Chińskie linie lotnicze, które od ponad 30 lat są wyłącznym operatorem samolotów Boeinga, rozmawiają z Airbusem o potencjalnym zakupie ich samolotu, w obliczu narastających napięć handlowych między Pekinem a Stanami Zjednoczonymi - podaje Bloomberg, powołując się na swoje źródło.
Kierownictwo linii lotniczych Xiamen Airlines, które w większości należą do państwowego przedsiębiorstwa China Southern Airlines, spotkało się w zeszłym miesiącu z delegacją Airbusa, aby przyspieszyć negocjacje. Proces nie jest publiczny. Xiamen Airlines są w przeważającej mierze zainteresowane wersją samolotów wąskokadłubowych Airbus A321 o dłuższym zasięgu, jednak nie ustalono jeszcze wielkości potencjalnego zamówienia.
Zakup Airbusa przez Xiamen Airlines byłby ciosem dla Boeinga, bowiem w ubiegłym roku przewoźnik został klientem startowym dla jego najnowszego wariantu najlepiej sprzedającego się samolotu 737 Max, bezpośredniego konkurenta A320.
Wizyta Airbusa
Rozmowy między Xiamen i Airbusem rozpoczęły się nieoficjalnie około maja, gdy wzrosło napięcie w handlu między USA a Chinami. Dyskusje zyskały na intensywności we wrześniu, kiedy to starsi dyrektorzy Airbusa, w tym Chief Executive Officer Tom Enders i przyszły CEO Guillaume Faury odwiedzili Chiny - podaje źródło Bloomberg.
Potencjalna transakcja, do której nie wiadomo, czy w ogóle dojdzie, miałaby być warta 18 miliardów dolarów. Chociaż ostateczne porozumienie w sprawie tej transakcji może nie zostać osiągnięte w odpowiednim czasie, Chiny chcą złożyć zamówienie na targach importowo-eksportowych w listopadzie, gdzie rząd ma przedstawić szereg umów, aby zademonstrować siłę i wagę narodu w globalnym handlu.
Chociaż linie lotnicze Xiamen były w przeszłości w kontakcie z Airbusem, zaczęły poważnie traktować europejską firmę dopiero wtedy, gdy rozgorzała wojna handlowa pomiędzy USA a Chinami. Linia lotnicza niechętnie traci przewagę kosztową polegającą na obsłudze floty samolotów od jednego producenta i może poprosić firmy leasingowe o pomoc przy zakupie, w zależności od liczby zamówionych statków powietrznych.
Flota Boeinga rośnie
Xiamen wykorzystywał samoloty Boeing, ponieważ w latach 80. rozpoczął działalność jako regionalny przewoźnik w Chinach. Operował 737s przed rozszerzeniem na dłuższe trasy z maszyną 787 Dreamliner w 2015 roku. Obecnie przewoźnik ma ponad 170 samolotów odrzutowych Boeing.
Podczas ubiegłorocznego pokazu lotniczego w Paryżu Xiamen zamówił u Boeinga 30 maszyn 737 Max (20 Boeingów 737 Max 8 i 10 Boeingów 737 MAX 10) i zapowiedział, że zamierza podnieść całkowitą liczbę maszyn do 280 do końca dekady.
Chiny stały się polem bitwy dla dwóch tytanów - Airbusa i Boeinga, którzy chcą rządzić rynkiem lotniczym, który ma olbrzymi potencjał, by stać się największym na świecie. Rząd, który negocjuje umowy dotyczące samolotów za pośrednictwem centralnej grupy zakupowej, zazwyczaj rozdziela zlecenia między firmami, aby osiągnąć szybkie cele ekspansji.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.