Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

COVID przyśpiesza koniec ery boeingów B747

Dalej Wstecz
Autor:

Avgeek

Data publikacji:
08-08-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

Ostatnie dziesięć lat to okres szybkiego znikania boeingów 747 z siatek połączeń przewoźników na całym świecie. Obecnie coraz trudniej będzie trafić na rejsy obsługiwane “królową przestworzy”. Ich wycofanie bardzo przyśpieszyła w ostatnim czasie pandemia koronawirusa. Prawdopodobnie w ciągu następnych dwóch lub trzech lat boeingi B747 znikną zupełnie, i to nawet najnowsze wersje 747-8.

Ikona lotnictwa, Jumbo Jet, Królowa Nieba – żaden inny model samolotu nie stał się takim symbolem i nie doczekał się tylu nazw co boeingi B747. Od ich wprowadzenia do użytku minęło prawie 51 lat, ale mimo dobrej passy coraz więcej linii zaczyna się z nimi żegnać. Do końca stycznia 2020 r. cała rodzina B747 wylatała prawie 125,5 miliardów kilometrów i przewiozła prawie 6,5 mld pasażerów, czyli 83 proc. ludzkiej populacji (dane Boeinga). Amerykański producent wyprodukował Jumbo Jety w łącznie kilkunastu różnych wariantach, w tym czterech głównych: -100, -200, -300 i -400. Najpopularniejszy był ten ostatni. Dostarczono ponad 440 B747-400, a licząc razem ze zbudowanymi na jego bazie wariantami o wydłużonym zasięgu (ER) i cargo (F, ERF) – ponad 700 sztuk. Obecnie Boeing produkuje jeszcze B747 w wersji cargo B747-8F.

Przez ponad 50 lat zamówiono 1572 Jumbo Jety, z czego 1555 zostało dostarczonych. Na dostawę czeka jeszcze 17 B747: 15 B747-8F i dwa Air Force One, które zastąpią obecnie używane B747 starszej generacji. Jako ciekawostkę warto dodać, że 747-8 Intercontinental to obecnie najdłuższy samolot pasażerski świata. Boeing odebrał to miano airbusowi A340-600, który jest krótszy o jeden metr.

Zmierzch czterosilnikowców

Nowy B747-8 nigdy nie był dla Boeinga kluczowy, ponieważ była to modyfikacja produkowanego od ponad 51 lat JumboJeta, a koszty jego rozwoju były względnie niskie. Gdy amerykańska firma ogłaszała ten program, od dawna pracowała już nad samolotem, który miał zapoczątkować rewolucję na rynku – B787 Dreamliner. Jednak zbliżający się koniec A380, to dla Airbusa porażka wizerunkowa zupełnie nieporównywalna z klapą programu B747 i B747-8. Boeing sprzedał łącznie ponad 1550 Jumbo Jetów od początku ich produkcji. Model ten już dawno się zwrócił i po prostu dożył swoich lat. Odchodzi na tarczy jako ikona zupełnie innej epoki w lotnictwie. Ostatni Airbus A380 może zejść z linii produkcyjnej jako symbol przestrzelonych prognoz europejskiego koncernu.

COVIDowe odejścia

W ostatnim czasie kilku dużych przewoźników poinformowało o końcu B747. Linie lotnicze British Airways, największy na świecie operator tych maszyn, ogłosiły pod koniec lipca, że wycofują z eksploatacji flotę jumbo-jetów ze skutkiem natychmiastowym. Przewoźnik lepszą przyszłość upatruje w bardziej ekonomicznych boeingach 787 oraz airbusach A350. Do tego podobną decyzję podjął australijski Qantas, kiedy to Boeing 747-400ER linii wystartował w środę 22 lipca br. w swój ostatni lot w barwach narodowego przewoźnika powietrznego Australii. W maju tego roku także brytyjski przewoźnik Virgin Atlantic poinformował, że zwolni ponad 3 tys. pracowników oraz wycofa boeingi B747-400. Wszystko po to, aby zaradzić presji finansowej kryzysu związanego z koronawirusem.

Gdzie jeszcze latają B747?

Przedstawiamy listę dziesięciu największych użytkowników samolotu-ikony – Jumbo Jeta. Do zestawienia sklasyfikowaliśmy linie lotnicze posiadające B747 w wersji pasażerskiej lub cargo na podstawie liczby maszyn cały czas wykorzystywanych do lotów handlowych danej linii. W czerwcu 2020 r. aktywnych było 417 boeingów B747: 10 B747-100, 20 B747-200, dwa B747-300, 257 B747-400 oraz 128 B747-8. W sumie 10 przedstawionych poniżej przewoźników użytkuje 239 Jumbo Jetów, z czego prawie 1/3 (75) lata w europejskich liniach. 239 samolotów z poniższej listy linii to 57 proc. wszystkich maszyn B747, jakie znajdują się w czynnej służbie na świecie.

1. Atlas Air – 38 maszyn B747

Na trzecim miejscu jest linia Atlas Air. Ten przewoźnik czarterowy i cargo jest użytkownikiem B747 od momentu swojego powstania, czyli od 1992 r. Do tej pory przez flotę linii przewinęły się 73 samoloty tego typu. Obecnie we flocie znajduje się 38 B747: 26 B747-400F/BCF, cztery B747-400 oraz osiem B747-8F.

2. Cargolux – 30 maszyn B747

Na miejscu drugim Cargolux. Cargolux to linia z siedzibą i główną bazą w porcie lotniczym Luksemburg. Jest jedną z największych linii tego typu w Europie. W ramach swojej działalności, poza lotami rejsowymi, wykonują też loty czarterowe z ładunkami cargo. Obecnie flota przewoźnika składa się z 30 B747: 16 B747-400F oraz 14 B747-8F.

3. UPS Airlines – 29 samolotów B747

Trzecie miejsce w rankingu przypadło dla amerykańskiej UPS Airlines. Linia jest użytkownikiem B747 od 1984 r. Do tej pory przez flotę przewoźnika przewinęły się 54 samoloty tego typu. Obecnie we flocie linii znajdują się 24 B747: 13 B747-400F oraz 11 B747-8F.

4. Lufthansa – 28 maszyn B747

Drugie miejsce przypadło niemieckiej linii. Lufthansa użytkuje boeingi B747 od 1970 roku i jest jedną z nielicznych linii, która posiada teraz dwie wersje pasażerskie, w tym najnowszą -8 Intercontinental. Obecnie we flocie linii znajduje się 28 boeingów 747: dziewięć B747-400 oraz 19 B747-8I. Jako jeden z najstarszych klientów programu, linia w 2015 roku otrzymała jubileuszowego 1500. B747. Od 2016 roku przewoźnik posiada także retrojeta, którym został B747-8I (D-ABYT).

5. Kalitta Air - 24 maszyny B747

Kalitta Air to amerykańskie linie lotnicze cargo z siedzibą w Ypsilanti Township w stanie Michigan. Wykonują ad hoc i regularne loty towarowe na terenie Ameryki Północnej, Azji i Europy. Główna baza znajduje się na lotnisku Willow Run w Ypsilanti Township. Obecna flota składa się już tylko z 24 B747 w wersji -400.

6. China Airlines – 22 samoloty B747

Szóste miejsce w rankingu przypadło dla tajwańskiej China Airlines. Linia jest użytkownikiem B747 od 1976 r. Do tej pory przez flotę przewoźnika przewinęło się 59 samolotów tego typu. Obecnie we flocie linii znajdują się 22 B747: 18 B747-400F oraz cztery B747-400.

7. Korean Air – 20 samolotów B747


Na siódmym miejscu znalazła się linia Korean Air. Przewoźnik jest użytkownikiem B747 od 1978 r. Łącznie przez linie przewinęło się 81 takich maszyn. Obecnie we flocie Koreana jest 20 B747: trzy B747-400F/BCF, siedem B747-8F oraz 10 B747-8I.

8. Cathay Pacific Cargo – 19 samolotów B747

Ósme miejsce wędruje do linii z Hong Kongu. Cathay Pacific jest jednym z pierwszych użytkowników B747. Pierwszy samolot tego typu pojawił się w linii w 1978 r. Do tej pory przez flotę linii przewinęły się 83 samoloty tego typu. Obecnie we flocie znajduje się 19 B747F: pięć B747-400F/BCF oraz 14 B747-8F.

9. AirBridge Cargo (ABC Airlines) – 17 maszyn B747

Dla rosyjskiej linii Air Bridge Cargo przypadło dziewiąte miejsce. Przewoźnik jest użytkownikiem B747 od 2004 r. Do tej pory przez flotę linii przewinęło się 30 samolotów tego typu. Obecnie we flocie ABC znajduje się 17 B747: sześć B747-400F/BCF oraz 11 B747-8F.

10. Asiana Airlines – 12 maszyn B747

Dla koreańskiej linii Asiana Airlines przypadło 10. miejsce. Przewoźnik jest użytkownikiem B747 od 1993 r. Do tej pory przez flotę linii przewinęło się 18 samolotów tego typu. Obecnie we flocie Asiany znajduje się 12 B747: jeden B747-400ER oraz 11 B747-400F.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

SunExpress będzie latać z Izmiru na Lotnisko Chopina

Pasażer i linie lotnicze

SunExpress będzie latać z Izmiru na Lotnisko Chopina

Mateusz Kieruzal 07 października 2023

PE: Wymiary bagażu podręcznego muszą być ustandaryzowane

Prawo i polityka

Umowa Emirates i Shell Aviation dotycząca dostaw paliwa SAF

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Zajrzeliśmy do środka Dreamliftera (zdjęcia)

Infrastruktura i lotniska

Zajrzeliśmy do środka Dreamliftera (zdjęcia)

Mateusz Kieruzal 11 czerwca 2023

Pozostałe z wątku:

SunExpress będzie latać z Izmiru na Lotnisko Chopina

Pasażer i linie lotnicze

SunExpress będzie latać z Izmiru na Lotnisko Chopina

Mateusz Kieruzal 07 października 2023

PE: Wymiary bagażu podręcznego muszą być ustandaryzowane

Prawo i polityka

Umowa Emirates i Shell Aviation dotycząca dostaw paliwa SAF

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Zajrzeliśmy do środka Dreamliftera (zdjęcia)

Infrastruktura i lotniska

Zajrzeliśmy do środka Dreamliftera (zdjęcia)

Mateusz Kieruzal 11 czerwca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5