Partner serwisu
Biznes i przemysł

Co Polska może wnieść do kosmicznego przemysłu?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
23-09-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RyneK-Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Co Polska może wnieść do kosmicznego przemysłu?
Graf. Creotech
Publikujemy trzecią, ostatnią część rozmowy z Pawłem Packiem, wicedyrektor Biura Rozwoju i Innowacji w Agencji Rozwoju Przemysłu, na temat wsparcia jakie oferuje ARP polskiemu przemysłowi kosmicznemu. Rozmawiamy także na temat jego kondycji.

Jakie perspektywy dostrzega Pan przed Polską w tej branży na najbliższe lata?

Myślę, że dla polskich firm sukcesem będzie znalezienie się na stałe w łańcuchach dostaw największych zleceniodawców, czyli firm PRIME. Będzie to bowiem oznaczało, że nasze produkty są cenione i sprawdzone. W technologiach kosmicznych nie ma jednak dróg na skróty, do pozycji wiarygodnego dostawcy podsystemów lub systemów dochodzi się latami. Rządy państw wiodących w branży lotniczej i kosmicznej, takich jak Francja, Niemcy czy Hiszpania, podchodzą do sprawy bardzo pragmatycznie, popierając własnych producentów i myśl techniczną. To powody do szukania nisz technologicznych, w których możemy minimalizować konkurencję. Naszym obszarem specjalizacji może być na przykład robotyka kosmiczna, wykorzystywana np. przy usuwaniu kosmicznych śmieci, i naprawianiu satelitów w przestrzeni kosmicznej. Na świecie, oprócz – być może – Kanady, nie ma obecnie lidera w tej kwestii. W Europie pole do rozwoju tej działalności wciąż istnieje. Druga nisza to mikrosatelity – tu jednak wyścig już się zaczął, a uczestników jest wielu. Wspieramy w tym zakresie CreoTech, który rozpoczął już realizację projektu budowy uniwersalnych platform do mikrosatelitów.

Istnieje szansa na zamówienie spoza rządowych i wspólnotowych agencji?

Przez lata sektor rozwijał się tylko dzięki zamówieniom rządowym. Część komercyjna istnieje dopiero od 4-5 lat, w czym duże zasługi położył Elon Musk i SpaceX. Większość dużych firm w Europie to podmioty, w które zaangażował się kapitałowo rząd. Widać jak ważne jest w tej branży wsparcie państwa. Wraz z wzrostem rynku i Polska powinna zwiększać systematycznie nakłady na rozwój sektora kosmicznego, m.in. składkę do ESA. Druga potrzebna rzecz to narodowy program kosmiczny, który wskazywałby kierunki rozwoju firmom.

Czy Europejska Agencja Kosmiczna zamawia produkty i usługi poprzez Polską Agencję Kosmiczną lub ARP, czy bezpośrednio u przedsiębiorców?

Polska jest członkiem ESA od 2014 roku. Składka członkowska wynosi obecnie 45 milionów euro na okres 2017 – 2020. Część tej składki (min. 9 mln euro) wraca w postaci tzw. „zwrotu geograficznego” jako zamówienia dla polskich firm. ESA w pierwszej kolejności pyta polskie firmy, czy są w stanie wykonać jakieś zlecenia w ramach tych pieniędzy – ale nie na wszystko znajduje wykonawcę. Polska składka wpłacana jest z przeznaczeniem na przeznaczonych na poszczególnych programów technologicznych ESA – na te dziedziny, w których czujemy się mocni kompetencyjnie, płacimy więcej.

Jakie jest zaangażowanie PGNiG i na czym ono polega?

PGNiG uwierzyło nam, że branża kosmiczna jest ważna i że można z niej pozyskać dobrych inżynierów. Oczywiście nie będą to inżynierowie z branży naftowo-gazowej, ale informatycy czy elektronicy, których kompetencje da się wykorzystać również w tej branży. Część z technologii kosmicznych – np. sensory na podczerwień do wykrywania wycieków gazu – już w tej chwili może mieć zastosowanie w gazownictwie. Niektóre wysyłane w Kosmos misje mają na celu właśnie sprawdzanie dostępności zasobów gazu. Kamery mające badać atmosferę konkretnych planet są wyjątkowo czułe, a jednocześnie odporne na najtrudniejsze warunki – więc tym bardziej sprawdzą się na Ziemi.

O wiele bardziej namacalny dla nas segment to tzw. downstream – czyli wykorzystywanie danych, które spływają do nas z Kosmosu. Rynek jest tutaj ogromny. Wykorzystywanie technik satelitarnych to bardzo dynamicznie rozwijający się obszar w ramach przemysłu kosmicznego. Mają one zastosowanie prawie wszędzie – również w detekcji wycieków z gazociągów. Przy infrastrukturze biegnącej pod ziemią dokładność radarowego pomiaru pionowych przesunięć gruntu sięga milimetra w ciągu roku.

PGNiG jest głównym partnerem naszego programu, wspiera inicjatywy, które podejmujemy. Firma była głównym partnerem Forum Satelitarnego, teraz jest także głównym fundatorem programu stażowego. Duże spółki, takie właśnie jak PGNiG podchodzą do tematu technologii kosmicznych wyłącznie biznesowo, wykorzystując konkretne rozwiązania, które ograniczają koszty. Pokazując firmom właśnie takie konkretne technologie, osiągnęliśmy już ten etap na którym nasze zachęcanie do wykorzystywaniu np. technik satelitarnych nie budzi już uśmiechu na twarzy, jak jeszcze rok temu. Np. podczas Forum Satelitarnego odbyły się warsztaty pokazujące zastosowanie technik satelitarnych, zorganizowane dla PGNiG, PKP Cargo i KGHM.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Nowa oferta MARR dla firm z sektora lotniczo-kosmicznego

Biznes i przemysł

Nowa oferta MARR dla firm z sektora lotniczo-kosmicznego

Redakcja/inf. pras. 29 października 2020

Startuje polska analogowa misja na Marsa

Biznes i przemysł

Startuje polska analogowa misja na Marsa

Redakcja 09 października 2017

Polska leci w kosmos. Jak ARP pomaga nowemu przemysłowi?

Biznes i przemysł

Polska leci w kosmos. Jak ARP pomaga nowemu przemysłowi?

Emilia Derewienko 20 września 2017

Dobre perspektywy dla rynku kosmicznego w Polsce

Prawo i polityka

Dobre perspektywy dla rynku kosmicznego w Polsce

Emilia Derewienko 25 sierpnia 2017

Polska może stać się ważnym graczem w światowym przemyśle kosmicznym

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Nowa oferta MARR dla firm z sektora lotniczo-kosmicznego

Biznes i przemysł

Nowa oferta MARR dla firm z sektora lotniczo-kosmicznego

Redakcja/inf. pras. 29 października 2020

Startuje polska analogowa misja na Marsa

Biznes i przemysł

Startuje polska analogowa misja na Marsa

Redakcja 09 października 2017

Polska leci w kosmos. Jak ARP pomaga nowemu przemysłowi?

Biznes i przemysł

Polska leci w kosmos. Jak ARP pomaga nowemu przemysłowi?

Emilia Derewienko 20 września 2017

Dobre perspektywy dla rynku kosmicznego w Polsce

Prawo i polityka

Dobre perspektywy dla rynku kosmicznego w Polsce

Emilia Derewienko 25 sierpnia 2017

Polska może stać się ważnym graczem w światowym przemyśle kosmicznym

Biznes i przemysł

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5