Partner serwisu
Biznes i przemysł

Airbus pracuje nad bezemisyjnym silnikiem napędzanym wodorem

Dalej Wstecz
Data publikacji:
02-12-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Airbus

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Airbus pracuje nad bezemisyjnym silnikiem napędzanym wodorem
fot. Airbus
Airbus ujawnił, że opracowuje silnik napędzany wodorowymi ogniwami paliwowymi. Układ napędowy jest rozważany jako jedna z potencjalnych innowacji w wyposażeniu bezemisyjnych samolotów, które mają wejść do służby do 2035 roku.

W połowie bieżącej dekady Airbus zacznie testy naziemne i w locie konstrukcji silnika na ogniwa paliwowe na pokładzie samolotu demonstracyjnego ZEROe. Samolot A380 MSN1, który zostanie wykorzystany do testów nowych technologii wodorowych, jest obecnie modyfikowany w celu pomieszczenia zbiorników ciekłego wodoru i powiązanych z nimi systemów dystrybucji.

– Ogniwa paliwowe są potencjalnym rozwiązaniem, które pomoże nam osiągnąć ambicje związane z zerową emisją. Skupiamy się na opracowaniu i przetestowaniu tej technologii, aby zrozumieć, czy jest ona wykonalna i opłacalna w przypadku wprowadzenia do eksploatacji samolotu o zerowej emisji w 2035 roku – powiedział Glenn Llewellyn, wiceprezes Airbusa ds. samolotów o zerowej emisji. – Jeśli cele technologiczne zostaną osiągnięte na dużą skalę, silniki na ogniwa paliwowe mogą być w stanie napędzać sto samolotów pasażerskich o zasięgu około 1000 mil morskich. Kontynuując inwestycje w tę technologię, stwarzamy sobie dodatkowe opcje, które będą miały wpływ na nasze decyzje dotyczące architektury naszych przyszłych samolotów ZEROe. Rozwój takich maszyn zamierzamy rozpocząć w latach 2027-2028  – dodał Llewellyn.

Airbus uznał wodór za jedno z najbardziej obiecujących paliw do zasilania bezemisyjnych samolotów, ponieważ nie emituje dwutlenku węgla, gdy jest wytwarzany z energii odnawialnej, a woda jest jego najważniejszym produktem ubocznym.

Istnieją dwa sposoby wykorzystania wodoru jako źródła energii do napędu samolotów. Po pierwsze poprzez spalanie wodoru w turbinie gazowej; po drugie, poprzez wykorzystanie ogniw paliwowych do zamiany wodoru na energię elektryczną w celu napędzania silnika śmigłowego. Turbina gazowo-wodorowa może być również połączona z ogniwami paliwowymi zamiast akumulatorów w architekturze hybrydowo-elektrycznej. Wodorowe ogniwa paliwowe, zwłaszcza połączone, zwiększają moc wyjściową, umożliwiając skalowalność. Ponadto silnik napędzany wodorowymi ogniwami paliwowymi nie emituje NOx ani smug kondensacyjnych, zapewniając w ten sposób dodatkowe korzyści dekarbonizacyjne.

Od pewnego czasu Airbus bada możliwości zastosowania ogniw paliwowych w układach napędowych dla lotnictwa. W październiku 2020 r. utworzył Aerostack, spółkę joint venture z ElringKlinger, firmą z ponad 20-letnim doświadczeniem dostawcy systemów ogniw paliwowych, jak i komponentów. W grudniu 2020 r. Airbus przedstawił swoją koncepcję zasobnika, który obejmował układ sześciu wymiennych ogniw paliwowych na potrzeby zasilania silnika śmigłowego.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Lufthansa zmuszona uziemić 20 A320neo

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa zmuszona uziemić 20 A320neo

Mateusz Kieruzal 15 września 2023

Silniki CFM w A320 i B737 z fałszywą certyfikacją?

Biznes i przemysł

Silniki CFM w A320 i B737 z fałszywą certyfikacją?

Mateusz Kieruzal 13 września 2023

Prost! Oktoberfest na pokładach A380 linii Emirates

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Airbus sprzedał w sierpniu 117 samolotów i dostarczył 52 maszyny

Biznes i przemysł

Airbus sprzedał w sierpniu 117 samolotów i dostarczył 52 maszyny

Rafał Dybiński 08 września 2023

Airbus: Liczymy, że w końcu dostarczymy nowe samoloty do LOT-u

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

Lufthansa zmuszona uziemić 20 A320neo

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa zmuszona uziemić 20 A320neo

Mateusz Kieruzal 15 września 2023

Silniki CFM w A320 i B737 z fałszywą certyfikacją?

Biznes i przemysł

Silniki CFM w A320 i B737 z fałszywą certyfikacją?

Mateusz Kieruzal 13 września 2023

Prost! Oktoberfest na pokładach A380 linii Emirates

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Airbus sprzedał w sierpniu 117 samolotów i dostarczył 52 maszyny

Biznes i przemysł

Airbus sprzedał w sierpniu 117 samolotów i dostarczył 52 maszyny

Rafał Dybiński 08 września 2023

Airbus: Liczymy, że w końcu dostarczymy nowe samoloty do LOT-u

Biznes i przemysł

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5