Partner serwisu
Biznes i przemysł

Atlantyckie JV. Lufthansa chce ITA Airways

Dalej Wstecz
Data publikacji:
09-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
07-10-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RL

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Atlantyckie JV. Lufthansa chce ITA Airways
Fot. AerCapAirbus A330 w malowaniu ITA Airways
Członkowie transatlantyckiej spółki joint-venture A++, do której należą United Airlines, Lufthansa i Air Canada, ubiegają się o zgodę organów regulacyjnych USA na włączenie ITA Airways. Trzy linie lotnicze ostrzegły, że jeśli Włosi nie będą mogli do nich dołączyć, następca Alitalii stanie przed tymi samymi wyzwaniami, które doprowadziły do upadku poprzednika pranego.

Na początku tego roku Grupa Lufthansa sfinalizowała zakup 41-proc. udziałów w ITA Airways, kończąc tym samym kilkunastomiesięczną saga. Mariaż operacyjno-finansowy jest szybki i sprawny, a na przyszły rok planowane jest wykupienie przez Niemców pozostałych udziałów – w rękach Włochów pozostanie 10 proc. udziałów. Włoski flagowiec jest już także w procesie akcesu do sojuszu Star Alliance, którego zakończenie planowane jest na przyszły rok.

Możliwe że ITA Airways staną się również członkiem transatlantyckiego joint-venture, którego pomysłodawcami i założycielami były linie lotnicze Air Canada, United i Lufthansa. Przewoźnicy z Kanady, USA i Niemiec złożyli wniosek do Departamentu Transportu Stanów Zjednoczonych (DOT), aby umożliwić ITA Airways przyłączenie się do jej wieloletniej transatlantyckiej spółki joint-venture.

Joint venture A++ umożliwia swoim członkom-liniom lotniczym koordynację sieci połączeń i dzielenie się przychodami, co stanowi kluczową przewagę konkurencyjną w ich operacjach transatlantyckich, nad m.in. Polskimi Liniami Lotniczymi LOT czy TAP Portugal. Około 30 proc. przewozów na trasach transatlantyckich do Stanów Zjednoczonych Ameryki i Kanady obsługują linie lotnicze porozumienia A++, a tuż za nimi plasuje się przedsięwzięcie Blue Skies, w skład którego wchodzą Air France-KLM, Delta Air Lines i Virgin Atlantic, oraz spółka Atlantic Joint Business (AJB), do której należą: American Airlines, British Airways, Iberia i Finnair.

Bez członkostwa Włochów w A++, ITA Airways miałaby się mierzyć – jak wskazywali członkowie joint-venture z Niemcami na czele – „tymi samymi nieuniknionymi wyzwaniami komercyjnymi, które przyczyniły się do upadku Alitalii”. Zmusiłoby to włoskie linie lotnicze do rezygnacji z dużej części połączeń transatlantyckich lub zażądania dotacji państwowych. Bez członkostwa w joint-venture ITA Airways mają „nie mieć dostępu do ruchu przesiadkowego, skoordynowanych cen i efektywności operacyjnej niezbędnej do konkurowania z tanimi przewoźnikami na trasach krajowych i na krótkich dystansach oraz ze zintegrowanymi sojuszami międzynarodowymi”.

Dołączenie włoskich linii lotniczych do grupy A++ sprawi, że rzymski węzeł komunikacyjny stanie się kluczowym atutem, kolejnym hubem w podróżach między Unia Europejską a Ameryką Północną, o znaczeniu podobnym do Frankfurtu, Zurychu, Chicago i Toronto. W zgłoszeniu podkreślono, że zaangażowanie ITA Airwyas utrzyma „silną konkurencję” nad Atlantykiem i umożliwi przewoźnikowi rozwój niezależnie od interwencji państwa.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Długoterminowa rentowność. Lufthansa zwolni 4 tys. pracowników

Biznes i przemysł

Długoterminowa rentowność. Lufthansa zwolni 4 tys. pracowników

Mateusz Kieruzal 29 września 2025

Lufthansa: Specjalne malowanie B787 na stulecie linii

Pasażer i linie lotnicze

Air Canada poleci airbusem A321XLR na Majorkę

Pasażer i linie lotnicze

Air Canada poleci airbusem A321XLR na Majorkę

Piotr Bożyk 13 września 2025

Partnerstwo Air France, KLM, Delta i Virgin Atlantic

Pasażer i linie lotnicze

10-lecie współpracy Air France, KLM i Delta Air Lines

Biznes i przemysł

Więcej lotów z Europy do Ameryki Środkowej i Południowej

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Długoterminowa rentowność. Lufthansa zwolni 4 tys. pracowników

Biznes i przemysł

Długoterminowa rentowność. Lufthansa zwolni 4 tys. pracowników

Mateusz Kieruzal 29 września 2025

Lufthansa: Specjalne malowanie B787 na stulecie linii

Pasażer i linie lotnicze

Air Canada poleci airbusem A321XLR na Majorkę

Pasażer i linie lotnicze

Air Canada poleci airbusem A321XLR na Majorkę

Piotr Bożyk 13 września 2025

Partnerstwo Air France, KLM, Delta i Virgin Atlantic

Pasażer i linie lotnicze

10-lecie współpracy Air France, KLM i Delta Air Lines

Biznes i przemysł

Więcej lotów z Europy do Ameryki Środkowej i Południowej

Biznes i przemysł

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij