Partner serwisu
Biznes i przemysł

Airbus 2022: Solidne wyniki finansowe i propozycja wypłaty dywidendy

Dalej Wstecz
Data publikacji:
16-02-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Airbus Press

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Airbus 2022: Solidne wyniki finansowe i propozycja wypłaty dywidendy
fot. Airbus
Europejski Airbus SE ogłosił skonsolidowane wyniki finansowe za cały rok 2022 oraz prognozy na 2023 rok. Przychody wzrosły o 13 proc. do 58,8 mld euro. Główny konkurent amerykańskiego Boeinga dostarczył 661 samolotów komercyjnych i wygenerował zysk na poziomie 5,627 mld euro.

– Nasza branża kontynuowała ożywienie. Ruch lotniczy rósł, a przewoźnicy wracali do długoterminowego planowania eksploatowanych flot samolotów. Osiągnęliśmy solidne wyniki finansowe mimo niesprzyjających warunków, które uniemożliwiły odbudowę łańcucha dostaw komponentów w oczekiwanym przez nas tempie. Firma musiała odpowiednio dostosowywać działalność, co skutkowało niższymi dostawami samolotów komercyjnych niż pierwotnie planowaliśmy. Dostosowujemy produkcję, aby dopasować podaży komponentów zapewnianej przez poddostawców – wyznał Guillaume Faury, prezes Airbusa.

– W 2023 roku będziemy koncentrować się na działalności przemysłowej i długoterminowej transformacji spółki. Solidne wyniki finansowe za 2022 rok i wiara w pomyślną przyszłość skłaniają nas do zaproponowania wypłaty wyższej dywidendy w tym roku – dodał Faury.

Liczba zamówień brutto na komercyjne samoloty wzrosła do 1078, przy czym zamówienia netto po anulacjach sięgnęły 820 samolotów, co odpowiada stosunkowi wartości księgowej do faktur netto znacznie powyżej 1. Na koniec roku portfel zamówień niezrealizowanych na samoloty komercyjne wyniósł 7239.

Airbus Helicopters uzyskał zamówienia netto na 362 wiropłaty, przy czym stosunek rezerwacji do fakturowania wyniósł powyżej 1 zarówno w sztukach, jak i wartości. Zamówienia na śmigłowce były dobrze rozłożone po różnych programach i obejmowały dwanaście maszyn typu H160.

Wartość zamówień złożonych przez klientów w Airbus Defence and Space wyniosła 13,7 mld euro, co odpowiada relacji rezerwacji do fakturowania na poziomie około 1,2. Istotne zamówienia objęły: demonstrator fazy 1B przyszłego lotniczego systemu walki FCAS, bezzałogowy system powietrzny Eurodrone oraz 20 myśliwców Eurofighter najnowszej generacji dla hiszpańskich sił powietrznych.

Wartość skonsolidowanych zamówień wzrosła do 82,5 mld euro, a łączny portfel zamówień wyniósł 449 mld euro na koniec 2022 roku. Wzrost skonsolidowanej wartości portfela zamówień odzwierciedla głównie wartość book-to-bill powyżej 1 oraz umocnienie dolara amerykańskiego. 

661 dostarczonych samolotów

Skonsolidowane przychody wzrosły o 13 proc. do 58,8 mld euro. Główny konkurent Boeinga łącznie dostarczył 661 samolotów komercyjnych, w tym 53 wersji A220, 516 z rodziny A320, 32 A330 i 60 A350.

Przychody generowane w zakresie samolotów komercyjnych wzrosły o 15 proc. rok do roku, głównie dzięki większym dostawom i umocnieniu się dolara amerykańskiego. Airbus Helicopters dostarczył 344 śmigłowce, a przychody wzrosły o 8 proc., głównie dzięki wzrostowi usług i korzystnej kombinacji programów. Przychody Airbus Defence and Space wzrosły o 11 proc., głównie dzięki większej sprzedaży samolotów wojskowych i kontraktowi na Eurodrona.

Airbus w 2022 roku dostarczył dziesięć samolotów A400M. To o 25 proc. więcej w porównaniu z ośmioma dostarczonymi rok wcześniej. Skorygowany skonsolidowany zysk operacyjny EBIT – alternatywna miara wyników i kluczowy wskaźnik odzwierciedlający podstawową marżę biznesową poprzez wyłączenie istotnych opłat lub zysków spowodowanych zmianą stanu rezerw związanych z programami, restrukturyzacją lub różnicami kursowymi oraz zyski/straty kapitałowe ze zbycia i przejęcia przedsiębiorstw – wzrósł do 5,627 mld euro. 

Skorygowany EBIT związany z działalnością Airbusa w zakresie samolotów komercyjnych wzrósł do 4,6 mld euro. Wzrost odzwierciedla większe dostawy i był wsparty przez zdarzenia jednorazowe – głównie pozytywny wpływ zobowiązań emerytalnych i postępy poczynione w kwestiach związanych ze zgodnością (compliance) – i częściowo został ograniczony przez mniej korzystną stopę zabezpieczenia płatności w porównaniu z rokiem budżetowym 2021. 

75 miesięcznie A320

W programie rodziny A320 produkcję dostosowano do możliwości poddostawców. Firma zmierza obecnie do osiągnięcia tempa miesięcznej produkcji z tej rodziny na poziomie 65 samolotów do końca 2024 roku i 75 w 2026 roku. Wejście do eksploatacji A321XLR ma nastąpić w drugim kwartale 2024 roku. Miesięczne tempo produkcji A330 wzrosło zgodnie z planem do około trzech na koniec 2022 roku, a obecnie firma planuje osiągnąć tempo czterech maszyn miesięcznie w 2024 roku. Miesięczny wskaźnik produkcji A350 wynosi obecnie około sześciu samolotów. W celu zaspokojenia rosnącego popytu na samoloty szerokokadłubowe w związku z ożywieniem międzynarodowych podróży lotniczych oraz po przeprowadzeniu studium wykonalności z poddostawcami, plany zakładają osiągnięcie miesięcznej produkcji dziewięciu A350 na koniec 2025 roku. 

Skorygowany zysk operacyjny EBIT Airbus Helicopters wzrósł do 639 mln euro, odzwierciedlając wyższe dochody z usług serwisowych i realizacji poszczególnych programu. Wśród elementów jednorazowych znalazł się pozytywny wpływ związany ze zobowiązaniami emerytalnymi zaksięgowanymi w I kwartale. Z kolei skorygowany zysk operacyjny EBIT w Airbus Defence and Space spadł do 384 mln euro, odzwierciedlając głównie utratę wartości związaną ze stratą dwóch satelitów Pleiades Neo w grudniu oraz opóźnienia w uruchomieniu rakiety nośnej Ariane 6, a także wpływ rosnącej inflacji. Spadek został częściowo zrekompensowany wyższym wolumenem dostaw samolotów wojskowych, wzrostem sprzedaży Eurodrona i pozytywnym wpływem zobowiązań emerytalnych zaksięgowanych w I kwartale. 

Airbus w programie A400M kontynuuje działania rozwojowe, zmierzając do realizacji zmienionego planu osiągania nowych zdolności. Działania modernizacyjne postępują w ścisłym porozumieniu z klientami. Nadal istnieje ryzyko dotyczące kwalifikacji zdolności technicznych i powiązanych kosztów, niezawodności operacyjnej statków powietrznych, redukcji kosztów i terminowego wykonania zamówień eksportowych. Skonsolidowane własne wydatki na badania i rozwój sięgnęły 3, 079 mld euro. Skonsolidowany zysk EBIT (raportowany) wyniósł 5,325 mld euro, w tym korekta netto osiągnęła 302 mln euro. Na dorocznym walnym zgromadzeniu akcjonariuszy 19 kwietnia Rada Dyrektorów zaproponuje wypłatę dywidendy za 2022 rok w wysokości 1,80 euro na akcję. Termin płatności to 27 kwietnia 2023 roku.

Perspektywy na 2023 rok

Jako podstawę wytycznych do działalności w 2023 roku kierownictwo firmy przyjmuje, że nie wystąpią dodatkowe zakłócenia w światowej gospodarce, ruchu lotniczym, łańcuchu dostaw, wewnętrznych operacjach spółki oraz jej zdolnościach w dostarczaniu produktów i usług. Wytyczne tradycyjnie nie odnoszą się do ewentualnych fuzji i przejęć.

Spółka w związku z tym stawia sobie za cel w 2023 roku: Dostarczenie około 720 samolotów komercyjnych; wypracowanie zysku skorygowany EBIT na poziomie 6,0 mld euro oraz utrzymania wolnych przepływów pieniężnych przed fuzjami i przejęciami oraz finansowaniem klientów w wysokości 3,0 mld euro. 

Firma otrzymała zgodę inicjatywy Science Based Targets (SBTi) na krótkoterminowe cele redukcji emisji gazów cieplarnianych. Cele te, zgodnie z celami Porozumienia Paryskiego, opierają się na nauce o klimacie i obejmują pełny zestaw emisji spółki. Airbus zamierza zredukować emisje przemysłowe w zakresie 1 i 2 nawet o 63 proc. do 2030 roku. Firma zobowiązała się również do zmniejszenia o 46 proc. intensywności emisji gazów cieplarnianych generowanych przez samoloty komercyjne będące w eksploatacji do 2035 roku.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Lufthansa zmuszona uziemić 20 A320neo

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa zmuszona uziemić 20 A320neo

Mateusz Kieruzal 15 września 2023

Silniki CFM w A320 i B737 z fałszywą certyfikacją?

Biznes i przemysł

Silniki CFM w A320 i B737 z fałszywą certyfikacją?

Mateusz Kieruzal 13 września 2023

SWISS zaprezentował konfigurację airbusów A350

Pasażer i linie lotnicze

SWISS zaprezentował konfigurację airbusów A350

Piotr Bożyk 12 września 2023

Zobacz również:

Airbus sprzedał w sierpniu 117 samolotów i dostarczył 52 maszyny

Biznes i przemysł

Airbus sprzedał w sierpniu 117 samolotów i dostarczył 52 maszyny

Rafał Dybiński 08 września 2023

Airbus: Liczymy, że w końcu dostarczymy nowe samoloty do LOT-u

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

Lufthansa zmuszona uziemić 20 A320neo

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa zmuszona uziemić 20 A320neo

Mateusz Kieruzal 15 września 2023

Silniki CFM w A320 i B737 z fałszywą certyfikacją?

Biznes i przemysł

Silniki CFM w A320 i B737 z fałszywą certyfikacją?

Mateusz Kieruzal 13 września 2023

SWISS zaprezentował konfigurację airbusów A350

Pasażer i linie lotnicze

SWISS zaprezentował konfigurację airbusów A350

Piotr Bożyk 12 września 2023

Zobacz również:

Airbus sprzedał w sierpniu 117 samolotów i dostarczył 52 maszyny

Biznes i przemysł

Airbus sprzedał w sierpniu 117 samolotów i dostarczył 52 maszyny

Rafał Dybiński 08 września 2023

Airbus: Liczymy, że w końcu dostarczymy nowe samoloty do LOT-u

Biznes i przemysł

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5