Partner serwisu
BIZNES I PRZEMYSŁ

Airbus ujawnia plany stworzenia następców A320 oraz A350


Wstecz Dalej

Autor:

Tomasz Śniedziewski

Data publikacji:
2018-11-22 11:50
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Airbus ujawnia plany stworzenia następców A320 oraz A350
fot. Airbus
Airbus, który obecnie oficjalnie nie pracuje nad stworzeniem nowego modelu samolotu, już niedługo może rozpocząć prace nad nowym samolotem wąskokadłubowym oraz drugą generacją airbusa A350, informuje Bloomberg.
O tym, że Airbus planuje stworzyć nowe samoloty, wynika z treści ogłoszeń o pracę, do których dotarł Bloomberg. W ogłoszeniach Airbus poszukuje pracowników, którzy pracowaliby nad stworzeniem nowego samolotu wąskokadłubowego oraz ulepszonej wersji airbusa A350, najnowszego samolotu szerokokadłubowego producenta, określonej w ogłoszeniu jako A350neo. Oba nowe typy maszyn napędzane byłyby silnikami lotniczymi najnowszej generacji, które zadebiutują na rynku w połowie przyszłej dekady. Projektanci oraz inżynierowie, których poszukuje Airbus, pracowaliby w biurach koncernu w Tuluzie oraz w Madrycie.

Następca airbusa A320?

Nowy odrzutowiec krótkiego zasięgu byłby pierwszym zupełnie nowym projektem samolotu wąskokadłubowego producenta z Tuluzy od 1984 r., kiedy to Airbus rozpoczął sprzedaż airbusów A320. Byłoby to też pierwsze od 2006 r., kiedy to Airbus ogłosił program A350, rozpoczęcie prac nad nowym modelem samolotu. Zapytany o treść ogłoszeń producent stwierdził, że nie jest powiedziane, iż przedstawione projekty zostaną zainaugurowane lub wejdą do produkcji.

“Jako czołowy producent samolotów, analizujemy różne możliwości rozszerzenia naszej oferty produktów. Prowadzimy wiele badań, ale nie każde z nich przechodzi do fazy realizacji” – czytamy w odpowiedzi Airbusa. W przeszłości producent z Tuluzy poszukiwał m. in. pracowników do projektu A380neo, którego realizacja została ostatecznie zarzucona w 2016 r.

Opis w ogłoszeniu o pracy informuje o planach stworzenia cyfrowej repliki linii produkcyjnej, na której można by było testować tempo produkcji 100 samolotów wąskokadłubowych oraz 20 airbusów A350neo miesięcznie. Obecnie Airbus planuje do połowy 2019 r. wdrożyć tempo produkcji 60 airbusów A320 miesięcznie, a do końca tego roku tempo produkcji 10 airbusów A350 miesięcznie.

Przyszłe modele zależą od przyszłych silników

Data wejścia do służby nowych modeli samolotów zależałaby od postępu prac nad nowymi jednostkami napędowymi. Airbus precyzuje, że nowe samoloty byłyby napędzane silnikami w technologii ultra-high bypass ratio. Właśnie to założenie inżynieryjne leży u podstaw prac rozwojowych prowadzonych przez koncerny Rolls-Royce Holdings Plc, Safran SA oraz Pratt & Whitney. Rolls-Royce zaplanował debiut rynkowy modelu Ultrafan na 2025 r., Safran opracowuje w tej chwili model demonstracyjny, który byłby gotowy do testów naziemnych w 2021 r., natomiast Pratt stawia na rozwinięcie technologii ultra-high bypass w oparciu o oferowany przez siebie silnik turbofan z przekładnią.

W tej chwili Pratt konkuruje z sojuszem Safran – General Electric jako dostawca jednostek napędowych do airbusów A320. Plany stworzenia nowego samolotu wąskokadłubowego przez Airbusa, umożliwiłyby koncernowi Rolls-Royce powrót do produkcji silników do tej grupy samolotów. Z drugiej strony, nie wiadomo czy airbus A350neo byłby napędzany wyłącznie silnikami Rolls-Royce, tak jak obecne airbusy A350. Niedane problemy dostawców silników, które wpływały na powstawanie opóźnień dostaw nowych samolotów, spowodowały iż linie lotnicze silnie naciskają na producentów, by przyszłe modele maszyn oferowały możliwość wyboru jednostek napędowych.

Nowe modele w rodzinie airbusa A320

Ogłoszenie o pracę precyzuje, że zanim powstałby nowy model samolotu wąskokadłubowego, Airbus powoła do życia dwie nowe wersje samolotów z rodziny airbus A320. Jedną z nich byłaby długodystansowa wersja airbusa A321neo, określana jako A321XLR, dysponująca o 700 nm ( prawie 1,3 tys. km) większym zasięgiem niż obecnie oferowane przez producenta airbusy A321LR. Drugą wersją popularnego samolotu airbusa, byłaby przedłużona i poprawiona modyfikacja samolotów z rodziny A320, o której mówi się w branży jako o airbusie A322 lub A320 plus. Ta wersja pomogłaby producentowi z Tuluzy konkurować z zapowiadanym przez Boeinga “samolotem środka rynku” (NMA), który najprawdopodobniej otrzyma oznaczenie 797. Amerykański producent mógłby podjąć decyzję o inauguracji tego programu już w przyszłym roku.

Wojna psychologiczna Airbusa?

Właśnie decyzja Boeinga o inauguracji programu samolotu środka rynku (NMA) leży u podstaw zamieszczenia ogłoszenia, sugeruje Jon Ostrower, znany analityk branży, prowadzący serwis “The Air Current”. Publikacja ogłoszenia, które według ocen Ostrowera, w zamierzeniach przedstawicieli producenta z Tuluzy, miało być szeroko cytowane, analityk określa wojną psychologiczną Airbusa prowadzoną zgodnie ze strategią FUD (fear, uncertainty and doubt, czyli strach, niepewność oraz wahanie).

– Podczas gdy Boeing zbliża się do momentu przyszłorocznego podjęcia decyzji na temat inauguracji NMA, ogłoszenie o pracę Airbusa jest granatem FUD rzuconym w środek procesu decyzyjnego. Czy Boeing będzie także zmuszony bronić programu 787 za pomocą poważnych aktualizacji? Zainaugurować następcę 737 szybciej, niż planowano? Publiczne uchylenie rąbka tajemnicy przez Airbusa, które wydaje się bardzo celowe, nie powinno dziwić – uważa Ostrower.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Saudyjczycy kupują 10 A320neo

Biznes i przemysł

Saudyjczycy kupują 10 A320neo

Aleksander Domański 16 listopada 2018

Październik w wykonaniu Airbusa. Delta Air tajemniczym klientem?

Biznes i przemysł

Październik w wykonaniu Airbusa. Delta Air tajemniczym klientem?

Aleksander Domański 15 listopada 2018

Airshow China 2018 za nami

Biznes i przemysł

Airshow China 2018 za nami

Aleksander Domański 14 listopada 2018

 

Niemcy gotowe do przejęcia Condora

Biznes i przemysł

Niemcy gotowe do przejęcia Condora

20 kwietnia 2020

GECAS anulował zamówienie 69 boeingów 737 MAX

Biznes i przemysł

GECAS anulował zamówienie 69 boeingów 737 MAX

20 kwietnia 2020

Alaska Airlines uzyskały 992 mln dolarów wsparcia

Pasażer i linie lotnicze

Alaska Airlines uzyskały 992 mln dolarów wsparcia

20 kwietnia 2020

Lufthansa tymczasowo wycofuje flotę airbusów A340-600

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa tymczasowo wycofuje flotę airbusów A340-600

20 kwietnia 2020

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5