Antonow An-2, produkowany w latach 1947–2001 popularny samolot dwupłatowy, stał się bazą chińskiego projektu Feihong 98 (FH-98), zakładającego stworzenie bezzałogowego samolotu transportowego. Pierwszy egzemplarz pomyślnie wzbił się w powietrze.
Antonow An-2, nazywany w naszym kraju “Antkiem”, największy na świecie samolot dwupłatowy, przez lata był bardzo popularnym widokiem na polskim niebie. Samoloty tego typu od 1947 r. produkowane były w oparciu o projekt Biura Konstrukcyjnego Antonowa w radzieckiej Państwowej Fabryce 473 z Kijowie, gdzie powstało do 5 tys. egzemplarzy maszyny. Po 1960 r. głównym zakładem produkcyjnym An-2 był WSK Mielec, gdzie do 1991 r., kiedy to zakończono produkcję modelu, powstać mogło nawet 13 tys. “Antków”. Jeszcze po formalnym zamknięciu linii produkcyjnej aż do 2001 r. powstawały pojedyncze maszyny lub krótkie serie samolotów, np. cztery sztuki na eksport do Wietnamu.
Chińska historia An-2
Podobnie jak w Polsce, także w Chinach An-2 wiąże się z lotniczą historią kraju. Antonowy An-2 od 1957 r. powstawały w Państwie Środka pod nazwą Shijiazhuang Y-5 (od nazwy zakładów w Shijiazhuang, gdzie powstawały na radzieckiej licencji). Na Dalekim Wschodzie, tak jak i w pozostałych krajach, w których służył An-2, samolot ten doceniany był za prostotę konstrukcji oraz możliwość prowadzenia operacji z krótkich dróg startowych o niskiej jakości.
Zalety dwupłatowca zadecydowały o tym, że chiński Y-5B stał się platformą chińskiego projektu Feihong 98, zakładającego stworzenie bezzałogowego samolotu transportowego. Dron na bazie Y-5B został opracowany przez firmy Fengfeng Airlines oraz Aerospace Times Feihong Technology, pod nadzorem Urzędu Lotnictwa Cywilnego Chin (CAAC). Jak pokazuje krótki film zamieszczony na Twitterze, pierwszy bezzałogowy Y-B5 z powodzeniem odbył lot testowy w chińskim regionie Mongolii Wewnętrznej.
Dron towarowy o szeregu zastosowań
Powstały na bazie Y-B5 dron towarowy Feihong 98 jest zdalnie kontrolowany, dysponuje masą startową 5,25 ton i maksymalną ładownością półtora tony. Do startu Feihong 98 potrzebuje rozbiegu krótszego niż 200m i jest wstanie wykonywać operacje na lądowiskach położonych w trudno dostępnych obszarach, takich jak góry czy wyspy. Dzięki temu FH-98 może znaleźć zastosowanie w prężnie rozwijającym się w Chinach sektorze doręczeń przesyłek ekspresowych. Dron może być także wykorzystywany do obsługi misji poszukiwawczych i ratunkowych (SAR), medycznych oraz do wsparcia zadań militarnych, deklarują twórcy projektu.
Shijiazhuang Y-5B nie jest jedynym typem samolotu, który posłużył Fengfeng Airlines oraz Aerospace Times Feihong Technology do stworzenia drona. Konsorcjum opracowało także i wdrożyło dron powstały na bazie nowozelandzkiego samolotu PAC750XL.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.