Airbus i firma Avolon potwierdzili w ostatnich dniach zakup 20 samolotów A330neo. Wcześniej zobowiązanie na te samoloty firmy ogłosiły w Paryżu podczas tegorocznego Paris Air Show. Przy okazji tej transakcji została podpisana także umowy na zamianę części zamówionych A320neo na większe A321neo.
Wartość potwierdzonego kontraktu opiewa na kwotę około 5 mld dolarów amerykańskich. Wybór A330-900 przez Avolon wynika z planu zarezerwowania mocy produkcyjnych Airbusa, co pozwoli skorzystać z rosnącego popytu na samoloty szerokokadłubowe na świecie. Warto także dodać, że lessor był pierwszym klientem programu A330neo w 2014 r.
Nowa umowa z Airbusem zawiera również zapis, że 50 samolotów A320neo, które do tej pory zamówił Avolon, zostanie zamienionych na większe A321neo.
- Byliśmy zdecydowanym zwolennikiem programu A330neo od momentu jego uruchomienia, a dzięki portfelowi zamówień na szerokokadłubowce zamierzamy wykorzystać przyszły popyt na nie w sytuacji ograniczonej podaży rynkowej. Nasz harmonogram dostaw pozwoli oferować klientom nowe A330neo, by zaspokoić ich zmieniające się potrzeby. Nasze ostatnie zamówienia na samoloty i zobowiązania odzwierciedlają wiarę w długoterminowy rozwój sektora lotniczego, którą przedstawiliśmy w ostatniej prognozie World Fleet, przewidującej, że globalna flota maszyn pasażerskie prawie się podwoi do 2042 r. - powiedział Andy Cronin, dyrektor generalny Avolon.
Łącznie Avolon posiada obecnie flotę 616 samolotów (łącznie odebranych i zamówionych) Airbusa: 55 A330neo, 208 A320ceo, 285 A320neo, 51 A330ceo i 17 A350.
A330neoAirbus A330neo to samolot nowej generacji, wykorzystujący konstrukcję sprawdzonego modelu A330 w połączeniu z najnowszymi technologiami zastosowanymi w samolocie A350. A330neo jest produkowany w dwóch wersjach A330-800neo oraz A330-900neo. Ten ostatni zmniejszy zużycie paliwa o ponad 14 proc. na jeden fotel w porównaniu z obecnymi A330, co uczyni go jednym z najbardziej oszczędnych, średniego zasięgu samolotów szerokokadłubowych na rynku. A330neo jest wyposażony w najnowszej generacji silniki Rolls-Royce Trent 7000 o większej średnicy (112 cali). Skrzydła samolotu są wzorowane na A350 co spowodowało ich wydłużenie z 60.3m do 64m. Nowe maszyny w wersji -900 zabierają 10 pasażerów więcej niż A330-300, w typowej dwuklasowej konfiguracji, a ich zasięg zwiększony jest o 400 mil morskich (740 km). Dzięki średniej pojemności i dużemu zasięgowi, A330neo uchodzi za idealny samolot wspierający przewoźników lotniczych w odbudowie biznesu po pandemii COVID-19.
Do tej pory zamówiono 1809 samolotów z rodziny A330, w tym 295 A330neo: 12 A330-800 oraz 283 A330-900. Do tej pory dostarczono 1577 maszyn z rodziny A330, w tym 107 A330neo: siedem A330-800 oraz 100 A330-900. Więcej na temat airbusa A330neo w naszym artykule "
Podsumowanie: Jaki będzie A330neo?".