Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

Bliżej do KDP na linii Warszawa Zachodnia – CPK – Łódź Fabryczna


Wstecz Dalej

Autor:

Redakcja/inf. pras.

Data publikacji:
2021-12-27 07:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy/CPK

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Bliżej do KDP na linii Warszawa Zachodnia – CPK – Łódź Fabryczna
fot. Kasper Fiszer
Spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała umowę z wybraną w przetargu firmą Multiconsult Polska na opracowanie materiałów do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej dla budowy 140-kilometrowej linii kolejowej dużych prędkości Warszawa Zachodnia – CPK – Łódź Fabryczna. Przedmiotem zamówienia jest też uzyskanie decyzji środowiskowej w oparciu o te materiały.
W szczegółowy zakres prac wchodzi: przygotowanie raportu o oddziaływaniu na środowisko wraz z wymaganymi prawem załącznikami (np. mapami ewidencyjnymi), opracowanie projektu wniosku o nadanie decyzji środowiskowej rygoru natychmiastowej wykonalności, a także usługi konsultacyjne w trakcie procedury uzyskiwania decyzji.

Z zakresu zadania został wyłączony obszar węzła kolejowego CPK, dla którego w ścisłej koordynacji przygotowywane jest osobna dokumentacja. Multiconsult opracowuje więc dwa zestawy materiałów: jeden dla odcinka od Warszawy Zachodniej do węzła kolejowego, a drugi od węzła do stacji Łódź Fabryczna (wraz z łącznicami i infrastrukturą towarzyszącą przynależną do tych odcinków).

– Ta umowa to konsekwentny kolejny krok w ramach trwających prac przygotowawczych do budowy odcinka Kolei Dużych Prędkości między Warszawą i Łodzią, czyli pierwszego elementu tzw. igreka, dzięki któremu Port Solidarność zostanie włączony do sieci kolejowej – podkreślił Konrad Majszyk, rzecznik CPK.



Prace nad studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ) dla KDP Warszawa-Łódź trwają od czerwca i są już mocno zaawansowane. W gminach wzdłuż całej trasy odbył się już pierwszy etap konsultacji, czyli spotkań z mieszkańcami, podczas których wszyscy zainteresowani mogli zgłaszać swoje uwagi i propozycje.

Finalnym efektem STEŚ będzie wskazanie w 2022 r. tzw. wariantu inwestorskiego, czyli rekomendowanego przebiegu linii kolejowej między Warszawą a Łodzią , który zostanie przedstawiony do decyzji środowiskowej. Przygotowanie STEŚ jest kolejnym krokiem na drodze do pozyskania wymaganych pozwoleń i rozpoczęcia prac budowlanych.

– Harmonogram zakłada, że linia dużych prędkości między Warszawą Zachodnią a Łodzią Fabryczną zostanie uruchomiona równocześnie z Portem Solidarność. Planowana linia zapewni pasażerom wygodny dojazd do nowego lotniska, a zarazem na nowo połączy Łódź i Warszawę, skracając czas podróży miedzy tymi miastami o połowę – wyjaśnił Majszyk.

Na trasie Warszawa-Łódź pociągi z pasażerami będą jeździły w pierwszym etapie z prędkością do 250 km/h. Przyjęte przez spółkę CPK założenia projektowe umożliwią jej podniesienie w przyszłości nawet do 350 km/h – jeśli będzie takie zapotrzebowanie. Dzięki tej inwestycji pasażerowie dojadą do nowego lotniska: z Warszawy w ok. 15 min, z Łodzi w ok. pół godziny, a z Warszawy do Łodzi w ok. 45 minut, czyli prawie dwa razy szybciej niż obecnie.

Odcinek Warszawa-Łódź zostanie wydłużony do Wrocławia, a docelowo też do Poznania. Dzięki temu powstanie szybkie połączenie kolejowe, którego koncepcja od swojego kształtu jest nazywana „igrekiem”. Te dwie linie stanowią pierwszy i najważniejszy element systemu Kolei Dużych Prędkości w Polsce.

Spółka CPK podpisała w tym roku w sumie osiem kontraktów na studia techniczno-ekonomiczno- środowiskowe (tzw. STEŚ). W efekcie prace przygotowawcze trwają na kolejowych odcinkach o łącznej długości prawie tysiąca kilometrów. Podpisane kontrakty na studia wykonalności dotyczą odcinków:

  •  Warszawa – Łódź
  •  Łódź – Wrocław,
  •  Żarów – Wałbrzych – granica państwa,
  •  Katowice – Ostrawa,
  •  Łętownia – Rzeszów,
  •  Zamość – Bełżec
  •  Ostrołęka – Łomża – Giżycko,
  •  Węzeł CPK.
  • Podziel się z innymi:

    facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
    ZOBACZ RÓWNIEŻ:
    CPK i kolej do portu dopisane do europejskiej sieci TEN-T

    Infrastruktura i lotniska

    CPK i kolej do portu dopisane do europejskiej sieci TEN-T

    redakcja 23 grudnia 2021

    CPK ujawniło lokalizację Portu Solidarność

    Infrastruktura i lotniska

    CPK ujawniło lokalizację Portu Solidarność

    inf. pras 16 grudnia 2021

     

     

     

     

     

     

    Śledź nasze wiadomości:
    Zapisz się do newslettera:
    Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
    • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
    • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
    Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


    współpraca

     Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
    © ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5