Partner serwisu
Biznes i przemysł

Airbus: Linia montażu końcowego A321neo w dawnej hali A380

Dalej Wstecz
Autor:

Avgeek

Data publikacji:
19-02-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

Duże przestrzenie, sufit na wysokości 46 metrów czy gigantyczna grafika ścienna przedstawiająca SuperJumbo nad Pirenejami dają więcej niż wskazówkę co do jego poprzedniego przeznaczenia. Dawne hala Airbusa A380 nazwana imieniem Jeana-Luca Lagardere w Tuluzie dostosowuje się do swojej nowej roli - najnowszej i najbardziej zaawansowanej technicznie linii montażu końcowego (FAL) rodziny A320neo.

Konwersja, która rozpoczęła w 2020 r., ale została wstrzymana na ponad rok z powodu pandemii, jest częścią wysiłków producenta mających na celu zapewnienie potrzebnej przepustowości do budowy nowych A321neo. Największy wariant A320neo stanowi ponad połowę zaległości z tej rodziny samolotów Airbusa, a najnowsza wersja, A321XLR, wkrótce rozpocznie produkcję seryjną. Po zainstalowaniu pierwszych stacji roboczych do integracji sekcji kadłuba w październiku ubiegłego roku, producent twierdzi, że pierwszy A321 wyjedzie z nowego zakładu jeszcze w drugiej połowie 2023 r.

Firma przyznaje, że jest ostrożna w wyznaczaniu dokładnej daty ze względu na liczbę wprowadzanych nowych procesów. Obejmują one od zrobotyzowanych systemów wiercenia i całkowicie cyfrowej dokumentacji po 24 bezzałogowe wózki widłowe, które będą dostarczać części bezpośrednio na stanowiska pracy. Airbus dobrze wykorzystał dostępną przestrzeń – np. w jednej strefie klienci mogą zobaczyć konfiguracje wnętrz, a to bardzo ważne, ponieważ linie wdrażają wersje A321 o większym zasięgu na trasach obsługiwanych wcześniej przez samoloty szerokokadłubowe.

Fabryka, w której będą produkowane tylko A321neo, jest piątą fabryką i dziewiątą linią montażu końcowego (FAL) dla rodziny wąskokadłubowych airbusów A320, z czterema w Hamburgu, dwoma istniejącymi już w Tuluzie i po jednej w Mobile w USA i Tianjin w Chinach. Airbus twierdzi, że nowy obiekt zastąpi jedną jego linii w Tuluzie, ale planowana druga w Mobile w 2025 r. utrzyma łączną liczbę dziewięciu. Obecnie tylko Hamburg i Mobile są obecnie przygotowane do montażu A321neo.

Producent rozważał kilka potencjalnych lokalizacji dla nowej linii, ale wybrał Tuluzę „ze względu na szybką i tańszą możliwość ponownego wykorzystania istniejących obiektów z zamkniętego programu A380”. Według Airbusa obiekt Jeana-Luca Lagardere osiągnie pełną wydajność do 2025 r., chociaż firma nie precyzuje, jaki będzie podział produkcji między różne linie montażu.

Warto także dodać, że prawie połowa obiektu o powierzchni 122 tys. m2, zbudowanego dla będącego w fazie rozwoju A380 w 2004 r., pozostaje pusta, co stwarza prawdopodobieństwo, że Airbus może wprowadzić tam drugą linię montażu w przyszłości.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Lufthansa zmuszona uziemić 20 A320neo

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa zmuszona uziemić 20 A320neo

Mateusz Kieruzal 15 września 2023

Silniki CFM w A320 i B737 z fałszywą certyfikacją?

Biznes i przemysł

Silniki CFM w A320 i B737 z fałszywą certyfikacją?

Mateusz Kieruzal 13 września 2023

SWISS zaprezentował konfigurację airbusów A350

Pasażer i linie lotnicze

SWISS zaprezentował konfigurację airbusów A350

Piotr Bożyk 12 września 2023

Zobacz również:

Airbus sprzedał w sierpniu 117 samolotów i dostarczył 52 maszyny

Biznes i przemysł

Airbus sprzedał w sierpniu 117 samolotów i dostarczył 52 maszyny

Rafał Dybiński 08 września 2023

Airbus: Liczymy, że w końcu dostarczymy nowe samoloty do LOT-u

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

Lufthansa zmuszona uziemić 20 A320neo

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa zmuszona uziemić 20 A320neo

Mateusz Kieruzal 15 września 2023

Silniki CFM w A320 i B737 z fałszywą certyfikacją?

Biznes i przemysł

Silniki CFM w A320 i B737 z fałszywą certyfikacją?

Mateusz Kieruzal 13 września 2023

SWISS zaprezentował konfigurację airbusów A350

Pasażer i linie lotnicze

SWISS zaprezentował konfigurację airbusów A350

Piotr Bożyk 12 września 2023

Zobacz również:

Airbus sprzedał w sierpniu 117 samolotów i dostarczył 52 maszyny

Biznes i przemysł

Airbus sprzedał w sierpniu 117 samolotów i dostarczył 52 maszyny

Rafał Dybiński 08 września 2023

Airbus: Liczymy, że w końcu dostarczymy nowe samoloty do LOT-u

Biznes i przemysł

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5