Partner serwisu
Biznes i przemysł

Belgijski ANSP skeyes inwestuje w wirtualną wieżę dla Charleroi i Liege

Dalej Wstecz
Data publikacji:
28-04-2024
Ostatnia modyfikacja:
28-04-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Belgijski ANSP skeyes inwestuje w wirtualną wieżę dla Charleroi i Liege
Fot. Skeyes
W mijającym tygodniu skeyes, belgijska agencja żeglugi powietrznej (ang. ANSP), zaprezentowała zdalne testowe centrum wieżowe "Digital Tower Test Centre" w swojej siedzibie w Steenokkerzeel. To najnowocześniejsze centrum działa jako prototyp cyfrowego budynku kontroli ruchu tworzonego obecnie przez skeyes i SOWAER (Société Wallonne des Aéroports) w Namur. Ten kamień milowy oznacza duży krok naprzód w zarządzaniu ruchem lotniczym w Belgii.

Do 2026 r. ruch lotniczy na lotniskach Charleroi i Liège, które są oddalone od siebie o 100 km, będzie zarządzany zdalnie z jednego cyfrowego centrum kontroli w Namur. Według zapowiedzi zapewni to bezpieczeństwo operacyjne walońskich lotnisk w przyszłości. Jak podkreśla skeyes integracja nowoczesnych technologii z systemem zarządzania ruchem lotniczym sprawi, że lotnictwo będzie jeszcze bardziej niezawodne i bezpieczne.

Skeyes twierdzi, że cyfrowe wieże oznaczają przyszłość dla kontroli ruchu lotniczego i ostatecznie to właśnie cyfrowe centra kontroli ruchu lotniczego przejmą rolę tradycyjnych fizycznych wież na wielu mniejszy i średnich lotniskach.

Dzięki masztom wyposażonym w wysokiej jakości kamery, systemy podczerwieni i inteligentne czujniki na zaangażowanych lotniskach, kontrolerzy ruchu lotniczego będą otrzymywać obraz wyświetlany w czasie rzeczywistym na dużych ekranach w centrach kontroli ruchu lotniczego. Ekrany będą wyświetlać horyzont danego lotniska w pełnym zakresie 360°. System radarów naziemnych wyświetli również dokładną lokalizację samolotów, nawet jeśli są one ukryte przed gołym okiem kontrolerów z powodu mniej korzystnych warunków pogodowych. Rozszerzona rzeczywistość pozwala operatorom pokazywać dodatkowe informacje na każdym samolocie, które pomogą im zarządzać ruchem.

Projekt skeyes jest obecnie jednym z najbardziej zaawansowanych projektów na świecie. Po raz pierwszy zarządzanie wszystkimi ruchami naziemnymi podczas lądowania i startu na dwóch średniej wielkości lotniskach będzie odbywać się zdalnie. Integracja systemu radarów naziemnych z koncepcją cyfrowej wieży jest również pierwszym tego typu rozwiązaniem.

W międzyczasie projekt cyfrowej wieży również nabiera kształtów w terenie. 9 kwietnia br. SOWAER i skeyes położyły kamień węgielny pod nowe centrum kontroli w Namur. W listopadzie 2023 r. na lotnisku w Liege stanął pierwszy maszt. To właśnie on będzie początkowo dostarczał obrazy do centrum testowego. Również we Flandrii skeyes przygotowuje cyfrowe centrum kontroli, które docelowo będzie obsługiwać lotniska w Antwerpii, Ostendzie i Kortrijk.

Centrum testowe jest niemal identyczne jak to budowane obecnie w Namur i zostanie również zasilane obrazami w czasie rzeczywistym z masztów w Liège i Charleroi, ale nie będzie miało modułu komunikacji z samolotami. To prototypowe centrum umożliwi zapoznanie pracowników skeyes z nowymi technologiami oraz pozwoli na przeszkolenie kontrolerów ruchu lotniczego i dalsze doskonalenie ergonomii centrum w Namur.

Remote tower 

Zdalne wieże tzw. remote tower stają się coraz popularniejsze i są już aktywne w kilku miejscach w Europie m.in. na londyńskim lotnisku City czy w Scandinavian Mountains Airport, a pojawić się mają także w Budapeszcie. W ostatnim czasie takie rozwiązanie chce zastosować także rodzima Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, która planuje uruchomić taki system na lotnisku w Modlinie.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Branża ATM w cieniu wojny w Ukrainie

Infrastruktura i lotniska

Branża ATM w cieniu wojny w Ukrainie

Michał Kudła 07 kwietnia 2024

Kanadyjczycy w sojuszu ATM z PAŻP

Infrastruktura i lotniska

Kanadyjczycy w sojuszu ATM z PAŻP

inf. pras. 21 marca 2024

Bliższa współpraca PAŻP i Politechniki Śląskiej

Infrastruktura i lotniska

PAŻP przedłuża nabór na kontrolera ruchu lotniczego

Biznes i przemysł

PAŻP przedłuża nabór na kontrolera ruchu lotniczego

Redakcja/inf. pras. 04 listopada 2023

WNP.PL odpowiada na oświadczenie PAŻP

Prawo i polityka

WNP.PL odpowiada na oświadczenie PAŻP

inf. pras./wnp.pl 22 sierpnia 2023

Oświadczenie PAŻP po publikacji o aplikacji DroneRadar

Infrastruktura i lotniska

Zobacz również:

Branża ATM w cieniu wojny w Ukrainie

Infrastruktura i lotniska

Branża ATM w cieniu wojny w Ukrainie

Michał Kudła 07 kwietnia 2024

Kanadyjczycy w sojuszu ATM z PAŻP

Infrastruktura i lotniska

Kanadyjczycy w sojuszu ATM z PAŻP

inf. pras. 21 marca 2024

Bliższa współpraca PAŻP i Politechniki Śląskiej

Infrastruktura i lotniska

PAŻP przedłuża nabór na kontrolera ruchu lotniczego

Biznes i przemysł

PAŻP przedłuża nabór na kontrolera ruchu lotniczego

Redakcja/inf. pras. 04 listopada 2023

WNP.PL odpowiada na oświadczenie PAŻP

Prawo i polityka

WNP.PL odpowiada na oświadczenie PAŻP

inf. pras./wnp.pl 22 sierpnia 2023

Oświadczenie PAŻP po publikacji o aplikacji DroneRadar

Infrastruktura i lotniska

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5