Partnerzy serwisu:
PASAŻER I LINIE LOTNICZE

Airbus dostarczył 9000. samolot z rodziny A320


Wstecz Dalej

Autor:

Piotr Bożyk

Data publikacji:
2019-09-14 08:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Airbus dostarczył 9000. samolot z rodziny A320
Fot. Airbus Media
Airbus poinformował na Twitterze, że w ostatnim tygodniu dostarczył 9000. samolot z rodziny A320. Jubileuszowy samolot został przebazowany z zakładów Airbusa w Hamburgu do Londynu Luton gdzie trafił do linii easyJet.
Ważny klient Airbusa

Jubileuszowy 9000. samolot z rodziny Airbusa, to samolot A320neo o rejestracji G-UZLG i numerze seryjnym MSN 9105. Airbus zabiera na pokład 186 pasażerów, a napędzają go dwa nowoczesne silniki LEAP 1A firmy CFM International. Ostatnie zamówienie easyJet obejmuje dostawę 147 samolotów z rodziny airbus A320neo: 117 A320neo i 30 A321neo (z czego 37 maszyn z rodziny A320neo jest już we flocie). W poprzednich latach brytyjski przewoźnik zamówił także 321 samolotów z rodziny airbusów A320ceo (A319/A320). Tym samym easyJet zamówił w sumie 468 wąskokadłubowych maszyn od producenta z Tuluzy. Warto dodać, że EasyJet jest dziś największym operatorem samolotów wąskokadłubowych Airbusa na świecie – obecnie eksploatuje 331 samolotów: 31 A320neo, sześć A321neo, 125 A319 oraz 169 A320 (stan na 10 września 2019). Przewoźnik oczekuje na dostawę kolejnych 110 airbusów: 86 A320neo oraz 24 A321neo.

Udana rodzina A320

Airbus początkowo działał wyłącznie w sektorze szerokokadłubowym (modele A300 i A310), ale w połowie lat osiemdziesiątych wszedł na rynek wąskokadłubowy wraz z debiutem najszybciej sprzedającego się samolotu tego segmentu – airbusa A320. Technologie zastosowane w A320, wyznaczające nowe standardy w konstrukcji samolotów, na początku lat dziewięćdziesiątych trafiły również do A330 i A340. Dzięki temu po raz pierwszy samoloty wąsko- i szerokokadłubowe zyskały podobną charakterystykę operacyjną. Rodzina samolotów A320 jest obecnie najczęściej użytkowanym statkiem powietrznym w eksploatacji handlowej. Od początku 1987 r. wyprodukowano łącznie 9000 samolotów z rodziny A320: 80 A318, 1479 A319, jednego A319neo, 4740 A320, 740 A320neo, 1747 A321 orazz 213 A321neo, z czego aktywnych jest 8576 maszyn: 67 A318, 1435 A319, jeden A319neo, 4400 A320, 740 A320neo, 1720 A321 oraz 213 A321neo. I to wszystko w 32 lata od momentu prezentacji pierwszego A320 podczas Paris Air Show 1987. Dla porównania, od momentu prezentacji B737 w 1967 r., Boeing dostarczył przez te 52 lata tylko 1,5 tys. samolotów więcej, dokładnie 10559 samolotów z rodziny B737. Łącznie program B737, to zamówionych 15155 maszyn, natomiast program A320, to zamówionych 14789 samolotów.

O nowym A320neo

W procesie ciągłego doskonalenia produktów samoloty Airbusa były z biegiem lat regularnie modernizowane, a każdy kolejny model przynosił istotne korzyści pod względem oszczędności paliwa, niezawodności operacyjnej i komfortu lotu. W związku z tym Airbus zainwestował w rodzinę A320neo, która weszła do komercyjnej służby w 2016 r. Samolot jest oszczędniejszą wersją A320ceo, która zużywa prawie 15-20 proc. mniej paliwa, co daje około 3800-4000 ton mniej emisji CO2 w całym roku przypadającej na jeden samolot. Silniki napędzające maszynę są cichsze, a zredukowane koszty operacyjne dadzą możliwość wydłużonego przelotu o 950 km (500 mil) lub przewiezienia do 2 ton ładunku więcej niż dotychczas. Łącznie 100 firm i linii zamówiło 6654 maszyny z rodziny A320neo (dane z końca sierpnia 2019), to około 60 proc. rynku wąskokadłubowego.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Air France formalnie przejmuje zamówienie A350 KLM-u

Pasażer i linie lotnicze

Air France formalnie przejmuje zamówienie A350 KLM-u

Piotr Bożyk 13 września 2019

Hi Fly wycofa airbusy A340-300 i chce pozyskać więcej A380

Pasażer i linie lotnicze

Hi Fly wycofa airbusy A340-300 i chce pozyskać więcej A380

Piotr Bożyk 12 września 2019

Lufthansa poleci do stolicy Kanady

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa poleci do stolicy Kanady

Piotr Bożyk 11 września 2019

 

Zakończył się program repatriacyjny Thomasa Cooka

Pasażer i linie lotnicze

Zakończył się program repatriacyjny Thomasa Cooka

10 października 2019

Lufthansa zawiesza loty z Łodzi. Lotnisko: Jesteśmy zaskoczeni

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa zawiesza loty z Łodzi. Lotnisko: Jesteśmy zaskoczeni

10 października 2019

Rosja wspiera budowę następcy An-2

Biznes i przemysł

Rosja wspiera budowę następcy An-2

10 października 2019

AirBaltic: Cztery nowe trasy z Rygi, jedna z Tallina

Pasażer i linie lotnicze

AirBaltic: Cztery nowe trasy z Rygi, jedna z Tallina

10 października 2019

Bydgoszcz: Rekordowy wrzesień

Infrastruktura i lotniska

Bydgoszcz: Rekordowy wrzesień

10 października 2019

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5