Partner serwisu
Biznes i przemysł

Airbus: W pełni autonomiczny start samolotu pasażerskiego

Dalej Wstecz
Data publikacji:
17-01-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ Airbus

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Airbus: W pełni autonomiczny start samolotu pasażerskiego
fot. Piotr Bożyk
Załoga Airbusa przeprowadziła na lotnisku w Tuluzie-Blagnac pierwsze całkowicie automatyczne starty z wykorzystaniem systemu rozpoznania obrazu. Zespół testowy, złożony z dwóch pilotów i trzech inżynierów prób w locie, wykonał osiem startów w trakcie trwającego 4,5 godziny zadania. Do testu wykorzystano maszynę Airbus A350-1000.

– Podczas testu samolot działał zgodnie z oczekiwaniami. Po wykołowaniu na drogę startową, czekając na zgodę na start, włączyliśmy autopilota – opowiada pilot testowy Airbusa, kapitan Yann Beaufils. – Przestawiliśmy dźwignię przepustnicy w położenie do startu i obserwowaliśmy reakcję maszyny. Zaczęła się poruszać i przyspieszać automatycznie, trzymając się linii środkowej drogi startowej, z prędkością zadaną w systemie. Dziób samolotu zaczął się unosić, co pozwoliło uzyskać właściwą dla startu wartość kąta natarcia. Kilka sekund później byliśmy w powietrzu – dodaje.

Zamiast polegać na systemie lądowania według wskazań przyrządów (ILS), czyli technologii naziemnej od lat wykorzystywanej na lotniskach, obsługujących samoloty pasażerskie, załoga testowa podczas automatycznych startów korzystała z systemu rozpoznawania obrazu, zainstalowanego bezpośrednio w samolocie.

Potwierdzenie zdolności do autonomicznego startu to kamień milowy w projekcie Airbusa ATTOL (Autonomous Taxi, Take-Off & Landing – Autonomiczne Kołowanie, Start i Lądowanie). Uruchomiony w czerwcu 2018 roku ATTOL jest jednym z latających demonstratorów technologii, testowanych przez Airbusa w celu zrozumienia wyzwań wiążących się z automatyzacją statków powietrznych. Kolejnymi etapami projektu będą próby autonomicznego kołowania oraz lądowania, przeprowadzone do połowy tego roku.

Airbus nie eksperymentuje z automatyzacją statków powietrznych jako celem samym w sobie, lecz bada technologie autonomiczne równolegle z innowacjami w takich obszarach jak inżynieria materiałowa, napęd elektryczny i systemy łączności. W ten sposób jest w stanie ocenić możliwość ich wykorzystania w działaniach na rzecz rozwiązania kluczowych problemów, którym lotnictwo będzie musiało stawić czoła w najbliższej przyszłości, w tym w dziedzinach zarządzania ruchem lotniczym, niwelowania niedostatku pilotów i usprawniania operacji lotniczych. Jednocześnie Airbus wykorzystuje te możliwości, aby jeszcze bardziej poprawić bezpieczeństwo lotów, zapewniając utrzymanie już osiągniętego, bezprecedensowego jego poziomu.

Zastosowanie technologii autonomicznych, mające na celu poprawę efektywności operacji lotniczych oraz ogólnej wydajności samolotów, nie oznacza pozbawienia pracy pilotów. Technologie autonomiczne mają być bowiem wsparciem w ich pracy, pozwalając mniej zajmować się kierowaniem maszyną, a bardziej skupiać się na podejmowaniu ważnych decyzji i zarządzaniu lotem.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Airbus sprzedał w listopadzie 113 samolotów i dostarczył 64 maszyny

Biznes i przemysł

Airbus sprzedał w listopadzie 113 samolotów i dostarczył 64 maszyny

Rafał Dybiński 08 grudnia 2023

Airbus potwierdza wzrost produkcji A220. Wersja 500 nieco później

Biznes i przemysł

Z wizytą w fabryce w Mirabel. Tak Airbus produkuje A220

Biznes i przemysł

Airbus sprzedał w październiku 119 samolotów i dostarczył 71

Biznes i przemysł

Airbus dostarczył we wrześniu 55 samolotów

Biznes i przemysł

Airbus dostarczył we wrześniu 55 samolotów

Mateusz Kieruzal 10 października 2023

Airbus docenił pracę Scherera. Nowe stanowisko Niemca

Biznes i przemysł

Airbus docenił pracę Scherera. Nowe stanowisko Niemca

Rafał Dybiński 26 września 2023

Zobacz również:

Airbus sprzedał w listopadzie 113 samolotów i dostarczył 64 maszyny

Biznes i przemysł

Airbus sprzedał w listopadzie 113 samolotów i dostarczył 64 maszyny

Rafał Dybiński 08 grudnia 2023

Airbus potwierdza wzrost produkcji A220. Wersja 500 nieco później

Biznes i przemysł

Z wizytą w fabryce w Mirabel. Tak Airbus produkuje A220

Biznes i przemysł

Airbus sprzedał w październiku 119 samolotów i dostarczył 71

Biznes i przemysł

Airbus dostarczył we wrześniu 55 samolotów

Biznes i przemysł

Airbus dostarczył we wrześniu 55 samolotów

Mateusz Kieruzal 10 października 2023

Airbus docenił pracę Scherera. Nowe stanowisko Niemca

Biznes i przemysł

Airbus docenił pracę Scherera. Nowe stanowisko Niemca

Rafał Dybiński 26 września 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5