Partner serwisu
BIZNES I PRZEMYSŁ

Air France-KLM: Rejs do Kanady na zrównoważonym paliwie lotniczym


Wstecz Dalej

Autor:

Redakcja/inf. pras.

Data publikacji:
2021-05-21 09:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Air France KLM

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Air France-KLM: Rejs do Kanady na zrównoważonym paliwie lotniczym
fot. Air France-KLM
Grupa Air France-KLM oraz jej partnerzy: Total, Grupa ADP (paryskie lotniska) i Airbus połączyły siły, aby przeprowadzić pierwszy międzykontynentalny lot zasilany zrównoważonym paliwem lotniczym (SAF), wyprodukowanym we Francji, w rafinerii firmy Total.
Lot rejsowy (AF342) Air France z Paryża (CDG) do Montrealu, który odbył się w ubiegły wtorek, 18 maja 2021 roku to namacalny rezultat dążeń do dekarbonizacji transportu lotniczego. Stworzenie sprawnego łańcucha dostaw SAF jest niezbędnym warunkiem rozpowszechnienia paliw alternatywnych na francuskich lotniskach. Podczas wspomnianego lotu Air France z Paryża do Montrealu zastosowano mieszankę, która w 16 procentach składała się ze zrównoważonego paliwa, co pozwoliło zredukować emisję z lotu o 20 ton CO2. Lot zrealizowany przez Air France kilka dni temu, stanowi jednocześnie połączenie różnych czynników, które wspólnie pomagają obniżyć wpływ lotnictwa na środowisko - w przedsięwzięciu miało zastosowanie zrównoważone paliwo lotnicze, energooszczędny samolot najnowszej generacji i infrastruktura naziemna zasilana prądem.

Biopaliwo użyte do tego lotu zostało wyprodukowane z odpadów i pozostałości pochodzących z gospodarki o obiegu zamkniętym. Jako surowiec wykorzystano zużyty olej spożywczy, który został poddany obróbce w biorafinerii La Mède w południowej Francji oraz w fabryce TOTAL w Oudalle niedaleko Le Havre. W produkcji zrównoważonego paliwa lotniczego nie wykorzystano żadnego nowo wyprodukowanego
oleju roślinnego, jedynie olej już zużyty. Aby branża lotnicza mogła wykorzystywać biopaliwa, nie ma potrzeby modyfikacji infrastruktury do magazynowania i dystrybucji paliwa na lotniskach, ani zmian w samolotach i ich silnikach. Stopniowe wprowadzanie tych paliw na całym świecie może pomóc znacznie zmniejszyć emisję CO2 generowaną przez sektor lotniczy, co jest zgodne z celami zrównoważonego rozwoju ONZ.

Francja wyprzedzi założenia Europejskiego Zielonego Ładu

Pierwsze w stu procentach wyprodukowane we Francji zrównoważone paliwo lotnicze otrzymało certyfikat ISCC-EU przyznawany przez Międzynarodowy System Certyfikacji Łańcucha Produkcji Biomasy, Biokomponentów i Biopaliw – niezależnej organizacji, która gwarantuje, że łańcuch produkcji biomasy, biokomponentów i biopaliw jest zrównoważony i odpowiednio nadzorowany. Podczas wspomnianego lotu Air France z Paryża do Montrealu zastosowano mieszankę, która w 16 procentach składała się ze zrównoważonego paliwa, co pozwoliło zredukować emisję CO2 z lotu o 20 ton. Opracowując i wspierając pierwszą we Francji produkcję SAF na skalę przemysłową, Grupa Air France-KLM, Total, Grupa ADP i Airbus torują Francji drogę w wykorzystaniu innowacyjnych rozwiązań w procesie transformacji energetycznej i w zakresie ochrony środowiska.

Zgodnie z francuskim prawem do 2022 roku każdy lot rozpoczynający się we Francji ma korzystać z mieszanki paliwa, która zawiera co najmniej 1 procent SAF. Wyprzedza to europejskie ambicje, które zakładają stopniowy wzrost udziału SAF do 2 procent do 2025 roku, a następnie do 5 procent do 2030 r., zgodnie z założeniami Europejskiego Zielonego Ładu. Aby sprostać wspomnianym wymogom, koncern Total będzie produkował SAF również w swojej rafinerii Grandpuits, niedaleko Paryża, która od 2024 roku, zgodnie z wymaganiami Zielonego Europejskiego Ładu, ma zrezygnować z surowców kopalnych takich jak ropa i przestawić produkcję ma paliwa ekologiczne.

Lot na alternatywnym paliwie, zrealizowany przez Air France kilka dni temu, stanowi jednocześnie połączenie różnych czynników, które wspólnie pomagają obniżyć wpływ lotnictwa na środowisko. W przedsięwzięciu miało zastosowanie zrównoważone paliwo lotnicze, energooszczędny samolot najnowszej generacji i infrastruktura naziemna zasilana prądem. Lot wykonał Airbus A350, który zużywa o 25 procent mniej paliwa niż jego poprzednik. Co więcej, samolot był tankowany z wykorzystaniem pierwszej w stu procentach elektrycznej cysterny, a cały sprzęt naziemny używany przez Air France był również w pełni zasilany elektrycznie.

Grupa Air France-KLM jest pionierem w wykorzystaniu zrównoważonych paliw lotniczych. KLM wykonał swój pierwszy lot na biopaliwie w 2009 roku. Od tego czasu linie prowadzą wiele innowacyjnych projektów, a liczba operacji z użyciem SAF stopniowo się zwiększa. Przykładowo, w latach 2014-2016, Air France we współpracy z partnerem Total zrealizował 78 lotów zasilanych 10-procentową mieszanką SAF. Wszystkie przeprowadzone testy wykazały, że zastosowanie SAF nie miało żadnego wpływu na niezawodność operacji lotniczych. W najbliższych latach Air France-KLM zamierza jeszcze bardziej umocnić swoją pozycję lidera w wykorzystaniu SAF, wnosząc jednocześnie swój wkład w opracowanie przyszłych generacji samolotów.

Aktualnie producent samolotów Airbus przeprowadza kilka serii testów, aby w nadchodzących dekadach certyfikować maszyny do realizowania lotów ze 100-procentowym udziałem SAF. Koncern zainstalował również stacje tankujące SAF w swoich obiektach przemysłowych, dzięki czemu alternatywne paliwo może być wykorzystywane podczas produkcji, a także przy dostawach samolotów do linii. Dzięki wspomnianym instalacjom, Airbus próbuje realizować swoje ambicje związane z dekarbonizacją wszystkich operacji przemysłowych.

"Zrównoważone paliwa główną bronią do walki z CO2 generowanym przez sektor lotniczy"

– Od wielu lat Grupa Air France-KLM angażuje się w zmniejszanie swojego wpływu na środowisko. Obok modernizacji floty, zrównoważone paliwa lotnicze stanowią drugą ważną dziedzinę, za sprawą której realizujemy nasz średnioterminowy cel - obniżenie emisji CO2 (w przeliczeniu na pasażera) o połowę do 2030 roku. Te dwa działania mają zatem kluczowe znaczenie dla naszej strategii, obok wydajnego eko-pilotażu i neutralnych pod względem emisji dwutlenku węgla operacji naziemnych. Francja ma obecnie szansę na zajęcie pozycji lidera w produkcji i stosowaniu paliw zrównoważonych, a Air France-KLM wraz z partnerami może się do tego przyczynić. Wsparcie dla wydajnego i rentownego sektora biopaliw lotniczych we Francji, jest strategicznym priorytetem dla kraju i dla Grupy Air France-KLM  – powiedział Benjamin Smith, Prezes France-KLM.

– Rozwój biopaliw jest częścią szeroko zakrojonej strategii energetycznej naszej firmy, która ma na celu dekarbonizację branży transportowej. Po udanym uruchomieniu produkcji zrównoważonych paliw lotniczych w naszych zakładach we Francji w marcu ubiegłego roku, kontynuujemy dostosowywanie naszych obiektów przemysłowych, aby przygotować się na spodziewany w najbliższej dekadzie wzrost zapotrzebowania ze strony przemysłu lotniczego. Poprzez bezpośredni wpływ na redukcję emisji dwutlenku węgla naszych klientów z sektora lotniczego, aktywnie przyczyniamy się do osiągnięcia globalnego celu dla całego społeczeństwa, czyli zerowej emisji do 2050 roku –  zadeklarował Patrick Pouyanné, Prezes i Dyrektor Naczelny koncernu paliwowego Total. 

– Lot, który został zrealizowany z lotniska Paris-Charles de Gaulle jest symbolem naszych ambicji w zakresie dekarbonizacji transportu lotniczego poprzez zastosowanie paliw alternatywnych. Plan działania europejskiego transportu lotniczego ma na celu zerową emisję netto do 2050 r. Jako operator portu lotniczego wspieramy transformację energetyczną modernizując nasze procesy operacyjne i infrastrukturę – dodał Augustin de Romanet, Prezes i Dyrektor Naczelny Grupy ADP.

– Zrównoważone paliwa są naszą główną bronią do walki z dwutlenkiem węgla generowanym przez sektor lotniczy. Dlatego Airbus wspiera wszystkie inicjatywy, które przyczyniają się popularyzacji tych paliw, ich rozwoju i szerokiego wykorzystania w lotach komercyjnych. Konieczne jest skoordynowane działanie wszystkich zainteresowanych stron, aby zwiększyć udział zrównoważonych paliw w rynku paliw lotniczych. Obecnie SAF można stosować w 50 procentach naszych samolotów, bez konieczności modyfikacji maszyn, ani wpływu na operację. Dzięki temu możliwe jest znaczne zmniejszenie śladu środowiskowego – dodał Guillaume Faury, Prezes Airbusa.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Francja: Najkrótsze krajowe loty zakazane!

Prawo i polityka

Francja: Najkrótsze krajowe loty zakazane!

Rafał Dybiński 12 kwietnia 2021

KE zatwierdziła pomoc 4 mld euro dla Air France-KLM

Prawo i polityka

KE zatwierdziła pomoc 4 mld euro dla Air France-KLM

Rafał Dybiński 06 kwietnia 2021

Holendrzy nie chcą inwestować w Air France. Wsparcie dla grupy opóźnione

Prawo i polityka

Holendrzy nie chcą inwestować w Air France. Wsparcie dla grupy opóźnione

Emilia Derewienko 20 stycznia 2021

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5