Airbus zdobył w minionym roku zamówienia brutto na 771 samolotów komercyjnych (2020: 383 samoloty), a zamówienia netto (po anulacjach) sięgnęły 507 samolotów (2020: 268 samolotów). Producent z Europy Zachodniej otrzymał pierwsze zamówienia na frachtowiec A350F, co potwierdziło zainteresowanie klientów nowym programem.
– 2021 był rokiem transformacji, w którym nasza uwaga przesunęła się ze stawiania czoła skutkom pandemii w kierunku reakcji na ożywienie i wzrost. Dzięki wysiłkom naszych pracowników, klientów i dostawców osiągnęliśmy niezwykłe wyniki w ciągu całego roku – powiedział Guillaume Faury, prezes Airbusa. – Zawdzięczamy je większej liczbie dostarczonych samolotów komercyjnych, dobrym wynikom działów śmigłowcowego oraz wojskowego i przestrzeni kosmicznej, a także dążeniom na rzecz ograniczenia kosztów i zwiększenia konkurencyjności. Rekordowy dochód netto i wysiłki zmierzające do umocnienia pozycji gotówkowej netto pozwalają nam zaproponować przywrócenie w przyszłości wypłaty dywidendy. Zarazem nadal inwestujemy w priorytety strategiczne oraz transformację firmy – dodał Faury.
Na 31 grudnia 2021 roku firma miała do zrealizowania zamówienia na 7082 samoloty komercyjne (na koniec 2020 r.: 7184 samoloty).
Airbus Helicopters otrzymał zamówienia netto na 414 wiropłatów (2020: 268 maszyn), wśród których znalazły się kontrakty na 52 egzemplarze H160, z tego 30 stanowiła pierwsza partia maszyn w wersji militarnej H160M dla francuskiego programu Joint Light Helicopter. Wartość zamówień
Airbus Defence and Space wzrosła do 13,7 miliarda euro (2020: 11,9 miliarda euro). Wśród zawartych umów znalazły się istotne kontrakty wojskowe dotyczące wsparcia eksploatacyjnego dla flot niemieckich i hiszpańskich Eurofighterów, a także kontrakty eksportowe na samoloty transportowe C295, A330 MRTT i A400M. Całościowa (roczna) wartość nowych zamówień wzrosła do poziomu 62 mld euro (2020: 33,3 mld), a skonsolidowany portfel zamówień na 31 grudnia ub. r. wyceniono na 398 mld euro (koniec 2020 r.: 373 mld).
Wzrost wartości portfela zamówień odzwierciedla głównie umocnienie dolara amerykańskiego. Skonsolidowane przychody wzrosły o 4% do 52,1 mld euro (2020: 49,9 mld euro), co z kolei firma zawdzięcza głównie większej liczbie dostarczonych samolotów komercyjnych, przy czym wynik ten obniżyły mniej korzystne kursy walut. Airbus dostarczył w sumie 611 samolotów cywilnych (2020: 566 samolotów), w tym 50 A220, 483 rodziny A320, 18 A330, 55 A350 i 5 A380. Przychody generowane przez działalność oddział samolotów komercyjnych Airbusa wzrosły o 6 procent, w dużej mierze dzięki większym dostawom w porównaniu ze sprzedażą w 2020 r.
Fabryki
Airbus Helicopters dostarczyły klientom 338 maszyny (2020: 300 sztuk), w tym pierwsze egzemplarze H160. Roczne przychody AH wzrosły o 4 procent, odzwierciedlając rozwój działalności usługowej i większe dostawy. Z kolei przychody
Airbus Defence and Space spadły o 2 procent, głównie za sprawą mniejszej sprzedaży samolotów wojskowych, co częściowo zrekompensowały większe przychody działu systemów kosmicznych. Firma przekazała klientom w 2021 roku osiem transportowców A400. Skonsolidowany i skorygowany EBIT (zysk operacyjny, czyli przed odliczeniem podatków i odsetek) – alternatywna miara wyników i kluczowy wskaźnik obejmujący bazową marżę biznesową poprzez wykluczenie istotnych obciążeń lub zysków spowodowanych zmianami w rezerwach, restrukturyzacją lub wpływem na kursy walutowe, a także zyski/straty kapitałowe ze zbycia i przejęcia przedsiębiorstw – wyniósł 4 865 milionów euro (2020: 1 706 mln euro).
Skorygowany EBIT związany z działalnością sektora samolotów komercyjnych Airbusa wzrósł do 3 570 mln euro (2020: 618 mln), głównie dzięki zwiększeniu dostaw i staraniom na rzecz ograniczenia kosztów i poprawy konkurencyjności. Mimo skomplikowanej sytuacji rynkowej produkcja samolotów komercyjnych przebiega zgodnie z ogłaszanymi planami. Airbus zamierza zwiększyć tempo produkcji maszyn z rodziny A320, tak by do lata 2023 r. osiągnąć poziom 65 egzemplarzy miesięcznie. Spółka kontynuuje ograniczanie ryzyk produkcyjnych, w szczególności poprzez zapewnienie że wszystkie zaangażowane linie montażowe będą gotowe do produkcji A321. W kwestii tempa produkcji maszyn z rodziny A320 po 2023 r.
65 samolotów na miesiącAirbus nadal dokonuje stosownych ocen i współpracuje z dostawcami, aby umożliwić ewentualny wzrost do wskaźnika ponad 65 samolotów na miesiąc. Skorygowany EBIT
Airbus Helicopters wzrósł do 535 mln euro (2020: 471 mln), głównie dzięki usługom i kontroli kosztów. Skorygowany EBIT w
Airbus Defence and Space wzrósł do 696 mln euro (2020: 660 mln), co odzwierciedla skutki działań na rzecz dalszej redukcji kosztów. W programie A400M kontynuowano działania rozwojowe dotyczące uzyskania nowych zdolności operacyjnych. Działania w tym obszarze postępują w ścisłej współpracy z klientami. Skonsolidowane własne wydatki na badania i rozwój sięgnęły 2 746 mln euro (2020: 2 858 mln). Skonsolidowany EBIT (raportowany) wyniósł 5 342 mln euro (2020: -510 mln euro), w tym korekty sięgnęły +477 mln euro netto.
Wynik finansowy wyniósł -315 mln euro (2020: -620 mln euro). Odzwierciedla on głównie wynik odsetkowy netto w wysokości -246 mln euro oraz aktualizację wyceny instrumentów finansowych i niektórych inwestycji kapitałowych. Skonsolidowany zysk netto wyniósł 4 213 mln euro, a skonsolidowany zysk na akcję wyniósł 5,36 euro (strata netto w 2020 r.: -1,45 euro). Skonsolidowane wolne przepływy pieniężne przed fuzjami i przejęciami oraz finansowaniem klientów wyniosły 3 515 mln euro (2020: -6 935 mln euro), co stanowiło rezultat ograniczenia zasobów gotówki i zmniejszenia kapitałów, głównie napędzanych poprawą stanu zapasów. Skonsolidowane wolne przepływy pieniężne wyniosły 3 511 mln euro (2020: -7 362 mln euro).
Na 31 grudnia 2021 r. zasoby gotówki (brutto) w dyspozycji Airbusa sięgnęły 22,7 mld euro (na koniec 2020 r.: 21,4 mld), a skonsolidowana pozycja gotówkowa netto 7,6 mld euro (na koniec 2020 r.: 4,3 mld). Płynność spółki pozostaje silna i na koniec roku wyniosła 28,7 mld euro. Na dorocznym walnym zgromadzeniu w 2022 r. Rada Dyrektorów zaproponuje wypłatę dywidendy za 2021 r. w wysokości 1,50 euro na akcję. Termin płatności to 21 kwietnia 2022 r.
Dostawy 720 samolotów celem w 2022 roku Wytyczne do działalności spółki w 2022 roku nie przewidują zaistnienia nowych zakłóceń w gospodarce światowej, ruchu lotniczym, wewnętrznych operacjach spółki oraz jej zdolnościach do dostarczania produktów i świadczenia usług posprzedażowych. Wytyczne te tradycyjnie nie odnoszą się do ewentualnych fuzji i przejęć. Na tej podstawie spółka stawia sobie za cel w 2022 roku: dostarczenie klientom 720 samolotów komercyjnych, EBIT skorygowany o 5,5 mld euro oraz wolne przepływy pieniężne przed fuzjami i przejęciami oraz finansowaniem klientów w wysokości 3,5 mld euro.