Partner serwisu
BIZNES I PRZEMYSŁ

Airbus: W pełni autonomiczny start samolotu pasażerskiego


Wstecz Dalej

Autor:

Emilia Derewienko

Data publikacji:
2020-01-17 12:39
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ Airbus

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Airbus: W pełni autonomiczny start samolotu pasażerskiego
fot. Piotr Bożyk
Załoga Airbusa przeprowadziła na lotnisku w Tuluzie-Blagnac pierwsze całkowicie automatyczne starty z wykorzystaniem systemu rozpoznania obrazu. Zespół testowy, złożony z dwóch pilotów i trzech inżynierów prób w locie, wykonał osiem startów w trakcie trwającego 4,5 godziny zadania. Do testu wykorzystano maszynę Airbus A350-1000.
– Podczas testu samolot działał zgodnie z oczekiwaniami. Po wykołowaniu na drogę startową, czekając na zgodę na start, włączyliśmy autopilota – opowiada pilot testowy Airbusa, kapitan Yann Beaufils. – Przestawiliśmy dźwignię przepustnicy w położenie do startu i obserwowaliśmy reakcję maszyny. Zaczęła się poruszać i przyspieszać automatycznie, trzymając się linii środkowej drogi startowej, z prędkością zadaną w systemie. Dziób samolotu zaczął się unosić, co pozwoliło uzyskać właściwą dla startu wartość kąta natarcia. Kilka sekund później byliśmy w powietrzu – dodaje.

Zamiast polegać na systemie lądowania według wskazań przyrządów (ILS), czyli technologii naziemnej od lat wykorzystywanej na lotniskach, obsługujących samoloty pasażerskie, załoga testowa podczas automatycznych startów korzystała z systemu rozpoznawania obrazu, zainstalowanego bezpośrednio w samolocie.

Potwierdzenie zdolności do autonomicznego startu to kamień milowy w projekcie Airbusa ATTOL (Autonomous Taxi, Take-Off & Landing – Autonomiczne Kołowanie, Start i Lądowanie). Uruchomiony w czerwcu 2018 roku ATTOL jest jednym z latających demonstratorów technologii, testowanych przez Airbusa w celu zrozumienia wyzwań wiążących się z automatyzacją statków powietrznych. Kolejnymi etapami projektu będą próby autonomicznego kołowania oraz lądowania, przeprowadzone do połowy tego roku.

Airbus nie eksperymentuje z automatyzacją statków powietrznych jako celem samym w sobie, lecz bada technologie autonomiczne równolegle z innowacjami w takich obszarach jak inżynieria materiałowa, napęd elektryczny i systemy łączności. W ten sposób jest w stanie ocenić możliwość ich wykorzystania w działaniach na rzecz rozwiązania kluczowych problemów, którym lotnictwo będzie musiało stawić czoła w najbliższej przyszłości, w tym w dziedzinach zarządzania ruchem lotniczym, niwelowania niedostatku pilotów i usprawniania operacji lotniczych. Jednocześnie Airbus wykorzystuje te możliwości, aby jeszcze bardziej poprawić bezpieczeństwo lotów, zapewniając utrzymanie już osiągniętego, bezprecedensowego jego poziomu.

Zastosowanie technologii autonomicznych, mające na celu poprawę efektywności operacji lotniczych oraz ogólnej wydajności samolotów, nie oznacza pozbawienia pracy pilotów. Technologie autonomiczne mają być bowiem wsparciem w ich pracy, pozwalając mniej zajmować się kierowaniem maszyną, a bardziej skupiać się na podejmowaniu ważnych decyzji i zarządzaniu lotem.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Airbus: BelugaXL dostarczona i wykonuje już rejsy cargo

Biznes i przemysł

Airbus: BelugaXL dostarczona i wykonuje już rejsy cargo

Piotr Bożyk 14 stycznia 2020

Airbus dostarczył 863 samoloty w roku 2019. Więcej niż w 2018

Biznes i przemysł

Airbus dostarczył 863 samoloty w roku 2019. Więcej niż w 2018

Łukasz Malinowski 11 stycznia 2020

Airbus zwiększa zatrudnienie w USA

Biznes i przemysł

Airbus zwiększa zatrudnienie w USA

Aleksander Domański 10 stycznia 2020

 

Niemcy gotowe do przejęcia Condora

Biznes i przemysł

Niemcy gotowe do przejęcia Condora

20 kwietnia 2020

GECAS anulował zamówienie 69 boeingów 737 MAX

Biznes i przemysł

GECAS anulował zamówienie 69 boeingów 737 MAX

20 kwietnia 2020

Alaska Airlines uzyskały 992 mln dolarów wsparcia

Pasażer i linie lotnicze

Alaska Airlines uzyskały 992 mln dolarów wsparcia

20 kwietnia 2020

Lufthansa tymczasowo wycofuje flotę airbusów A340-600

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa tymczasowo wycofuje flotę airbusów A340-600

20 kwietnia 2020

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5