Partner serwisu
Prawo i polityka

Brak porozumienia w PLL LOT. Związki: Chcą drastycznie obniżyć pensje

Dalej Wstecz
Data publikacji:
29-04-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Brak porozumienia w PLL LOT. Związki: Chcą drastycznie obniżyć pensje
fot. Lotnisko Chopina
Polskie Linie Lotnicze LOT nie dogadały się ze związkami zawodowymi w sprawie wsparcia swoich pracowników na czas pandemii. Jak się okazuje, jako warunek, linie chciały obniżenia zatrudnionym pensji na najbliższe 3 lata. – Trudno zaakceptować warunki drastycznego obniżenia pensji – mówi Monika Żelazik, przewodnicząca ZZPPiL.

LOT w komunikacie, wysłanym we wtorek (28 kwietnia) do mediów, informował, że piloci i stewardessy zatrudnieni w PLL LOT, dla których nie ma obecnie pracy, otrzymali ofertę „postojowego”. LOT podkreślał, że to rozwiązanie lepsze niż masowe zwolnienia, do których doszło u wielu innych przewoźników lotniczych. Wsparcie miało wynosić od około 3 do 9 tys. zł miesięcznie. Oferta linii została jednak przez załogi odrzucona. Jak pisał dalej narodowy przewoźnik, obecnie szukają dalszych rozwiązań, aby powrócić do rozmów ze związkowcami.

Drastyczne cięcie wynagrodzeń


Opublikowane w mediach informacje wzbudziły jednak poruszenie i sprzeciw po stronie związkowców. Według ich relacji PLL LOT miał zawarunkować podpisanie tarczy obniżką wynagrodzenia zasadniczego dla personelu pokładowego o prawie 40 proc. na okres dwóch lat. Przez tę decyzję nie udało się podpisać porozumienia. Co więcej, zarząd LOT-u zaproponował najpierw obniżenie pensji pracowników na trzy lata, a gdy ta oferta została odrzucona – na dwa lata. To dla związkowców było nie do przyjęcia.

– My wolelibyśmy ustalać stawki co 3 miesiące, w oparciu o ocenę sytuacji. W wyniku negocjacji zgodziliśmy się na obniżkę na 1 rok po ustaniu tarczy o 10 proc. wynagrodzenia podstawowego. Chcieliśmy, żeby LOT stworzył program dobrowolnych odejść ale na to nie ma zgody. Uwolniłoby to trochę etatów. Widzimy rejony, gdzie można szukać oszczędności ale firma nie chce o nich rozmawiać. Choćby baza w Budapeszcie – napisała nam przedstawicielka Związku Zawodowego Personelu Pokładowego i Lotniczego, Monika Żelazik.

Podkreśla, że związkowcom trudno pogodzić się z tym, że przez dwa lata musieliby mieć „drastycznie obniżone pensje”. – Wszyscy jesteśmy zwarci, by tę spółkę uratować, ale nie w perspektywie trzech lat. Bo jeśli latania nie będzie przez rok, to tej spółki nie będzie za dwa lata. Niejasne są intencje zarządu – dodaje Żelazik. Przewodnicząca zaznacza, że wszystkie związki, także te personelu naziemnego, zgodziły się na rozwiązania z tarczy antykryzysowej oraz obniżki pensji na rok po zakończeniu okresu wsparcia rządowego.

Według związkowców, kluczowym postulatem ZZPPiL, odrzuconym przez PLL LOT, jest gwarancja zatrudnienia przez okres obowiązywania obniżonych wynagrodzeń.

Kwoty brutto, nie netto

Ponadto LOT w oficjalnym komunikacie podał kwoty tylko tych najwyższych stawek, a tymczasem wiele osób miałoby przez 2 lata zarabiać najniższą krajową, czyli 2600 zł brutto. Co ważne, kwoty, wymienione przez LOT, to kwoty brutto, a takiej informacji zabrakło we wtorkowej wiadomości od przewoźnika.

„Najstarsze stażem stewardesy, które są szefami na pokładzie Dreamlinera, otrzymałyby 3666 zł brutto – to ok. 2650 zł netto. Osoby latające ponad 20 lat otrzymałyby 3000 zł brutto, czyli 2200 zł netto, a te poniżej 15 lat stażu mogłyby liczyć na 2600 brutto – czyli niecałe 1900 zł netto” – utrzymują związkowcy.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Eindhoven zakaże wlotu prywatnych samolotów. Ekologia priorytetem

Infrastruktura i lotniska

Eindhoven zakaże wlotu prywatnych samolotów. Ekologia priorytetem

Mateusz Kieruzal 12 listopada 2023

EFTA rozwija skrzydła i powiększa szeregi pilotów

Pasażer i linie lotnicze

EFTA rozwija skrzydła i powiększa szeregi pilotów

inf. prasowa Emirates 12 listopada 2023

Egipt dołoży do lotów czarterowych na Synaj

Pasażer i linie lotnicze

Egipt dołoży do lotów czarterowych na Synaj

Mateusz Kieruzal 11 listopada 2023

Zobacz również:

LOT zwiększy liczbę lotów do Uzbekistanu

Pasażer i linie lotnicze

LOT zwiększy liczbę lotów do Uzbekistanu

Mateusz Kieruzal 04 listopada 2023

LOT i RECARO: Retrofit B787-8 Dreamliner do 2030 r.

Biznes i przemysł

LOT i RECARO: Retrofit B787-8 Dreamliner do 2030 r.

Łukasz Malinowski 17 października 2023

LOT zacieśnia code-share z SAS. Z Warszawy na Wyspy Owcze

Pasażer i linie lotnicze

LOT zacieśnia code-share z SAS. Z Warszawy na Wyspy Owcze

Mateusz Kieruzal 16 października 2023

Pozostałe z wątku:

Eindhoven zakaże wlotu prywatnych samolotów. Ekologia priorytetem

Infrastruktura i lotniska

Eindhoven zakaże wlotu prywatnych samolotów. Ekologia priorytetem

Mateusz Kieruzal 12 listopada 2023

EFTA rozwija skrzydła i powiększa szeregi pilotów

Pasażer i linie lotnicze

EFTA rozwija skrzydła i powiększa szeregi pilotów

inf. prasowa Emirates 12 listopada 2023

Egipt dołoży do lotów czarterowych na Synaj

Pasażer i linie lotnicze

Egipt dołoży do lotów czarterowych na Synaj

Mateusz Kieruzal 11 listopada 2023

Zobacz również:

LOT zwiększy liczbę lotów do Uzbekistanu

Pasażer i linie lotnicze

LOT zwiększy liczbę lotów do Uzbekistanu

Mateusz Kieruzal 04 listopada 2023

LOT i RECARO: Retrofit B787-8 Dreamliner do 2030 r.

Biznes i przemysł

LOT i RECARO: Retrofit B787-8 Dreamliner do 2030 r.

Łukasz Malinowski 17 października 2023

LOT zacieśnia code-share z SAS. Z Warszawy na Wyspy Owcze

Pasażer i linie lotnicze

LOT zacieśnia code-share z SAS. Z Warszawy na Wyspy Owcze

Mateusz Kieruzal 16 października 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5