Członkowie transatlantyckiej spółki joint-venture A++, do której należą United Airlines, Lufthansa i Air Canada, ubiegają się o zgodę organów regulacyjnych USA na włączenie ITA Airways. Trzy linie lotnicze ostrzegły, że jeśli Włosi nie będą mogli do nich dołączyć, następca Alitalii stanie przed tymi samymi wyzwaniami, które doprowadziły do upadku poprzednika pranego.
Na początku tego roku Grupa Lufthansa sfinalizowała zakup 41-proc. udziałów w ITA Airways, kończąc tym samym kilkunastomiesięczną saga. Mariaż operacyjno-finansowy jest szybki i sprawny, a na przyszły rok planowane jest wykupienie przez Niemców pozostałych udziałów – w rękach Włochów pozostanie 10 proc. udziałów. Włoski flagowiec jest już także w procesie akcesu do sojuszu Star Alliance, którego zakończenie planowane jest na przyszły rok.
Możliwe że ITA Airways staną się również członkiem transatlantyckiego joint-venture, którego pomysłodawcami i założycielami były linie lotnicze Air Canada, United i Lufthansa. Przewoźnicy z Kanady, USA i Niemiec złożyli wniosek do Departamentu Transportu Stanów Zjednoczonych (DOT), aby umożliwić ITA Airways przyłączenie się do jej wieloletniej transatlantyckiej spółki joint-venture.
Joint venture A++ umożliwia swoim członkom-liniom lotniczym koordynację sieci połączeń i dzielenie się przychodami, co stanowi kluczową przewagę konkurencyjną w ich operacjach transatlantyckich, nad m.in. Polskimi Liniami Lotniczymi LOT czy TAP Portugal. Około 30 proc. przewozów na trasach transatlantyckich do Stanów Zjednoczonych Ameryki i Kanady obsługują linie lotnicze porozumienia A++, a tuż za nimi plasuje się przedsięwzięcie Blue Skies, w skład którego wchodzą Air France-KLM, Delta Air Lines i Virgin Atlantic, oraz spółka Atlantic Joint Business (AJB), do której należą: American Airlines, British Airways, Iberia i Finnair.
Bez członkostwa Włochów w A++, ITA Airways miałaby się mierzyć – jak wskazywali członkowie joint-venture z Niemcami na czele – „tymi samymi nieuniknionymi wyzwaniami komercyjnymi, które przyczyniły się do upadku Alitalii”. Zmusiłoby to włoskie linie lotnicze do rezygnacji z dużej części połączeń transatlantyckich lub zażądania dotacji państwowych. Bez członkostwa w joint-venture ITA Airways mają „nie mieć dostępu do ruchu przesiadkowego, skoordynowanych cen i efektywności operacyjnej niezbędnej do konkurowania z tanimi przewoźnikami na trasach krajowych i na krótkich dystansach oraz ze zintegrowanymi sojuszami międzynarodowymi”.
Dołączenie włoskich linii lotniczych do grupy A++ sprawi, że rzymski węzeł komunikacyjny stanie się kluczowym atutem, kolejnym hubem w podróżach między Unia Europejską a Ameryką Północną, o znaczeniu podobnym do Frankfurtu, Zurychu, Chicago i Toronto. W zgłoszeniu podkreślono, że zaangażowanie ITA Airwyas utrzyma „silną konkurencję” nad Atlantykiem i umożliwi przewoźnikowi rozwój niezależnie od interwencji państwa.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.