Partner serwisu
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

Bliżej Jednolitego Europejskiego Nieba


Wstecz Dalej

Autor:

Redakcja

Data publikacji:
2019-03-13 14:29
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Bliżej Jednolitego Europejskiego Nieba
fot. materiały prasowe
Eurocontrol oraz członkowie iTEC podpisali deklarację współpracy w zakresie zarządzania przestrzenią powietrzną w Europie. W ramach iTEC stronę polską reprezentował Janusz Janiszewski, p.o. prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Uroczystość podpisania zorganizowano w trakcie odbywającego się w Madrycie kongresu ATM.
– Ta deklaracja to jest przede wszystkim ziszczenie się marzenia, jakim jest koncepcja Jednolitego Europejskiego Nieba (SES), w ramach którego służby operacyjne pracują w oparciu o system zapewniający wymianę informacji bez przeszkód. PAŻP jest jednym z podmiotów zaangażowanych w budowę nowych rozwiązań technologicznych. Przez lata czekaliśmy na to, aby jednym kliknięciem można było wybudować trajektorię 4D opartą zarówno o założenia geograficzne, jak i czasowe. Dzisiaj widzimy już, że będzie to możliwe, a 10 państw Unii Europejskiej będzie rozwijało nowe technologie wspólnie – powiedział p.o. prezes PAŻP Janusz Janiszewski. Zaznaczył przy tym, że na pełne wdrożenie nowych technologii będzie trzeba poczekać jeszcze kilka lat, ale zmiany postępują w błyskawicznym tempie i są niezbędne, by zapewnić sprawną obsługę rosnącego ruchu lotniczego.

– Jestem pewien, że biorąc udział w tej inicjatywie, to my jako Polska będziemy współtworzyć nowe rozwiązania technologiczne i będziemy jednym z sześciu czy siedmiu liderów przyszłego jednolitego europejskiego nieba – podkreślił szef PAŻP. – Koniec końców nowe rozwiązania mają przełożyć się na pasażera i zmniejszyć liczbę opóźnionych lotów – dodał.

Opracowany przez firmę Indra iTEC to najnowocześniejszy system zarządzania przestrzenią powietrzną, który obecnie obsługuje ruch lotniczy w Niemczech i Wielkiej Brytanii. W najbliższych latach iTEC będzie wdrożony w 20 europejskich centrach kontroli lotów, które zarządzają przestrzenią powietrzną warstwy górnej i dolnej. Jednym z tych krajów jest Polska. Docelowo pod kontrolą systemu iTEC znajdzie się przestrzeń powietrzna o powierzchni ok. 4 mln km 2 oraz ponad 5 milionów lotów rocznie.

System iTEC zostanie wdrożony przez wszystkich członków Sojuszu iTEC, w tym DFS (Niemcy), NATS (Wielka Brytania), ENAIRE (Hiszpania), LVNL (Holandia), PAŻP (Polska), Oro Navigacija (Litwa) oraz Avinor (Norwegia). Członkowie iTEC zakładają, że współpraca pozwoli im na obniżenie kosztów operacyjnych dzięki wykorzystaniu wspólnego oprogramowania, skróci czas potrzebny na szkolenia, zwiększy bezpieczeństwo oraz pozwoli, dzięki otwartemu interfejsowi i wspólnemu przetwarzaniu danych o lotach, na większą interoperacyjność między jego użytkownikami.

System iTEC ma odpowiadać na obecne potrzeby rynku m.in. poprzez zapewnienie interoperacyjności z systemem SESAR Flight Object IOP, dzięki porozumieniu pomiędzy iTEC oraz Eurocontrol na rzecz interoperacyjności oraz odporności na niespodziewane sytuacje, co wynika z rozproszenie centrów danych pomiędzy różne lokalizacje.

Po zakończeniu wdrożenia technologia iTEC będzie wykorzystywana w 20 centrach zarządzania ruchem lotniczym w najbardziej złożonej i zatłoczonej przestrzeni powietrznej na świecie. System został już wdrożony z sukcesem w dwóch głównych centrach kontroli: w 2016 r. rozpoczął działanie w NATS Prestwick Centre, które zarządza jedną z największych przestrzeni powietrznych w Europie o powierzchni 2,2 mln km 2; w 2017 r. iTEC Centre Automation System (iCAS) został wdrożony w centrum kontroli powietrznej warstwy górnej DFS w Karlsruhe. Karlsruhe UAC zarządza górną warstwą przestrzeni powietrznej w Niemczech od 1977 r., rocznie zapewniając kontrolę dla ok. 1,8 mln lotów.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
airBaltic odebrał kolejne dwa airbusy A220

Pasażer i linie lotnicze

airBaltic odebrał kolejne dwa airbusy A220

Piotr Bożyk 31 marca 2019

Ukraina: Lotniska Boryspol i Lwów z koncesją? Jest taki pomysł

Infrastruktura i lotniska

Ukraina: Lotniska Boryspol i Lwów z koncesją? Jest taki pomysł

Justyna Urbaniak 31 marca 2019

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5