Partner serwisu
Biznes i przemysł

Boeing zainwestuje 450 mln dolarów w elektryczne samoloty eVTOL

Dalej Wstecz
Data publikacji:
26-01-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Boeing zainwestuje 450 mln dolarów w elektryczne samoloty eVTOL
fot. WiskAero
Wisk Aero ogłosił, że Boeing przeznaczy 450 mln dolarów na wsparcie ambitnego programu elektrycznych samolotów eVTOL (Electric Vertical Take-Off and Landing). Boeing jest czynnie zainteresowany projektem od ponad dwóch lat. Amerykański producent samolotów zamierza wprowadzić przedsięwzięcie na wyższy poziom.

Statki powietrzne eVTOL to zupełnie nowa kategoria pojazdów, które łączą cechy helikopterów i małych samolotów i powstają z myślą o krótkodystansowym transporcie. Z wyglądu przypominają trochę duże drony do przewożenia ludzi. Do długiej listy ich atutów należy łatwość sterowania w trudnych warunkach, zdolność do pionowego startu i lądowania, ale także bezemisyjność, cicha praca i szybkość, niskie koszty użytkowania i utrzymania oraz zaawansowane technologie bezpieczeństwa.

Światowy przemysł latających taksówek do 2040 roku będzie warty około 1,5 biliona dolarów. Dlatego też firmy takie jak Boeing uważnie przyglądają się temu segmentowi rynku. Boeing rozwija loty testowe w tej dziedzinie za pomocą Wisk Cora, który wykonał obecnie ponad 1500 udanych lotów testowych. W czerwcu 2019 roku Kitty Hawk Corporation i Boeing podpisały umowę o współpracy w dziedzinie miejskiej mobilności powietrznej. W tym samym roku powstała spółka joint venture o nazwie Wisk Aero.

Udoskonalanie dwuosobowych statków powietrznych będzie kontynuowane w 2022 roku. Wisk podkreśla, że jest teraz firmą z segmentu technologii zaawansowanej powietrznej mobilności (Advanced Air Mobility), która po dokonaniu doinwestowania przez Boeinga 450 mln dolarów amerykańskich, ma największą ilość funduszy na całym świecie przeznaczonych na rozwój projektu eVTOL. Obecnie podjęto decyzję o uzyskaniu pierwszego certyfikatu eVTOL w zakresie autonomicznych, całkowicie elektrycznych usług pasażerskich w Stanach Zjednoczonych.

Pionierzy innowacji

Wisk spodziewa się, że dzięki swojej rozbudowanej flocie będzie wykonywanych około 14 mln lotów rocznie. Pomogłoby to ponad 40 milionom ludzi w 20 miastach zaoszczędzić czas i emisje podczas podróży. – Firma jest doskonale przygotowana do realizacji naszej długoterminowej strategii i zaangażowania w bezpieczny, codzienny lot, dostępny dla wszystkich. Mamy ogromne szczęście, że Boeing jest nie tylko inwestorem, ale także partnerem strategicznym, który zapewnia nam dostęp do szerokiej gamy zasobów, wiodącej w branży wiedzy, globalnego zasięgu, bogatego doświadczenia w zakresie certyfikacji i nie tylko. Gdy wchodzimy w kolejny etap naszego rozwoju, to dodatkowe finansowanie zapewnia nam kapitał, jednocześnie pozwalając nam skupić się na naszej podstawowej działalności i naszym najważniejszym priorytecie, czyli bezpieczeństwie – mówi Gary Gysin, dyrektor generalny Wisk.

Boeing traktuje inwestycję jako kolejny krok do osiągnięcia autonomicznych przelotów, które według planów w najbliższej dekadzie staną się codziennością w przemieszczaniu się ludzi w miastach z punktu A do B, w krótkim czasie. – Dzięki tej inwestycji potwierdzamy naszą wiarę w działalność firmy Wisk i znaczenie jej pracy w zakresie pionierskich, całkowicie elektrycznych, opartych na sztucznej inteligencji, autonomicznych możliwości dla przemysłu lotniczego. Autonomia jest kluczem do odblokowania skali we wszystkich aplikacjach AAM, od pasażerów po ładunek i nie tylko – powiedział w oświadczeniu dyrektor ds. strategii Boeinga, Marc Allen. – Dlatego droga „prosto do autonomii” jest podstawową zasadą. Boeing i Wisk stoją na czele innowacji AAM od ponad dekady i nadal będą przewodzić jej w nadchodzących latach – dodał Allen.

Znacząca transformacja

Ogólnie rzecz biorąc, eVTOL mają w nadchodzących latach dokonać przemiany w korzystaniu z transportu miejskiego i krótkodystansowego. Do Boeinga dołącza co jakiś czas kilka innych instytucji lotniczych, które zainteresowane są rozwojem zeroemisyjnych samolotów. Na przykład, zeszłej jesieni Airbus ujawnił nowy, całkowicie elektryczny multikopter. Europejski producent samolotów chce wprowadzić bardziej ekologiczne formy transportu dzięki CityAirbus NextGen, który zapewni poziom hałasu poniżej 65 dB(A) podczas przelotów i poniżej 70 dB(A) podczas lądowania.

Linie lotnicze i lotniska są równie chętne do wzięcia udziału we wprowadzeniu do powszechnego użytku statków powietrznych napędzanych prądem. W Wielkiej Brytanii linie lotnicze, takie jak Virgin Atlantic, American Airlines, Japan Airlines oraz port lotniczy Londyn-Heathrow ogłosili wsparcie dla stworzenia sieci 25-vertiportów w całym kraju. Wskazane linie lotnicze mają być operatorami samolotów opracowanych przez Vertical Aerospace, który jest mocno zaangażowany w opracowanie vertiportów. Vertiport to zbiorczy termin odnoszący się do obszarów zaprojektowanych specjalnie dla samolotów AAM do startu i lądowania, podobnie jak heliport jest obszarem wyznaczonym dla helikopterów.

Firma Wisk odnotowała ogromny postęp w pracach projektowych od momentu powstania programu w 2010 roku. W 2020 roku przeprowadzono pierwszą na świecie próbę lotu autonomicznej taksówki powietrznej. Podobnie jak w przypadku innych znaczących inicjatyw eVTOL, możemy spodziewać się nowego wyglądu lokalnej sieci transportowej, w której dominować będą elektryczne samoloty, które będą startować pionowo.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

airBaltic leasinguje A220 i musi się ratować starymi samolotami

Biznes i przemysł

airBaltic leasinguje A220 i musi się ratować starymi samolotami

Mateusz Kieruzal 19 lutego 2025

B777 na drodze. Nietypowy transport na kołach

Biznes i przemysł

B777 na drodze. Nietypowy transport na kołach

inf. pras./red. 18 lutego 2025

Boeing 777X na testach w tropikach

Biznes i przemysł

Boeing 777X na testach w tropikach

Mateusz Kieruzal 18 lutego 2025

Zobacz również:

Boeing 777X na testach w tropikach

Biznes i przemysł

Boeing 777X na testach w tropikach

Mateusz Kieruzal 18 lutego 2025

Styczniowy wzrost dostaw Boeinga

Biznes i przemysł

Styczniowy wzrost dostaw Boeinga

Mateusz Kieruzal 14 lutego 2025

Boeing: Polska AI stoi. Polacy zbudują podzespoły do nowego samolotu?

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

airBaltic leasinguje A220 i musi się ratować starymi samolotami

Biznes i przemysł

airBaltic leasinguje A220 i musi się ratować starymi samolotami

Mateusz Kieruzal 19 lutego 2025

B777 na drodze. Nietypowy transport na kołach

Biznes i przemysł

B777 na drodze. Nietypowy transport na kołach

inf. pras./red. 18 lutego 2025

Boeing 777X na testach w tropikach

Biznes i przemysł

Boeing 777X na testach w tropikach

Mateusz Kieruzal 18 lutego 2025

Zobacz również:

Boeing 777X na testach w tropikach

Biznes i przemysł

Boeing 777X na testach w tropikach

Mateusz Kieruzal 18 lutego 2025

Styczniowy wzrost dostaw Boeinga

Biznes i przemysł

Styczniowy wzrost dostaw Boeinga

Mateusz Kieruzal 14 lutego 2025

Boeing: Polska AI stoi. Polacy zbudują podzespoły do nowego samolotu?

Biznes i przemysł

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5