Partner serwisu
Prawo i polityka

Atak chińskich hakerów na Airbusa

Dalej Wstecz
Data publikacji:
27-09-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ PAP/ cyfrowa.rp.pl

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Atak chińskich hakerów na Airbusa
fot. Piotr Bożyk
Przez kilka ostatnich miesięcy wiązane z Chinami grupy hakerskie próbowały zdobyć sekrety producenta samolotów Airbus poprzez systemy komputerowe podwykonawców. W ciągu ostatnich 12 miesięcy firmę atakowano czterokrotnie – podała agencja AFP, cytując anonimowe źródła.

Agencja poinformowała, na podstawie doniesień od wielu swoich źródeł ataków miało dojść z systemów podwykonawców i dostawców części Airbusa. Wśród wskazanych firm znalazła się francuska spółka konsultancka Expleo, producent silników Rolls Royce i dwóch lokalnych podwykonawców, których nazwy pozostały tajemnicą.

O co chodzi?


Cyberprzestępcy uzyskali dostęp do dokumentów technicznych związanych z procesem certyfikacji różnych części samolotów Airbus, budową jednych z najmocniejszych silników śmigłowych na świecie, czyli silników samolotu wojskowego transportowego Airbus A400M, układami napędowymi samolotu odrzutowego Airbus A350 oraz systemami awioniki sterującymi samolotem.

Dodatkowo francuscy informatorzy podejrzewają, że to chińscy hakerzy są odpowiedzialni za tegoroczne cyberataki. Chiny rozpoczęły bowiem produkcję swojego pierwszego samolotu średniej klasy – C919, którego budowa stanęła w miejscu ze względu na problemy z ich silnikami oraz awioniką. Ataki przeprowadzone w Sieci dotyczyły właśnie tych elementów samolotu.

Zdaniem informatorów za atakami mogą stać dwie grupy hakerów powiązanych z chińskimi służbami wywiadowczymi i wojskiem, czyli APT10 lub JSSD, która koncentruje się na przemyśle lotniczym i kosmicznym.

Cichosza

Airbus, Expleo oraz Rolls Royce nie odpowiedziały na prośbę o komentarz do doniesień AFP. Jak donosi PAP, władze w Pekinie konsekwentnie zaprzeczają zlecaniu zakazanych prawem działań w internecie, choć w tym przypadku na wezwania do komentarza nie odpowiedziały ani ministerstwo spraw zagranicznych państwa, ani tamtejszy regulator ds. cyberbezpieczeństwa.

Powodem udawania, że nic się nie stało, są gigantyczne pieniądze. Przewiduje się, że Chiny wydadzą ponad bilion dolarów za zakup blisko ośmiu tysięcy nowych samolotów do 2037 roku. Airbus chce uszczknąć dla siebie jak największą część tej kwoty. Europejskie konsorcjum dba również o swoje interesy na chińskim rynku śmigłowców, na którym Airbus Helicopters zajmuje główną pozycję.

Chiny są obecnie drugim rynkiem lotniczym świata, ale mają zdecydowanie najwyższe tempo wzrostu i ocenia się, że na początku następnej dekady przejmą po Stanach Zjednoczonych pozycję lidera. Nikt nie chce więc wschodzić w oficjalny spór z Pekinem. Komunistyczne władze Państwa Środka również wolą nabrać wody w usta i udawać, że sytuacja w ogóle ich nie dotyczy.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Airbus sprzedał w 2023 roku ponad 1000 samolotów i dostarczył 735 maszyn

Biznes i przemysł

Airbus sprzedał w 2023 roku ponad 1000 samolotów i dostarczył 735 maszyn

inf. pras. Airbus 12 stycznia 2024

Airbus dostarczył pierwszy samolot z nowej linii montażu końcowego

Pasażer i linie lotnicze

Airbus sprzedał w listopadzie 113 samolotów i dostarczył 64 maszyny

Biznes i przemysł

Airbus potwierdza wzrost produkcji A220. Wersja 500 nieco później

Biznes i przemysł

Z wizytą w fabryce w Mirabel. Tak Airbus produkuje A220

Biznes i przemysł

Airbus sprzedał w październiku 119 samolotów i dostarczył 71

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Airbus sprzedał w 2023 roku ponad 1000 samolotów i dostarczył 735 maszyn

Biznes i przemysł

Airbus sprzedał w 2023 roku ponad 1000 samolotów i dostarczył 735 maszyn

inf. pras. Airbus 12 stycznia 2024

Airbus dostarczył pierwszy samolot z nowej linii montażu końcowego

Pasażer i linie lotnicze

Airbus sprzedał w listopadzie 113 samolotów i dostarczył 64 maszyny

Biznes i przemysł

Airbus potwierdza wzrost produkcji A220. Wersja 500 nieco później

Biznes i przemysł

Z wizytą w fabryce w Mirabel. Tak Airbus produkuje A220

Biznes i przemysł

Airbus sprzedał w październiku 119 samolotów i dostarczył 71

Biznes i przemysł

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5