Partner serwisu
Biznes i przemysł

Berlin Brandenburg Airport – to nie koniec lotniskowego skandalu

Dalej Wstecz
Data publikacji:
10-08-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfrastruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Berlin Brandenburg Airport – to nie koniec lotniskowego skandalu
fot. berlin-airport.de
Po wielu aferach związanych z przeciągającą się budową lotniska Berlin – Brandenburg, dochodzi kolejna – korupcyjna. Tym razem zarzuty stawiane są jednemu z głównych wykonawców pechowej inwestycji, który jednocześnie w największym stopniu odpowiada za to, że wciąż jej nie ukończono. Chodzi o koncern Imtech, który właśnie splajtował.

Koncern był jedną z firm tworzących system przeciwpożarowy w terminalu pasażerskim. To właśnie ze względu na tę inwestycję straż pożarna nie wyraziła zgody na planowane otwarcie lotniska w 2012 roku. Budowa Berlin Brandenburg Airport trwa już dziewięć lat, a jej końca ciągle nie widać.

Imtech odpowiadał m.in. za instalację oddymiającą, która w wypadku pożaru miała błyskawicznie wyciągać dym. W pomieszczeniach, dzięki oddymianiu, miała być zachowana dwumetrowa widoczność, aby pracownicy i pasażerowie mogli uciec ze strefy zagrożenia. Okazało się jednak, że system nie jest kompatybilny z centrum zarządzającym lotniskiem. Wkrótce wyszło również na jaw, że osoba odpowiedzialna za projekt tej instalacji nie była inżynierem.

Komisja śledcza berlińskiego parlamentu twierdzi, że Imtech jest tak naprawdę organizacją przestępczą. Firma nie tylko dawała łapówki, ale też wykonywała pracę widząc, że instalacja nie ma prawa działać. Następnie pobierała pieniądze za usuwanie usterek. W 2012 roku z tego tytułu wypłacono Imtechowi 50 mln euro zaliczki.

Dziś mówi się, że Berlin Brandenburg International uruchomiony zostanie w drugiej połowie 2017 roku, czyli w sumie sześć lat po pierwszym wyznaczonym terminie.

Każdy miesiąc przestoju nowego lotniska to 20 mln euro kosztów. Rocznie utrzymanie lotniska-widma kosztuje prawie ćwierć miliarda euro. Według wyliczeń, na inwestycję realizowaną od 2006 roku przeznaczono już ponad 5,4 mld euro. Tymczasem początkowe koszty inwestycji nie miały przekroczyć 2 mld euro. Według mediów, końcowy rachunek może sięgnąć ponad 8 mld euro. Niektórzy eksperci wspominają nawet o 10 mld euro.

Nowe niemieckie lotnisko przystosowane będzie do obsługi 30 mln pasażerów rocznie, ale terminal będzie mógł być w przyszłości rozbudowywany tak, aby zwiększyć swoją przepustowość nawet do 50 mln podróżnych. Według niemieckich prognoz, Brandenburg będzie trzecim największym niemieckim lotniskiem pod względem obsługiwanej liczby pasażerów (po Frankfurcie i Monachium).

Interesuje Cię tematyka lotnicza? ZDG TOR zaprasza na pierwsze Forum Lotnicze, które odbędzie się 10 września w Warszawie. 


Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Najbardziej ruchliwe lotniska 2023 roku

Infrastruktura i lotniska

Najbardziej ruchliwe lotniska 2023 roku

Mateusz Kieruzal 28 grudnia 2023

Andora chce pobudzić turystykę. Będą loty do Paryża, Frankfurtu i Rzymu?

Infrastruktura i lotniska

Wietnam rozpoczyna budowę największego lotniska przy Ho Chi Minh

Infrastruktura i lotniska

Kambodża: Nowe lotnisko przy kompleksie Angkor Wat będzie gotowe w 2023 roku

Infrastruktura i lotniska

Chiny: 241 lotnisk cywilnych do końca roku

Infrastruktura i lotniska

Chiny: 241 lotnisk cywilnych do końca roku

Tomasz Śniedziewski 20 października 2020

Lotnisko w Monachium: Rekordowy rok 2019 pozwoli przetrwać kryzys

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Najbardziej ruchliwe lotniska 2023 roku

Infrastruktura i lotniska

Najbardziej ruchliwe lotniska 2023 roku

Mateusz Kieruzal 28 grudnia 2023

Andora chce pobudzić turystykę. Będą loty do Paryża, Frankfurtu i Rzymu?

Infrastruktura i lotniska

Wietnam rozpoczyna budowę największego lotniska przy Ho Chi Minh

Infrastruktura i lotniska

Kambodża: Nowe lotnisko przy kompleksie Angkor Wat będzie gotowe w 2023 roku

Infrastruktura i lotniska

Chiny: 241 lotnisk cywilnych do końca roku

Infrastruktura i lotniska

Chiny: 241 lotnisk cywilnych do końca roku

Tomasz Śniedziewski 20 października 2020

Lotnisko w Monachium: Rekordowy rok 2019 pozwoli przetrwać kryzys

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5