich. Inne dziedziny, w których zostaną wybrani doradcy dla CPK, to ochrona środowiska oraz badania terenowe.
Jeśli chodzi o komponent kolejowy CPK, ważnym krokiem będzie rozpoczęcie badań środowiskowych w miejscach planowanych inwestycji kolejowych na terenie całej Polski. Przetarg na wykonanie inwentaryzacji przyrodniczych na ok. 220 tysiącach hektarów powierzchni został rozstrzygnięty
już w kończącym się roku. Wybrano oferty: Multiconsult, WYG, Daniel Maranda, Asanga, Idom, FFP Enviro, Mosty Gdańsk i BBF. Firmy te będą każdorazowo brały udział w organizowanych przez CPK zamówieniach cząstkowych, a o konkretnym zleceniu na inwentaryzację przyrodniczą będzie decydowała proponowana cena. – W pierwszej kolejności inwentaryzacja przyrodnicza zostanie przeprowadzona na terenie, na którym powstanie 140-kilometrowy odcinek linii dużych prędkości Warszawa – CPK – Łódź – mówił kilka tygodni temu ówczesny p. o. prezesa CPK Mikołaj Wild. Spółka CPK zajmie się budową nowych linii i odcinków, podczas gdy modernizację istniejącej infrastruktury mają przeprowadzić PKP PLK.
Zarząd CPK zamierza też przedstawić propozycję zmian w specustawie. Mają one umożliwić szybsze rozpoczęcie negocjacji na temat dobrowolnego wykupu gruntów. Jak twierdzi przedstawiciel spółki, takiego kroku oczekuje część mieszkańców. – Ze spotkań Rady Społecznej wiemy, że duża część mieszkańców Baranowa, Teresina i Wiskitek oczekuje, że w ciągu najbliższego roku będziemy gotowi do rozpoczęcia negocjacji i dobrowolnych wykupów gruntów. Ten etap wymaga od nas nie tylko analizy biznesowej, ale też określenia zasad wykupu nieruchomości, które będziemy konsultować z mieszkańcami – zapowiada Majszyk.