Airbus oczekuje, że rynek dla samolotów komercyjnych powróci do poziomu sprzed pandemii COVID-19 w latach 2023-2025, głównie dzięki samolotom wąskokadłubowym. W związku z tym francuski producent przekazuje dostawcom aktualizację swoich planów produkcyjnych, które mają na celu zaplanowanie niezbędnych inwestycji i zabezpieczenia długoterminowej zdolności produkcyjnej i tempa produkcji, zgodnie z oczekiwanym ożywieniem lotnictwa.
- Sektor lotniczy zaczyna wychodzić z kryzysu COVID-19. Komunikat skierowany do naszej społeczności dostawców zapewnia widoczność dla całego systemu przemysłowego, aby zabezpieczyć niezbędne zdolności i być gotowym, gdy wymagają tego warunki rynkowe. Równolegle przekształcamy nasz system przemysłowy, optymalizując produkcję
modernizując zakłady produkcyjne rodziny A320. Wszystkie te działania są wprowadzane, aby przygotować naszą przyszłość - powiedział Guillaume Faury, dyrektor generalny Airbusa.
Oto jak wyglądają plany Airbusa:
- Rodzina A320: Airbus potwierdza średni wskaźnik produkcji A320 na poziomie 45 samolotów miesięcznie w IV kwartale 2021 r. i wzywa dostawców do przygotowania się na przyszłość poprzez zabezpieczenie stałego wskaźnika produkcji na poziomie 64 maszyn w II kwartale 2023 r. W oczekiwaniu na dalsze ożywienie na rynku, Airbus prosi również dostawców o umożliwienie realizacji scenariusza zakładającego osiągnięcie wskaźnika produkcji 70 samolotów do I kwartału 2024 r. W dłuższej perspektywie Airbus sprawdza także możliwości osiągnięcia wskaźnika produkcji nawet 75 maszyn w drugiej połowie 2025 r.
- Rodzina A220: Obecnie przy produkcji pięciu samolotów miesięcznie w zakładach w Mirabel (Kanada) i Mobile (USA), potwierdzono, że ta liczba wzrośnie do sześciu na początku 2022 r. Airbus przewiduje również, że do połowy dekady miesięczna produkcja A220 wyniesie 14 samolotów w miesiącu.
- Rodzina A350: Obecnie średnie tempo produkcji wynosi pięć samolotów miesięcznie, a do jesieni 2022 r. ma ono wzrosnąć do sześciu maszyn.
- Rodzina A330: Produkcja pozostaje na średnim miesięcznym poziomie dwóch samolotów miesięcznie.
W ten sposób Airbus chce chroni swoją zdolność do dalszego dostosowywania się do zmian na rynku lotniczym. Warto dodać, że Airbus wznowił prace nad modernizacją
potencjału produkcyjnego w odniesieniu do samolotów rodziny A320 w Tuluzie. Zapewni to firmie większą elastyczność w globalnym systemie produkcji, umożliwiając reagowanie na ożywienie rynku i przyszły popyt. Producent zbliża się także do
zakończenia produkcji A320ceo (tzw. current engine option) i pełnego przejścia na produkcję A320neo.