Air Serbia wygrała zamówienie ogłoszone przez serbski rząd na obsługę 10 trasach w ramach świadczenia usług publicznych. Sześć kierunków będzie nowych, a trzy to wznowienia oferowanych wcześniej połączeń. Wróci długo zapowiadana trasa krajowa z Belgradu do Nišu.
Kontrakt otrzymany po przetargu w ramach zamówienia publicznego warty jest prawie 24 miliony euro. Belgrad jest też większościowym udziałowcem flagowego przewoźnika z Republiki Serbii – Air Serbia.
Air Serbia jedynym beneficjentem przetargu Public Service Obligations (PSO) – z ang. obowiązek użyteczności publicznej – to instytucja, przy pomocy której kraj członkowski UE określa, że dana trasa lotnicza jest ważna dla regionu i wymaga funkcjonowania mimo braku ekonomicznego uzasadnienia dla jej stworzenia. Co za tym idzie – może być dofinansowana przez np. samorząd. Subwencjonowanie lokalnych połączeń jest dopuszczalne zarówno w prawie wspólnotowym jak i krajowym. Serbia, mimo że nie jest członkiem UE, wprowadziła wzorowaną na unijnym prawie instytucję wspierania wykluczenia transportowego.
Tak jak oczekiwano, flagowy przewoźnik Serbii okazał się zwycięzcą przetargu na otwarcie lotów, które są zakwalifikowane jako loty pożytku publicznego. Linie, których większościowym udziałowcem jest rząd, były jednym chętnym na wzięcie udziału w postępowaniu i zaoferowanie dotowanych lotów. Przewoźnik otworzy 10 tras, a loty rozpoczną się w styczniu 2022 roku.
Dzięki zakończonemu przetargowi Serbia pierwszy raz będzie mieć loty krajowe. Flagowe linie lotnicze połączą Belgrad z Niszem.
Ogłoszone trasy:- Nisz – Stambuł, od 4 stycznia 2022
- Kraljevo – Stambuł, od 5 stycznia 2022:
- Belgrad – Nisz, od 6 stycznia
- Nisz – Lublana, od 6 stycznia (wznowiona trasa)
- Nisz – Kolonia, od 7 stycznia
- Nisz – Tivat, od lata 2022 (wznowiona trasa)
- Nisz – Ateny, od lata 2022
- Kraljevo – Tivat, od lata 2022
- Kraljevo – Saloniki, od lata 2022 (wznowiona trasa)
- Nisz – Frankfurt-Hahn, kontynuacja lotów.
Sześć kierunków jest zupełnie nowych, z Niszu do Ateny, Belgradu, Kolonii i Stambułu oraz z Kraljeva do Stambułu i Tivatu. Natomiast trzy kierunki są wznowieniami oferowania bezpośrednich połączeń, z Kraljeva do Salonik oraz z Niszu do Lublany i Tivatu.
Szczegóły przetarguLoty na wyznaczonych trasach będą obsługiwane od 1 stycznia do 31 grudnia 2023 roku. Wszystkie siedem kierunków z Niszu ma być obsługiwane dwoma lotami tygodniowo, które wykonywać będzie airbus A319. Jednakże, krótki lot krajowy pomiędzy Belgradem a Niszem będzie miał cztery rejsy tygodniowo, a rejsy obsłuży ATR 72. Częstotliwość połączeń na trzech trasach z Kraljeva ustalono również na dwa loty tygodniowo. Pasażerowie polecą na pokładzie najmniejszej maszyny we flocie serbskich linii – ATR 72 – która może zabrać 66 pasażerów.
Za pierwszy rok operacji lotniczych Air Serbia otrzyma 11,9 miliona euro. Przez cały okres linie zarobią 23,8 milionów euro. Na loty do miast w Unii Europejskiej Serbia wyłoży 13,1 milionów euro, do Stambułu 6,7 milionów euro, do Tivatu 971 000 euro, a loty krajowe przez okres dwóch lat będą subsydiowane kwotą trzech milionów euro.
– Jesteśmy zadowoleni, że rozszerzamy naszą ofertę z południowo-zachodniej Serbii i Šumadija. W ten sposób, ułatwimy naszym pasażerom planowanie ich wycieczek, tak jak przyczynimy się do wzmocnienia handlu i turystyki w tych częściach kraju. Po raz pierwszy zostaną wprowadzone loty pomiędzy Niszem a Belgradem. Pozwoli to pasażerom z południowej Serbii na podróżowanie do innych miast europejskich znajdujących się w siatce połączeń Air Serbia przez hub w stolicy. Dodatkowo, jesteśmy zaszczyceni połączeniem Niszu z Kolonią, naszą piątą destynacją w Niemczech – powiedział dyrektor naczelny ds. handlowych i strategii Air Serbia, Jiri Marek.