Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

LOT: Załogi nie zgadzają się na postojowe

Dalej Wstecz
Autor:

Red. ed

Data publikacji:
28-04-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
PLL LOT

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER I LINIE LOTNICZE
LOT: Załogi nie zgadzają się na postojowe
fot. Piotr Bożyk
Piloci i stewardessy zatrudnieni w PLL LOT, dla których nie ma obecnie pracy, otrzymali ofertę „postojowego” w wysokości od ok. 3 do ok. 9 tys. zł miesięcznie. Propozycja ta została przez nich odrzucona. W związku z tym rozmowy ze związkami zawodowymi zostały zawieszone a spółka będzie pracować nad innymi propozycjami.

Od połowy marca większość samolotów LOT-u jest uziemiona, a bez zajęcia pozostaje wielu pilotów i stewardess. W podobnej sytuacji znalazła się większość światowych przewoźników. Dlatego linie lotnicze restrukturyzują koszty zatrudnienia, niejednokrotnie korzystając z masowych zwolnień personelu. W odróżnieniu od konkurencji LOT dąży do utrzymania miejsc pracy. Dla powodzenia tego planu musi ograniczyć koszty stałe, w tym koszty płacy dla pracowników, którzy aktualnie nie wykonują żadnych zajęć.

Zarobki stewardessy wynoszą ok. 100 zł, a większości pilotów przekraczają 400 zł za godzinę pracy. Aby zachować zatrudnienie spółka proponuje im, że nawet gdy ich rzeczywisty nalot (liczba przepracowanych godzin) będzie bliski lub równy zeru, to i tak otrzymają gwarantowane świadczenie odpowiadające 30 godzinom pracy w przypadku stewardess oraz 20 godzinom w przypadku pilotów.

Stewardessy nawet przy zerowym nalocie otrzymają do prawie 3700 zł miesięcznie, a najliczniejsi w locie piloci kapitanowie w przedziale od ok. 8 000 do 9 000 zł miesięcznie. Natomiast w przypadku faktycznego przepracowania większej niż minimalna gwarantowana liczba godzin, wypłacone wynagrodzenie będzie odpowiednio wyższe. Oznacza to, że przychody pracowników będą rosły w miarę wznawiania operacji lotniczych.

Przykład 1: W maju pilot Embraera 190 nie przyjdzie do pracy ani razu. Nie będzie miał ani jednej godziny nalotu. Niezależnie od tego otrzyma świadczenie w wysokości 8 tys. zł (20 gwarantowanych godzin x 400 zł za godzinę).

Przykład 2: We wrześniu dojdzie do uruchomienia części połączeń. Zapotrzebowanie na pracę pilota Embraera 190 wzrośnie. Będzie miał on 50 godzin nalotu. Otrzyma 20 tys. zł wynagrodzenia (50 faktycznie przepracowanych godzin x 400 zł za godzinę).

– Rozumiemy, że sytuacja w której znalazły się linie lotnicze może budzić niezadowolenie. Nie mamy wpływu na to, kiedy wznowimy operacje lotnicze, ani jak mocno doświadczą nas skutki pandemii. Tym bardziej nie da się w tej sytuacji zagwarantować niczego, co dotyczy przyszłej sytuacji ekonomicznej LOT-u, ale dążymy do tego, aby w obecnym składzie załogi przetrwać do końca kryzysu. Podobnie jak inne grupy zawodowe czy branże musimy jednak pogodzić się z jego konsekwencjami – mówi Michał Czernicki, rzecznik prasowy PLL LOT.

Linie lotnicze zmagają się z największym kryzysem w swojej historii. Według IATA (Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych) liczba lotów komercyjnych spadła o 80 proc. Masowe zwolnienia, wysyłanie pracowników na urlopy bezpłatne lub głębokie cięcie wynagrodzeń ogłosili już najwięksi przewoźnicy. Branżowi eksperci przewidują, że ruch lotniczy będzie odbudowywany stopniowo, ale ze względu na wciąż zamknięte granice oraz gospodarcze i społeczne skutki pandemii, do normalnego wymiaru wróci dopiero za kilka lat.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Lars Wagner zostanie prezesem Airbus Commercial

Biznes i przemysł

Lars Wagner zostanie prezesem Airbus Commercial

inf. pras. 10 lipca 2025

Norwegian: Loty Belgrad – Oslo z międzylądowaniem w Krakowie

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

LOT szykuje powrót na Ukrainę

Pasażer i linie lotnicze

LOT szykuje powrót na Ukrainę

Mateusz Kieruzal 10 lipca 2025

B787 Dreamliner wykona rejsy LOT do Lizbony

Pasażer i linie lotnicze

B787 Dreamliner wykona rejsy LOT do Lizbony

Mateusz Kieruzal 03 lipca 2025

Stopover w LOT, czyli bezpłatne zwiedzenie Warszawy

Pasażer i linie lotnicze

Pozostałe z wątku:

Lars Wagner zostanie prezesem Airbus Commercial

Biznes i przemysł

Lars Wagner zostanie prezesem Airbus Commercial

inf. pras. 10 lipca 2025

Norwegian: Loty Belgrad – Oslo z międzylądowaniem w Krakowie

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

LOT szykuje powrót na Ukrainę

Pasażer i linie lotnicze

LOT szykuje powrót na Ukrainę

Mateusz Kieruzal 10 lipca 2025

B787 Dreamliner wykona rejsy LOT do Lizbony

Pasażer i linie lotnicze

B787 Dreamliner wykona rejsy LOT do Lizbony

Mateusz Kieruzal 03 lipca 2025

Stopover w LOT, czyli bezpłatne zwiedzenie Warszawy

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij