Partnerzy serwisu:
PRAWO I POLITYKA

Podpisano „Deklarację o przyszłości Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej”


Wstecz Dalej

Autor:

Aleksander Domański

Data publikacji:
2019-09-13 12:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ PAŻP

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Podpisano „Deklarację o przyszłości Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej”
fot. Katowice Airport
11 września w Brukseli przedstawiciele kluczowych europejskich instytucji lotniczych podpisali „Deklarację o przyszłości Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej” („Joint Declaration on the Future of the Single European Sky”). W imieniu zrzeszającego dostawców służb żeglugi powietrznej Polski, Litwy, Czech i Słowacji Konsorcjum B4 dokument podpisał p.o. Prezesa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej Janusz Janiszewski.
Deklaracja została podpisana przez A6 Alliance, A4 Airline Grouping, A4E, AIRE, ACI EUROPE, ASD, ATCEUC, Borealis Alliance, B4, CANSO, COOPANS, Drone Alliance Europe, EBAA, ECA, EHA, ETF, Gate One, IATA, IFATCA, IFATSEA i IAOPA. Treść deklaracji oraz więcej informacji o Konferencji Digital European Sky dostępnych jest na stronie Komisji Europejskiej.   

Do podpisania dokumentu doszło podczas współorganizowanej przez Komisję Europejską konferencji wysokiego szczebla „Digital European Sky”. Sygnatariusze wezwali instytucje unijne i państwa członkowskie do podjęcia niezbędnych kroków w celu wdrożenia postanowień dokumentu, podkreślając zarazem znaczenie zaangażowania i współpracy wszystkich podmiotów dla rozwoju europejskiej przestrzeni powietrznej. – Jedynie ścisła współpraca wszystkich stron i instytucji lotniczych przyniesie korzyści dla pasażerów i całego lotnictwa – powiedział p.o. Prezesa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej Janusz Janiszewski. 

Przedstawiciele 21 stowarzyszeń i europejskich instytucji lotniczych zawarli w sygnowanym dokumencie listę konkretnych przedsięwzięć, które muszą zostać zrealizowane dla ostatecznego wdrożenia koncepcji Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (SES – Single European Sky). Wskazali, że osiągnięcie zamierzonego celu będzie możliwe jedynie przy ścisłej i skoordynowanej współpracy wszystkich interesariuszy, w tym europejskich instytucji i państw członkowskich UE.

Wyjście naprzeciw potrzebie 

Wprowadzanie zmian musi nadążać za rozwijającym się dynamicznie rynkiem transportu lotniczego. Przewiduje się, że pasażerski ruch lotniczy na świecie do roku 2037 wzrośnie dwukrotnie. Jedna minuta opóźnienia lotu kosztuje średnio 100 euro, a w latach 2013–2018 opóźnienia na Starym Kontynencie wzrosły o 279 proc., podczas gdy liczba lotów skoczyła  „tylko” o 14 proc. Głównym powodem takiego stanu rzeczy jest niewydolność systemu kontroli ruchu lotniczego.

Koniecznym jest więc odpowiednie przygotowanie przestrzeni powietrznej i infrastruktury lotniczej, pozwalającej obsłużyć rosnącą ilość operacji lotniczych przy jednoczesnym sprostaniu wyzwaniom środowiskowym i społecznym. Rozwiązaniem ma być realizacja koncepcji Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej, która dostarczy wydajnych i zintegrowanych systemów zarządzania ruchem lotniczym. Wymagać to będzie wprowadzenia nowych rozwiązań technologicznych, współpracujących ze sobą systemów, nowoczesnej infrastruktury i ujednoliconych uregulowań prawnych.

Jednolite europejskie niego

Podczas marcowego kongresu ATM odbywającego się w Madrycie Eurocontrol oraz członkowie iTEC podpisali deklarację współpracy w zakresie zarządzania przestrzenią powietrzną w Europie. Chodzi o tzw. Jednolite Europejskie Niebo.

Opracowany przez firmę Indra iTEC system zarządzania przestrzenią powietrzną, to najnowocześniejszy tego typu system.  który obecnie obsługuje ruch lotniczy w Niemczech i Wielkiej Brytanii. W najbliższych latach iTEC będzie wdrożony w 20 europejskich centrach kontroli lotów, które zarządzają przestrzenią powietrzną warstwy górnej i dolnej. Jednym z tych krajów jest Polska. Docelowo pod kontrolą systemu iTEC znajdzie się przestrzeń powietrzna o powierzchni ok. 4 mln km 2 oraz ponad 5 milionów lotów rocznie.

Członkowie iTEC zakładają, że współpraca pozwoli im na obniżenie kosztów operacyjnych dzięki wykorzystaniu wspólnego oprogramowania, skróci czas potrzebny na szkolenia, zwiększy bezpieczeństwo oraz pozwoli, dzięki otwartemu interfejsowi i wspólnemu przetwarzaniu danych o lotach, na większą interoperacyjność między jego użytkownikami.  

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Air Canada żali się na skutki uziemienia 737 MAX

Biznes i przemysł

Air Canada żali się na skutki uziemienia 737 MAX

Aleksander Domański 13 września 2019

Ranking AirHelp: Wysoka pozycja LOT, słaby wynik lotniska Chopina

Pasażer i linie lotnicze

Ranking AirHelp: Wysoka pozycja LOT, słaby wynik lotniska Chopina

Aleksander Domański 13 września 2019

Bliżej Jednolitego Europejskiego Nieba

Infrastruktura i lotniska

Bliżej Jednolitego Europejskiego Nieba

Redakcja 13 marca 2019

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5