Airbus zrewidował swoje prognozy dotyczące dostaw odrzutowców w ciągu najbliższych 20 lat - informuje Agencja Reutera. Rosnące rachunki za paliwo skłaniają bowiem linie lotnicze do poszukiwania nowych i bardziej oszczędnych samolotów.
Pomimo wojny w Ukrainie oraz inflacji, europejski producent podwyższył swoją prognozę rocznego wzrostu PKB do 2,6 proc. Wcześniej zakładał w przewidywaniach na najbliższe dwie dekady wzrost o 2,5 proc.
Spowolni natomiast pasażerski ruch lotniczy. Zamiast oczekiwanego jesienią ubiegłego roku wzrostu na poziomie 3,9 proc. Airbus przewiduje rocznie najwyżej na plusie 3,6 proc. To przede wszystkim efekt wyższych cen energii, które jednak wymuszą na przewoźnikach dostawy bardziej ekologicznych maszyn.
Europejski producent zakłada dostawy 39 490 samolotów w ciągu kolejnych 20 lat. Wcześniej przewidywano, że linie lotnicze odbiorą 39 020 odrzutowców. Wzrost to częściowo efekt wypadnięcia z prognozy na dwie dekady wyjątkowo słabego 2021 roku, w którym pandemia koronawirusa SARS-CoV-2 i jego nowe warianty (Delta i Omikron), powstrzymywała procesy odnowy branży.
Według Airbusa na dostawy 39 490 samolotów w ciągu nadchodzących 20 lat złoży się 38 600 odrzutowców pasażerskich oraz 890 frachtowców. Poprzednie przewidywania wskazywały odpowiednio na 38 140 i 880 maszyn. Europejski producent spodziewa się ponadto, że ruch lotniczy do poziomu sprzed kryzysu wywołanego wirusem COVID-19 wróci w latach 2023-25, sześć miesięcy później niż ubiegłoroczna prognoza. Powodem są wspomniane także wyżej wojna w Ukrainie, inflacja oraz wyższe ceny energii.
Aż 17 580 samolotów pasażerskich i frachtowców dostarczonych przez Airbusa w ciągu najbliższych dwóch dekad trafi do przewoźników z Azji. To niemal 45 proc. zakładanych prognoz. Najbardziej dynamicznym rynkiem będą Chiny, które wyprzedzą Stany Zjednoczone, ale tempo wzrostu wzrostu najwyższe będzie w Indiach i osiągnie średni roczny pułap 6,6 proc. To ponad trzykrotnie więcej niż w USA, gdzie przewiduje się na plusie średnią roczną na poziomie 2,1 proc.
Indie to również najszybciej rozwijający się rynek frachtu lotniczego. Niemniej pasażerski ruch będzie wciąż najwyższy między dwiema największymi aktualnie gospodarkami świata, czyli Chinami i Stanami Zjednoczonymi. Najwyższy wzrost europejski producent zakłada jednak w podróżach między Afryką oraz Indiami.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.