Airbus zarobił w ubiegłym roku 2,91 mld euro netto co daje nieznaczny spadek o 1 proc. rok do roku. Koncern miał 5 mld euro EBITD-y (wzrost o 89 proc.), a z samej działalności związanej z samolotami cywilnymi koncern uzyskał 47 mld euro przychodu.
Airbus opublikował dziś (14 lutego) w Tuluzie swoje imponujące wyniki finansowe za 2018 r., odzwierciedlające lepszą wydajność operacyjną z rekordowymi dostawami samolotów komercyjnych, przychodami oraz dużym portfelem zamówień. Na konferencji spółki we Francji obecny był reporter Rynku Lotniczego.
- Osiągnęliśmy znaczną poprawę rentowności oraz przychodów w 2018 r. dzięki rekordowej liczbie dostaw, nowym zamówieniom oraz dobrym wynikom operacyjnym w większości działów. Był to dla nas rok wielu wyzwań i zmian, a także bardzo trudnych decyzji jak ta o zakończeniu produkcji A380. Dostarczyliśmy więcej samolotów cywilnych niż kiedykolwiek wcześniej, w tym pierwszego A330neo, nasza lista zamówień była nieco mniejsza i stała na podobnym poziomie jak i liczba dostaw - powiedział cytowany w komunikacie prasowym Tom Enders, prezes Airbusa.
- Podsumowując, Airbus stoi na solidnej ścieżce rozwoju, a nasze spółki Airbus Helicopters oraz Airbus Defence and Space są w bardzo dobrej formie co daje bardzo dobre prognozy na kolejne lata. Umocnił się także program A400M co również jest bardzo budujące. Zostawiam firmę mojemu następcy Guillaume Faury, który od kilku miesięcy przygotowuje się do przejęcia, w bardzo dobrej kondycji operacyjnej oraz finansowej - dodał Enders.
Koncern w ubiegłym roku zanotował przychody w wysokości 63,7 mld euro (wzrost o 8 proc.) oraz EBITD-ę w wysokości 5,8 mld euro (wzrost o 83 proc.). Wynik EBIT wyniósł 5,0 mld euro (wzrost o 89 proc.). Zysk w przeliczeniu na jeden udział sięgnął 3,94 euro, czyli o 29 proc. więcej niż w 2017 r. Spółka planuje wypłatę dywidendy w wysokości 1,65 euro na akcję (wzrost o 10 proc.).
Działalność w sektorze samolotów cywilnych była głównym motorem finansowym Airbus Group w 2018 r. Wartość zamówień w tym obszarze znacząco jednak spadła w ujęciu rok do roku, co przełożyło się na utratę wartości nowych zamówień całego koncernu.
Cały portfel zamówień Airbusa w 2018 r. był wart 55,5 mld euro. W samym segmencie cywilnym Airbus Group pozyskała 47 mld euro nowych zamówień (spadek o 10 proc.). Pomimo mniejszej wartości nowych zamówień w 2018 r., z uwagi na szybsze tempo dostaw niż zamówień wartość całego portfela niezrealizowanych zamówień w grupie sięgnęła 459,6 mld euro, a w samym segmencie cywilnym - 411,6 mld euro.
Fot. Piotr Bożyk