Partner serwisu
BIZNES I PRZEMYSŁ

Airbus wyposaży samoloty w pływające czarne skrzynki


Wstecz Dalej

Autor:

Michał Szatkowski

Data publikacji:
2017-08-25 08:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Airbus wyposaży samoloty w pływające czarne skrzynki
fot. Laurent Errera CC BY-SA 2.0
Latające na długich dystansach samoloty Airbusa zostaną wkrótce wyposażone w specjalne czarne skrzynki, które dzięki poduszkom powietrznym będą mogły unosić się na wodzie. Rozwiązanie stosowane w lotnictwie wojskowym trafi do sektora cywilnego w związku z coraz większą liczbą samolotów „ginących” nad oceanami.
Airbus modyfikuje swoje samoloty w celu umożliwienia montażu nowych czarnych skrzynek, które dzięki zamontowanym poduszkom powietrznym będą mogły unosić się na wodzie. Czarne skrzynki gromadzą informacje, które według ekspertów pomagają wyjaśnić okoliczności 90% wypadków lotniczych.

Technologia pływających czarnych skrzynek jest stosowana w samolotach wojskowych, natomiast do tej pory uważana była za niepotrzebną w lotnictwie cywilnym, ponieważ większość wypadków w tym sektorze ma miejsce podczas startu lub lądowania, w związku z czym znalezienie czarnych skrzynek zazwyczaj nie przysparza problemów.

Sytuacja zmieniła się jednak w ostatnich latach. Odzyskanie czarnej skrzynki z francuskiego samolotu, który spadł do Atlantyku w 2009 roku zajęło dwa lata. Poszukiwania związane z katastrofą samolotu Malaysia Airlines, który zniknął nad Oceanem Indyjskim w marcu 2014 roku, nadal nie przyniosły rezultatu. Nowy system rejestracji lotu – ADFR (z ang. Automatic Deployable Flight Recorder) – powstaje z myślą o samolotach latających na długich dystansach (A321LR, A330, A350 XWB, A380), zwłaszcza na trasach przebiegających w większej części nad wodą.

ADFR w przypadku znaczących deformacji konstrukcji lub zanurzenia samolotu zostanie automatycznie oddzielony od maszyny. Rejestrator będzie zapisywał parametry lotu i dźwięk z kabiny z ostatnich 25 godzin (zgodnie z ostatnimi wytycznymi EASA i ICAO). Czarna skrzynka jest też wyposażona w awaryjny przekaźnik, umożliwiający szybką lokalizację przez służby ratunkowe. System ADFR będzie umieszczany w tylnej części kadłuba. Zostanie zaprojektowany i wyprodukowany przez kanadyjską firmę DRS Technologies. Ma zadebiutować na pokładzie samolotów A350 XWB w 2019 roku.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Cathay Pacific, mimo dużych strat, kupią 32 nowe Airbusy

Biznes i przemysł

Cathay Pacific, mimo dużych strat, kupią 32 nowe Airbusy

Emilia Derewienko 21 sierpnia 2017

Opóźnione dostawy Airbusów serii neo zmieniają plany przewoźników

Biznes i przemysł

Opóźnione dostawy Airbusów serii neo zmieniają plany przewoźników

Michał Szymajda 11 sierpnia 2017

W lipcu Airbus dostarczył 47 samolotów. Producent goni terminy

Biznes i przemysł

W lipcu Airbus dostarczył 47 samolotów. Producent goni terminy

Michał Szymajda 08 sierpnia 2017

 

Port Lotniczy Wrocław: Już 20 połączeń sieciowych dziennie

Infrastruktura i lotniska

Port Lotniczy Wrocław: Już 20 połączeń sieciowych dziennie

11 grudnia 2018

Listopad z ponad 5-proc. wzrostem na Lotnisku Warszawa-Modlin

Infrastruktura i lotniska

Listopad z ponad 5-proc. wzrostem na Lotnisku Warszawa-Modlin

11 grudnia 2018

LAW nawiązuje współpracę z PPL

Prawo i polityka

LAW nawiązuje współpracę z PPL

11 grudnia 2018

CAA vs Ryanair: Sprawa w sądzie

Prawo i polityka

CAA vs Ryanair: Sprawa w sądzie

11 grudnia 2018

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5