All Nippon Airways (ANA) wprowadzą latanie flotą mieszaną czyli tzw. Mixed Fleet Flying (MFF) dla rodziny A320 i A380 po uzyskaniu zgody Japońskiego Biura Lotnictwa Cywilnego (JCAB). Japoński przewoźnik jest pierwszym operatorem na świecie, który wprowadza MFF pomiędzy tymi dwoma typami samolotów.
Zasada MFF jest unikalna dla samolotów Airbusa. Dzięki zunifikowanemu wyposażeniu awionicznemu i układom sterowania lotem umożliwia ona posiadającym odpowiednie uprawnienia załogom regularne i równoległe pilotowanie więcej niż jednego typu Airbusa, wyposażonego w aktywny, cyfrowy układ sterowania lotem fly-by-wire. W linii ANA pozwoli to załogom na wykonywanie mieszanych połączeń krótko- i dalekodystansowych.
Airbus Commonality, czyli maksymalne ujednolicenie zasad oraz ergonomii m.in. kokpitów różnych typów samolotów Airbusa, rozciąga się od kabiny pilotów do kabiny pasażerskiej, przy maksymalnym wykorzystaniu podobnych systemów, paneli kontrolnych i procedur w różnych rodzinach samolotów. Wyjątkowy poziom technicznej wspólności pomiędzy samolotami Airbus typu fly-by-wire usprawnia również procedury serwisowe, co przekłada się na znaczne obniżenie kosztów.
- Cieszymy się, że operacje MFF dla A320 i A380 zostały zatwierdzone przez JCAB i że ANA stała się pierwszą linią lotniczą na świecie, która je wprowadziła. MFF oferuje liniom lotniczym większą elastyczność i efektywność kosztową i staje się jednym z kluczy do sukcesu Airbusa. Dla linii lotniczych wzrost liczby godzin przychodu wylatanych przez pilotów z powodu mniejszej liczby dyżurów i przestojów skutkuje znaczną poprawą wydajności - powiedział Stéphane Ginoux, szef regionu Azji Północnej w Airbusie i prezes Airbus Japan.
MFF umożliwia również liniom lotniczym wymianę samolotów różnej wielkości w krótkim czasie bez problemów z planowaniem załóg, co pozwala im lepiej dopasować pojemność samolotów do zapotrzebowania pasażerów na danej trasie.
Obecnie flota All Nippon Airways składa się z 220 samolotów, w tym z 41 samolotów z rodziny A320 i A380: trzech A320, 11 A320neo, czterech A321, 20 A321neo oraz
trzech A380.
Fot. Piotr Bożyk