Zasada MFF jest unikalna dla samolotów Airbusa. Dzięki zunifikowanemu wyposażeniu awionicznemu i układom sterowania lotem umożliwia ona posiadającym odpowiednie uprawnienia załogom regularne i równoległe pilotowanie więcej niż jednego typu Airbusa, wyposażonego w aktywny, cyfrowy układ sterowania lotem fly-by-wire. W linii ANA pozwoli to załogom na wykonywanie mieszanych połączeń krótko- i dalekodystansowych.
Airbus Commonality, czyli maksymalne ujednolicenie zasad oraz ergonomii m.in. kokpitów różnych typów samolotów Airbusa, rozciąga się od kabiny pilotów do kabiny pasażerskiej, przy maksymalnym wykorzystaniu podobnych systemów, paneli kontrolnych i procedur w różnych rodzinach samolotów. Wyjątkowy poziom technicznej wspólności pomiędzy samolotami Airbus typu fly-by-wire usprawnia również procedury serwisowe, co przekłada się na znaczne obniżenie kosztów.
- Cieszymy się, że operacje MFF dla A320 i A380 zostały zatwierdzone przez JCAB i że ANA stała się pierwszą linią lotniczą na świecie, która je wprowadziła. MFF oferuje liniom lotniczym większą elastyczność i efektywność kosztową i staje się jednym z kluczy do sukcesu Airbusa. Dla linii lotniczych wzrost liczby godzin przychodu wylatanych przez pilotów z powodu mniejszej liczby dyżurów i przestojów skutkuje znaczną poprawą wydajności - powiedział Stéphane Ginoux, szef regionu Azji Północnej w Airbusie i prezes Airbus Japan.
MFF umożliwia również liniom lotniczym wymianę samolotów różnej wielkości w krótkim czasie bez problemów z planowaniem załóg, co pozwala im lepiej dopasować pojemność samolotów do zapotrzebowania pasażerów na danej trasie.
Obecnie flota All Nippon Airways składa się z 220 samolotów, w tym z 41 samolotów z rodziny A320 i A380: trzech A320, 11 A320neo, czterech A321, 20 A321neo oraz
trzech A380.
Fot. Piotr Bożyk