Partner serwisu
Biznes i przemysł

Alitalia: Krok do likwidacji linii

Dalej Wstecz
Data publikacji:
29-03-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ Reuters

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Alitalia: Krok do likwidacji linii
fot. Maarten Visser CC BY-SA 2.0
Z końcem marca powinien być gotów plan ratunkowy dla włoskiego przewoźnika narodowego. Termin tuż-tuż i zarządcy komisaryczni Alitalii naciskają na państwową kolej Ferrovie dello Stato (FS), która chce utworzyć konsorcjum z firmami lotniczymi, na przedstawienie harmonogramu działań.

Jeden z komisarzy, Daniele Discepolo stwierdził podczas przesłuchania w parlamencie, że Alitalii grozi likwidacja, jeśli w najbliższych tygodniach nie pojawi się plan ratunkowy. – Wydłużenie terminu dla FS może być tylko bardzo krótkie. Mówimy o tygodniach, a nie miesiącach – powiedział.

Wycofanie się easyJeta

Sytuację skomplikowała decyzja brytyjskiego przewoźnika niskokosztowego, który był zainteresowany przejęciem części udziałów włoskich linii. Dwa tygodnie przed terminem ogłoszenia planu ratunkowego easyJet w lakonicznym komunikacje poinformował o swojej decyzji i stwierdził, że nadal jest związany z Włochami i nie wycofuje się z rynku, na którym w zeszłym roku obsłużył ponad 18 mln pasażerów. Spółka planuje w dalszym ciągu inwestować w trzy bazy: w Mediolanie, Neapolu i Wenecji.  

EasyJet był zainteresowany Alitalią ze względu między innymi na szykowanie się na tzw. twardy brexit. W razie wyjścia Wyspiarzy bez porozumienia z Unią przestanie działać zasada "otwartego nieba" pozwalająca przewoźnikom swobodnie kształtować ruch pasażerski pomiędzy Zjednoczonym Królestwem a Europą. Wielka Brytania jest zaś największym rynkiem lotniczym na Starym Kontynencie. Tylko w Polsce co piąty samolot wylatujący z naszej przestrzeni powietrznej zmierza właśnie w kierunku Wysp. 

Szykując się na taki scenariusz, easyJet zmienił już 1 400 brytyjskich licencji dla swoich pilotów na licencje austriackie. W ramach przygotowań do brexitu przewoźnik zamierza przenieść pod austriacki certyfikat AOC części zamienne do swoich samolotów, ponieważ nie chce polegać na częściach, które mogą nie być dostępne po wyjściu Brytyjczyków z Unii. Przejęcie części Alitalii miało wpisać się w ten scenariusz. Operowanie z kolejnego unijnego państwa własnymi liniami pozwala korzystać z limitów kilku krajów jednocześnie. Wiemy już, że do tego nie dojdzie przynajmniej w przypadku Włoch. EasyJet nie ukrywa, że szuka innych rynków.

Ferrovie dello Stato bez pomysłu?

Alitalia od lat odnotowuje straty. W maju 2017 roku  linie lotnicze zostały objęte tymczasowym nadzorem państwa w związku z niepowodzeniem planu naprawczego obejmującego cięcia płac i redukcję etatów. W styczniu 2018 roku włoskie władze zarejestrowały pożyczkę pomostową w wysokości 900 milionów euro dla przewoźnika. Termin spłaty tego zobowiązania mija z końcem czerwca tego roku.

Ferrovie dello Stato wyraziło w zeszłym roku chęć zaangażowania się w ratowanie Alitalii. Ostatnie doniesienia podają, że FS gotowe jest przejąć 30 procent udziałów linii. Amerykańska Delta Air Lines jest zainteresowana dalszymi 15 procentami. FS nie ujawnia, kto należy do „małej grupy potencjalnych partnerów”, którzy mieliby zakupić ponad połowę udziałów. Wszystko to wygląda na brak realnego planu przejęcia.

– Albo Ferrovie złoży wniosek o przełożenie terminu i poprze to dokumentami, albo lepiej odejść od planu, bo korzystamy z publicznych pieniędzy – żeby nie powiedzieć, że je spalamy, by napędzić samoloty Alitalii – stwierdził stanowczo komisarz Discepolo i dodał, że zgodnie z prawem przekroczenie terminów oznacza automatyczne postawienie przewoźnika w stan likwidacji.

Dotychczasowe wysiłki trzech komisarzy pozwoliło zwiększyć obroty Alitalii w 2018 roku o 3,5 procent, do 3,07 mld euro, oraz zmniejszyć straty brutto do 120 mln euro wobec 283 mln euro za 2017 rok.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Lufthansa Group potwierdza zakup 41 proc. udziałów ITA Airways

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa Group potwierdza zakup 41 proc. udziałów ITA Airways

Piotr Bożyk 26 maja 2023

Lufthansa: Rentowność ITA to długi proces

Biznes i przemysł

Lufthansa: Rentowność ITA to długi proces

Mateusz Kieruzal 19 maja 2023

ITA Airways jak Alitalia. Strata 486 mln euro

Biznes i przemysł

ITA Airways jak Alitalia. Strata 486 mln euro

Mateusz Kieruzal 17 kwietnia 2023

Zobacz również:

KE: Pomoc Włoch dla Alitalii była nielegalna

Prawo i polityka

KE: Pomoc Włoch dla Alitalii była nielegalna

Mateusz Kieruzal 29 marca 2023

Rzym: Protest byłych stewardes Alitalii. Zdjęły uniformy i buty

Prawo i polityka

Ostatni lot Alitalii. Włochy żegnają się z linią lotniczą po 74 latach

Pasażer i linie lotnicze

Pozostałe z wątku:

Lufthansa Group potwierdza zakup 41 proc. udziałów ITA Airways

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa Group potwierdza zakup 41 proc. udziałów ITA Airways

Piotr Bożyk 26 maja 2023

Lufthansa: Rentowność ITA to długi proces

Biznes i przemysł

Lufthansa: Rentowność ITA to długi proces

Mateusz Kieruzal 19 maja 2023

ITA Airways jak Alitalia. Strata 486 mln euro

Biznes i przemysł

ITA Airways jak Alitalia. Strata 486 mln euro

Mateusz Kieruzal 17 kwietnia 2023

Zobacz również:

KE: Pomoc Włoch dla Alitalii była nielegalna

Prawo i polityka

KE: Pomoc Włoch dla Alitalii była nielegalna

Mateusz Kieruzal 29 marca 2023

Rzym: Protest byłych stewardes Alitalii. Zdjęły uniformy i buty

Prawo i polityka

Ostatni lot Alitalii. Włochy żegnają się z linią lotniczą po 74 latach

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5