Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) oraz Amerykańska Federalna Administracja Lotnictwa (FAA) wydały dziś (13 lutego) certyfikat typu dla Airbusa A330-800neo z silnikami Rolls-Royce Trent 7000.
Cała rodzina A330neo z certyfikatami typu
Certyfikacja wykazała, że maszyna spełnia wymogi wszystkich przepisów lotniczych oraz ochrony środowiska wydanych przez EASA i FAA. Otrzymany certyfikat pozwala europejskim i amerykańskim liniom lotniczym, jak również tym, które stosują przepisy EASA i FAA, na użytkowanie i obsługę samolotu A330-800 z silnikami Rolls-Royce Trent 7000.
– Certyfikacja jest zwieńczeniem ciężkiej pracy i rygorystycznego programu testowego, który rozpoczął się pod koniec 2018 r. Dzięki tej certyfikacji, ta kolejna i fantastyczna wersja A330neo jest gotowa do lotów komercyjnych przez co możemy zaoferować całą rodzinę A330neo. Airbus, linie lotnicze oraz firmy leasingowe czekają na zaprezentowanie nowego A330-800neo pasażerom na całym świecie – powiedział Guillaume Faury, prezes Airbusa.
Do programu testów mniejszego A330neo posłużył jeden samolot A330-800neo. Od 6 listopada 2018 r. samolot ten wylatał ponad 370 godzin podczas 132 lotów. Proces certyfikacji dla programu zakończył się z dużym, półrocznym opóźnieniem. Warto dodać, że producent miał na celu utrzymanie samolotu na drodze do certyfikacji na początku drugiej połowy 2019 r. Faury nie wyjaśnił przyczyn opóźnienia, chociaż gołym okiem widać, że popyt na A330-800 jest bardzo słaby.
Słaby popyt na A330-800
Do tej pory linie na całym świecie zamówiły tylko 14 sztuk najmniejszego z rodziny A330neo. Oprócz Garuda Indonesia, A330-800neo zamówiły dwie inne linie lotnicze: Kuwait Airways (8) oraz Uganda Airlines (2). Airbus liczy, że jeszcze w tym roku uda mu się sprzedać liniom około 30-40 maszyn A330-800neo, które mają zastępować stare A330-200. Tak się chyba jednak nie stanie. Następne miesiące będą sądne dla tej maszyny choć producent ucina wszelkie spekulacje.
A330neo – nowy szerokokadłubowy samolot w rodzinie Airbusa
A330neo jest produkowany w dwóch wersjach A330-800neo oraz A330-900neo. Ten ostatni zmniejszy zużycie paliwa o ponad 14 proc. na jeden fotel w porównaniu z obecnymi A330, co uczyni go jednym z najbardziej oszczędnych, średniego zasięgu samolotów szerokokadłubowych na rynku. A330neo jest wyposażony w najnowszej generacji silniki Rolls-Royce Trent 7000 o większej średnicy (112 cali). Skrzydła samolotu są wzorowane na A350 co spowodowało ich wydłużenie z 60.3m do 64m. Nowe maszyny w wersji -900 zabiorą 10 pasażerów więcej, w typowej dwuklasowej konfiguracji, a ich zasięg zwiększony będzie o 400 mil morskich (740 km). Airbus sprzedał 337 maszyn A330neo: 14 A330-800neo oraz 323 A330-900neo. Producent z Tuluzy do tej pory dostarczył 45 A330-900neo.
Warto dodać, że rodzina A330 to najpopularniejsze szerokokadłubowe modele Airbusa. Do tej pory producent zebrał zamówienia na 1825 samolotów, z czego 1491 zostało już dostarczonych. Większość kontraktów (1110) stanowi większy wariant -300 oraz -900neo. Od kwietnia 2013 r. A330 są produkowane w tempie 10 sztuk miesięcznie. Obecnie na dostawę oczekują 332 samoloty A330, w tym trzy w wersji cargo oraz 19 wojskowych (A330 MRTT). Więcej na temat nowego airbusa A330neo w naszym artykule "
Podsumowanie: Jaki będzie A330neo?".