Partner serwisu
Biznes i przemysł

Airbus podejmie się scharakteryzowania spalin wodorowych

Dalej Wstecz
Data publikacji:
25-07-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Airbus

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Airbus podejmie się scharakteryzowania spalin wodorowych
fot. James Darcy/Airbus
Airbus UpNext, technologiczna spółka Airbusa, ujawniła istnienie programu testów mających na celu zbadanie smug kondensacyjnych wytwarzanych przez silnik spalinowy zasilany wodorem. Stanowi on element strategii firmy dojścia do zeroemisyjności, tzw. ZEROe. W projekcie „Blue Condor” wykorzystane będą dwa zmodyfikowane szybowce Arcus: jeden wyposażony w silnik spalinowy na wodór, a drugi w konwencjonalny silnik spalinowy na naftę. Użycie dwóch szybowców pozwoli porównać skład smug emitowanych na dużych wysokościach.

– Charakterystyka smug kondensacyjnych jest dla nas bardzo interesująca. Podczas spalania wodoru nie powstaje dwutlenek węgla. Ale ponieważ para wodna i ciepło są najważniejszymi produktami ubocznymi, spalanie wodoru też powoduje smugi, podobne do tych produkowanych przez konwencjonalne silniki na naftę lotniczą JetA/A1. Zrozumienie ich składu będzie kluczowe dla wsparcia dążeń do dekarbonizacji branży oraz wprowadzenia na rynek przez naszą firmę do 2035 roku pierwszego na świecie bezemisyjnego samolotu pasażerskiego – powiedziała Sandra Bour Schaeffer, dyrektorka generalna Airbus UpNext.

„Blue Condor” będzie wspierany przez zespół Perlan Project, który odpowiada za modyfikację szybowców Arcus. Z tego zespołu wywodzić się będą również piloci doświadczeni w lotach wysokościowych. Będą to ci sami mężczyźni, którzy w 2018 roku ustanowili światowy rekord wysokości w locie z prędkością poddźwiękową, a dokładnie 76124 stóp, w szybowcu z kabiną utrzymującą nadciśnienie względem otoczenia (misja Airbus Perlan Mission II).

Dane gromadzone za pomocą sensorów pomiarowych przenoszonych przez samolot śledzący szybowce analizować będzie Niemieckie Centrum Badawcze DLR, zaś Airbus zapewni dostawę instalacji wodorowej i sprzętu, w tym silnika spalinowego, a także opracuje szczegółowy plan lotów testowych.

Aby zapewnić 100% porównywalność danych uzyskiwanych dla silnika na wodór i silnika na naftę JetA/A1, loty testowe będą wykonywane równolegle w tych samych warunkach meteorologicznych. Odbędą się one w Północnej Dakocie w USA pod koniec 2022 roku i będą wykonywane we współpracy z naukowcami z University of North Dakota.

Airbus prowadzi również inne programy badawcze, w tym ECLIF3 (Emisja i wpływ paliw alternatywnych na klimat) i VOLCAN („VOL avec Carburants Alternatifs Nouveaux”), aby lepiej zrozumieć charakter smug wytwarzanych przez zrównoważone paliwa lotnicze.

Kontynuowany będzie również projekt Airbus Perlan Mission II. W 2023 r. załoga doświadczalna zamierza wzbić się na wysokość zbliżoną do maksymalnego pułapu obliczeniowego dla szybowca Perlan 2 (tj. 90 000 stóp), by przeprowadzić badania pogody w górnych warstwach atmosfery. Jeśli misja się powiedzie, Airbus Perlan Mission II ustanowi rekord świata w lotach stałopłatów i zrobi to przy pomocy statku powietrznego o zerowej emisji.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Boeing rozpoczął produkcję części do pierwszego B777-8F

Biznes i przemysł

Boeing rozpoczął produkcję części do pierwszego B777-8F

Piotr Bożyk 10 lipca 2025

Airbus: W czerwcu więcej dostaw, a Paris Air Show motorem zamówień

Biznes i przemysł

Air India Express. Certyfikaty zgodności silników sfałszowane

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Airbus: W czerwcu więcej dostaw, a Paris Air Show motorem zamówień

Biznes i przemysł

Airbus: W czerwcu więcej dostaw, a Paris Air Show motorem zamówień

Piotr Bożyk 09 lipca 2025

LOT wybiera Airbusa. A220 podstawą floty regionalnej!

Biznes i przemysł

LOT wybiera Airbusa. A220 podstawą floty regionalnej!

Łukasz Malinowski, Piotr Bożyk 16 czerwca 2025

Airbus w maju. Mniej dostaw i zero zamówień przed Paris Air Show

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

Boeing rozpoczął produkcję części do pierwszego B777-8F

Biznes i przemysł

Boeing rozpoczął produkcję części do pierwszego B777-8F

Piotr Bożyk 10 lipca 2025

Airbus: W czerwcu więcej dostaw, a Paris Air Show motorem zamówień

Biznes i przemysł

Air India Express. Certyfikaty zgodności silników sfałszowane

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Airbus: W czerwcu więcej dostaw, a Paris Air Show motorem zamówień

Biznes i przemysł

Airbus: W czerwcu więcej dostaw, a Paris Air Show motorem zamówień

Piotr Bożyk 09 lipca 2025

LOT wybiera Airbusa. A220 podstawą floty regionalnej!

Biznes i przemysł

LOT wybiera Airbusa. A220 podstawą floty regionalnej!

Łukasz Malinowski, Piotr Bożyk 16 czerwca 2025

Airbus w maju. Mniej dostaw i zero zamówień przed Paris Air Show

Biznes i przemysł

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij