Partner serwisu
PRAWO I POLITYKA

Belavia nie może latać do Wielkiej Brytanii


Wstecz Dalej

Autor:

Rafał Dybiński

Data publikacji:
2021-05-24 18:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Belavia nie może latać do Wielkiej Brytanii
fot. Piotr Bożyk
Władze Lotnictwa Cywilnego Wielkiej Brytanii (United Kingdom Civil Aviation Authority) w trosce o bezpieczeństwo pasażerów nakazały brytyjskim liniom lotniczym unikania białoruskiej przestrzeni powietrznej. Zawieszono również stosowne pozwolenie na prowadzenie działalności operacyjnej dla białoruskiej Belavii na Wyspach Brytyjskich.
Decyzja UK CAA jest podyktowana niedzielnym incydentem na Białorusi, gdzie zmuszono samolot irlandzkiego Ryanaira do lądowania w Mińsku. Na pokładzie przechwyconego odrzutowca taniego przewoźnika był Raman Pratasiewicz, opozycyjny dziennikarz i działacz prowadzący niezależny kanał telewizyjny, który został aresztowany. Rejs realizował boeing 737-800 o rejestracji SP-RSM należący do Grupy Ryanair, a dokładnie do działającej w Polsce spółki Ryanair Sun.

Wśród 171 osób na pokładzie maszyny, najwięcej bo aż 94 było obywateli Litwy. Odrzutowcem leciało także jedenastu Greków, dziewięciu Francuzów, pięciu Rosjan i czterech Polaków oraz obywatele Białorusi, Rumunii, Niemiec, Łotwy czy Gruzji.

Incydent w Mińsku potępiły władze Stanów Zjednoczonych oraz większości krajów Unii Europejskiej, w tym Polska. Prezes Rady Ministrów Mateusz Morawiecki zapowiedział w poniedziałek skierowanie na posiedzenie Rady Europejskiej wniosku, aby wszystkie loty z Białorusi na terytorium Unii Europejskiej i w drugą stronę zostały wstrzymane. – Pora skończyć z tymi bezprawnymi aktami terroryzmu Białorusi wobec niewinnych ludzi – zaapelował Mateusz Morawiecki.

W kontekście możliwych lotniczych sankcji nie ma żadnych formalnych przeszkód, aby zamknąć białoruską przestrzeń powietrzną dla samolotów latających do/z/między państwa Unii i dla unijnych przewoźników. Podobny mechanizm stosują np. Stany Zjednoczone wobec Iranu.

– Bardziej dotkliwe dla reżimu w Mińsku niewątpliwie byłoby zakazanie lotów do Unii Europejskiej narodowej linii Belavia, co też jest całkowicie możliwe formalnie. Przewoźnik ten opiera swój model biznesowy na transferach między Europą a Wschodem, głównie Rosją, więc odcięcie od rynku unijnego byłoby dla niego ogromnym ciosem – zauważa Dominik Sipiński, analityk lotniczy ch-aviation i Polityki Insight, który odniósł się do niedzielnego incydentu w komentarzu dla Rynku Lotniczego.

Jako pierwsze postanowiły nie korzystać z przestrzeni powietrznej Białorusi linie lotnicze airBaltic. Przewoźnik z Łotwy kierując się na południe Europy, wybierał trasy przelotowe nad Litwą, wschodnią Polską i zachodnią Ukrainą. Tak było w przypadku rejsów z Rygi do Odessy czy do gruzińskiego Tbilisi. Później przestrzeń Białorusi omijały również samoloty Austrian Airlines i Wizz Air. 

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5