Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Bydgoszcz: Województwo stać na lotnisko

Dalej Wstecz
Data publikacji:
22-12-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfrastruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA I LOTNISKA
Bydgoszcz: Województwo stać na lotnisko
wiz. Port Lotniczy Bydgoszcz
80 proc. europejskich lotnisk przynosi straty. W tym również port lotniczy w Bydgoszczy, który zgodnie z Master Planem do 2034 roku ma przekroczyć milion pasażerów rocznie. O tym, jakie są szanse na zrealizowanie tak ambitnych planów, rozmawiamy z Tomaszem Moraczewskim, prezesem bydgoskiego lotniska.

RynekInfrastruktury.pl: Liczba samolotów Ryanaira do 2019 roku ma się podwoić. Jest zatem szansa na nowe połączenia z Bydgoszczy?

Tomasz Moraczewski, prezes Portu Lotniczego Bydgoszcz: Przewoźnik zawsze szuka najatrakcyjniejszych dla niego rynków. Jeśli więc Ryanair będzie decydował czy swoją nową maszynę lokować w Bydgoszczy czy w Lizbonie, to wybierze zawsze destynację, która mu się bardziej opłaca. Oczywiście Port w Bydgoszczy będzie na pewno zabiegać o nowe połączenia, ale na końcu zawsze jest rachunek ekonomiczny. Cieszymy się z tego, że mamy już 5 połączeń z Ryanairem, o pozytywnie ocenianej przez pasażerów częstotliwości i zadowalającym wypełnieniu. Staramy się rozwijać te połączenia. Jednak to, czy nowe trasy pojawią się w rozkładzie, nie zależy wyłącznie od lotniska.

Modlin jest dla Państwa zagrożeniem?

W naszym przypadku największą konkurencję stanowią bliżej położone porty lotnicze, w tym przede wszystkim gdańskie lotnisko. Analizy potencjału naszego lotniska, jakie zawarte zostały w Master Planie, wskazują że do 2034 roku przekroczymy milion pasażerów rocznie. Oczywiście to tylko potencjał, który wyliczono na podstawie danych ekonomicznych, ludnościowych, PKB, migracji etc. Zawsze istnieje ryzyko, że dynamiczniej będą rozwijały się porty ościenne i będzie je wybierać część pasażerów z naszego regionu.

Jeśli chodzi o Modlin, to rzeczywiście część pasażerów z naszego regionu wybiera tan port. W naszym przypadku otwarcie Modlina to odpływ pasażerów ze wschodnich rubieży województwa mazowieckiego i zachodnich – kujawsko-pomorskiego. Jednak nie dotyczy to tylko nas. Oceniamy, że największe oddziaływanie Modlin ma na lotnisko w Łodzi.

Jan Pamuła z Portu Lotniczego Kraków-Balice twierdzi, że w Polsce jest miejsce dla trzech, góra czterech regionalnych portów lotniczych. Jakie jest Pańskie zdanie na ten temat?

To interesująca opinia. Trzeba jednak zadać sobie pytanie dlaczego region kujawsko-pomorski ma być obsługiwany przez lotnisko w Gdańsku, Poznaniu czy Warszawie? Mieszkańcy danego regionu oczekują, że będą mogli polecieć w świat „od siebie” a nie jechać na lotnisko 200 km, tracąc czas i dokładając koszty podróży autem czy pociągiem. Podobnie sytuacja wygląda z przedsiębiorcami, którzy chcą wygodnie latać do swoich klientów czy kontrahentów w całej Europie, ale też móc zaprosić ich do siebie. Powstanie i utrzymywanie lotnisk regionalnych to inwestycja w rozwój regionów pod kątem turystycznym czy biznesowym. Tym samym jeśli nasze województwo stać na takie wydatki jakie ponosi i jest to decyzja polityczna zgodna z prawem, to należy to uszanować a nie narzucać jedną wizję rozwoju portów w Polsce. Oczywiście zgodzę się z tym, że nie ma miejsca w Polsce na tyle lotnisk w takiej kategorii komunikacyjnej. W takiej sytuacji być może warto je skategoryzować i dostosować do rzeczywistych potrzeb. W końcu czy każde lotnisko musi być otwarte całą dobę? W Skandynawii niektóre lotniska działają, kiedy ludzie muszą gdzieś dolecieć, potem jest zamykane i ponownie otwierane wieczorem…

A co kiedy port od lat generuje straty?

80 proc lotnisk w Europie przynosi straty. Tylko kilkanaście na siebie zarabia. Pytanie, które należy sobie w tej sytuacji postawić, brzmi – po co właściwie są lotniska? Czy transport miejski przynosi bezpośredni zysk? Nie! On też jest dotowany. W prawie europejskim dotowanie przewozów lotniczych jest dopuszczone (PSO) i są wskazane przypadki w których można to robić. W Polsce do dzisiaj nie ma przepisów krajowych które uregulowały by ta kwestię ale życie nie znosi próżni i poradzono sobie z tym w inny sposób.



Przeczytaj też wcześniejszą część rozmowy z prezesem bydgoskiego lotniska tutaj.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PLL LOT: Pięć nowych połączeń do Izraela

Pasażer i linie lotnicze

PLL LOT: Pięć nowych połączeń do Izraela

Justyna Urbaniak 28 lutego 2017

PLL LOT największym przewoźnikiem w UE działającym na Ukrainie

Pasażer i linie lotnicze

Przesłanki przemawiające za budową Centralnego Portu Lotniczego

Infrastruktura i lotniska

Liberadzki: Pomysł budowy Centralnego Portu Lotniczego budzi wątpliwości

Infrastruktura i lotniska

Rekordowe wyniki Wydawnictw ZDG TOR

Biznes i przemysł

Rekordowe wyniki Wydawnictw ZDG TOR

Redakcja 28 kwietnia 2017

Zobacz również:

PLL LOT: Pięć nowych połączeń do Izraela

Pasażer i linie lotnicze

PLL LOT: Pięć nowych połączeń do Izraela

Justyna Urbaniak 28 lutego 2017

PLL LOT największym przewoźnikiem w UE działającym na Ukrainie

Pasażer i linie lotnicze

Przesłanki przemawiające za budową Centralnego Portu Lotniczego

Infrastruktura i lotniska

Liberadzki: Pomysł budowy Centralnego Portu Lotniczego budzi wątpliwości

Infrastruktura i lotniska

Rekordowe wyniki Wydawnictw ZDG TOR

Biznes i przemysł

Rekordowe wyniki Wydawnictw ZDG TOR

Redakcja 28 kwietnia 2017

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5