Partner serwisu
BIZNES I PRZEMYSŁ

Airbus dostał miliardy nielegalnego wsparcia. Producent: Pomogły w stopniu minimalnym


Wstecz Dalej

Autor:

Magdalena Wosińska

Data publikacji:
2018-05-23 14:05
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy.pl/ CNBC

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Airbus dostał miliardy nielegalnego wsparcia. Producent: Pomogły w stopniu minimalnym
Fot. Airbus A380
Airbus podjął kroki w sprawie subwencji do samolotów A380 i A350, ale liczy, że Boeing zrobi to samo w sprawie wsparcia dla swoich samolotów. 
Według raportu Światowej Organizacji Handlu (WTO) Airbus miał otrzymać od państw europejskich 22 mld dolarów nielegalnego wsparcia przy realizacji projektów samolotów A380 i A350, co miało osłabić Boeinga. Przedstawiciele Airbusa w oświadczeniu zgodzili się wprowadzić poprawki do pożyczek na  A380 i A350XWB.

Airbus: Pożyczki nie pomogły A380

Europejski koncern argumentował jednak, że wsparcie pomogło programowi A380 w sposób marginalny, superjumbo miał niską sprzedaż, dlatego i sankcje powinny być minimalne.

Jeszcze na początku tego roku przyszłość superjumbo wydawała się mocno niepewna. Airbus już zapowiadał, że szykuje plan awaryjny, na wypadek gdyby nie udało mu się sfinalizować kontraktu z Emirates dotyczącego zakupu kolejnych A380. Od końca 2014 r. spekulowano o przyszłości tej największej na świecie maszyny pasażerskiej. Produkcję zmniejszano dwukrotnie z powodu małego popytu. Największy, ale zarazem najbardziej zniecierpliwiony klient Airbusa groził, że musi uzyskać gwarancję utrzymania produkcji A380 przez co najmniej 10 lat. Ostatecznie dubajskie linie uratowały program i zabezpieczyły go na kolejne dziesięć lat.

Nie wiadomo, czy ten argument przekona Amerykanów. Decyzja WTO pozwala USA podjąć działania „odwetowe”, ich skalę Światowa Organizacja Handlu określi w kolejnej decyzji. Boeing sugeruje, że będą to miliardy dolarów. 

Boeing też na cenzurowanym

Sprawa przed WTO została pierwotnie wszczęta w 2004 r., kiedy Stany Zjednoczone zakwestionowały pomoc udzieloną przez Francję, Niemcy, Hiszpanię i Wielką Brytanię przedsiębiorstwu Airbus na cele projektu i produkcji serii dużych cywilnych statków powietrznych. WTO wydało orzeczenie w tej sprawie w 2011 r., jednak Stany Zjednoczone uznały, że UE nie podjęło wystarczających kroków, aby wycofać subsydia dla Airbusa i usunąć negatywne skutki tych subsydiów dla Boeinga. Stany Zjednoczone wniosły więc przeciwko UE sprawę o niezastosowanie się do orzeczenia, kwestionując w ten sposób podjęte przez UE działania. 

UE wszczęła w 2005 r. równoległą sprawę o wsparcie rządu USA dla samolotów Boeinga. W tej sprawie trwa obecnie również postępowanie w sprawie niezastosowania się do orzeczenia, po tym jak UE zaskarżyła Stany Zjednoczone na forum WTO w związku z utrzymywaniem się subsydiów rządowych.



Kongres Rynku Lotniczego
 

Lotnictwo cywilne to niezwykle dynamicznie rozwijająca się gałąź naszej gospodarki. Łączna liczba pasażerów na polskich lotniskach w minionym roku osiągnęła rekordowy wynik 40 milionów osób. O tym jak dalej wspierać ten proces rozmawiać będziemy podczas Kongresu Rynku Lotniczego, który odbędzie się 12 września w Warszawie.

Kongres (wcześniej jako Forum Lotnicze) już od 2015 roku jest jedyną tej skali płaszczyzną do dyskusji między instytucjami rządowymi, organizacjami i podmiotami gospodarczymi na temat najważniejszych kwestii mających miejsce na rynku lotniczym w Polsce i za granicą.

Zapraszamy do zapoznania się z programem i rejestracji udziału na stronie www.kongresrynkulotniczego.pl

Udział w Kongresie jest bezpłatny po rejestracji na stronie i otrzymaniu akredytacji.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Co dalej z A330neo?

Biznes i przemysł

Co dalej z A330neo?

Magdalena Wosińska 22 maja 2018

Dubajski leasingodawca chce 400 samolotów Airbusa i Boeinga

Biznes i przemysł

Dubajski leasingodawca chce 400 samolotów Airbusa i Boeinga

Magdalena Wosińska 21 maja 2018

Pierwszy Airbus A330neo z kabiną Airspace zakończył testy

Biznes i przemysł

Pierwszy Airbus A330neo z kabiną Airspace zakończył testy

Emilia Derewienko 16 maja 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS