Air France dalej odnawia swoją flotę wąskokadłubową. 5 listopada br. w Mirabel w Kanadzie francuska linia odebrała kolejnego z 60 zamówionych A220-300, które zastępują we flocie airbusy A318 i A319 obsługujące krótko i średniodystansowe połączenia. Najnowszy nabytek zdążył już także zawitać do Warszawy.
Kolejny airbus A220-300 zbudowany dla Air France, to samolot o numerze seryjnym MSN 55185 i rejestracji F-HZUM. Maszyna posiada lekko odświeżone barwy Air France m.in. na przedniej części kadłuba znalazła się postać uskrzydlonego konika morskiego czyli historyczny symbol linii ukazujący jej bogatą historię. To 13. maszyna z
zamówienia które zostało ogłoszone w 2019 r. W miniony wtorek (8 listopada) samolot mogliśmy zobaczyć także w Polsce, ponieważ wykonał południową rotację na trasie Paryż - Warszawa.
Nowe A220-300 AF zabierają na pokład 148 pasażerów (3-2). Dla porównania A318 i A319 pomieszczą na pokładzie kolejno 131 i 142/143 pasażerów. Warto dodać, że każdy fotel w A220 jest wyposażony w porty USB typu A i C, a wszyscy pasażerowie mogą korzystać z dostępu do Wi-Fi na swoich osobistych urządzeniach. Nowe samoloty zadebiutowały na połączeniach Air France z początkiem sezonu zimowego 2021/22.
Oprócz zamówienia 60 maszyn A220 przewoźnik posiada także 30 opcji oraz 30 praw zakupu większego A220-300. Dostawy nowych samolotów zakończą w drugiej połowie 2026 r. Nowe A220-300 będą sukcesywnie zastępować flotę airbusów A318 i A319, których łącznie przewoźnik posiada 48 sztuk. Opcje i prawa zakupu mogą być wykorzystane do powiększenia floty lub wsparcia spółki zależnej Air France-HOP!.
Flota Air France
Obecnie flota przewoźnika składa się z 210 samolotów: 13 airbusów A220-300, 10 A318, 23 A319, 39 A320, 18 A321, 15 A330-200, 19 A350-900, 18 boeingów B777-200ER, 34 B777-300ER, dwóch B777F oraz 10 B787-9 Dreamliner. Przewoźnik oczekuje na dostawę 70 airbusów: 19 airbusów A350-900,
czterech A350F oraz 47 A220-300.
Airbus A220 ze zwiększonym zasięgiem i MTOW
Airbusy A220, które są dostarczane do Air France, posiadają zwiększoną maksymalną masę do startu (MTOW) oraz zasięg. W maju 2019 r. Airbus podjął decyzję, że maksymalna masa startowa samolotu A220 (MTOW) wzrośnie dokładnie o 2268 kg (2,3 t). Nowy MTOW zwiększy także maksymalny zasięg do 6204 km (3350 nm) dla A220-300 oraz 6300 km (3400 nm) dla A220-100, czyli około 833 km (450 nm) więcej niż obecnie. Do 2019 r. podstawowa maksymalna masa do startu (MTOW) wynosiła 60,8 t dla A220-100 i 67,6 t dla A220-300. Dzięki zwiększeniu jej o 2,3 t wynosi ona kolejno 63,1 i 69,9 t.
Sześć lat od dostawy pierwszego A220
Ponad 60 milionów pasażerów, ponad 700 tras i ponad 780 zamówionych maszyn. Airbus świętował w lipcu br.
dostawę 220. samolotu A220 dokładnie sześć lat po jego wejściu do służby. Jak przekonuje producent przełomowość A220 na rynku małych samolotów wąskokadłubowych podkreśla szybki wzrost.
Do tej pory zamówiono już 788 maszyn A220: 96 A220-100 oraz 692 A220-300 (potwierdzone zamówienia tzw. firm), z czego dostarczono już 232 samoloty tego typu: 56 A220-100 oraz 176 A220-300. Największe floty A220 na świecie posiadają obecnie trzy linie: Delta Air Lines (58), airBaltic (36) oraz Swiss (30).