Air Arabia spodziewa się, że do końca tego roku zacznie odbierać dostawy pierwszych samolotów z rodziny airbusa A320neo. Oczekiwane maszyny zostały zamówione w ramach kontraktu na 120 maszyn ogłoszonego w listopadzie 2019 r.
Bliskowschodni niskokosztowiec złożył zamówienie na
120 samolotów od Airbusa pod koniec listopada 2019 r. Wówczas obejmowało ono 73 samoloty A320neo i 47 A321neo, w tym 20 długodystansowych A321XLR. Jednak najnowsze dane Airbusa dotyczące zamówień i dostaw pokazują, że skład zamówienia uległ niewielkiej zmianie i obejmuje obecnie 50 samolotów A321neo (w tym A321XLR) i 70 samolotów A320neo. Kupione maszyny będą wyposażone w silniki CFM International LEAP-1A.
Air Arabia wskazała wcześniej, że w momencie składania zamówienia Airbus nie był w stanie zaoferować terminów dostaw przed 2024 r., ale okazało się to korzystne, biorąc pod uwagę późniejsze zakłócenia spowodowane pandemią Covid-19. Przewoźnik z siedzibą w Szardży twierdzi, że w pierwszej połowie tego roku dodał dwa samoloty do swojej obecnej floty samolotów wąskokadłubowych Airbusa, dzięki czemu posiada obecnie łącznie 83 samoloty.
Wyniki finansowe Air Arabia w pierwszej połowie roku były dobre, z 11 proc. wzrostem zysku netto do 210 mln dolarów przy 8 proc. wzroście przychodów do 3,44 mld dirhamów ZEA. W drugim kwartale zysk netto nieznacznie spadł o 3 proc., chociaż przychody wzrosły o 2 proc.
- Pomimo eskalacji napięć geopolitycznych i konfliktów regionalnych, które miały miejsce w tym okresie, zakłócając działalność i prowadząc do odwołania lotów, zareagowaliśmy na te wyjątkowe okoliczności z elastycznością i skutecznością – powiedział prezes Sheikh Abdullah Bin Mohammad Al Thani.
W ciągu pierwszych sześciu miesięcy Air Arabia przewiozła 10,1 mln pasażerów ze swoich kilku hubów. To o 13 proc. więcej w porównaniu do 2024, przy 84 proc. wypełnieniu pokładu (LF) we wspomnianym okresie.
- Wzrost ten nastąpił pomimo utrzymujących się wyzwań branżowych, takich jak niestabilność polityczna na niektórych rynkach, wahania cen paliwa, fluktuacje walutowe i ograniczenia w łańcuchu dostaw. asza zdolność do ekspansji w takich warunkach odzwierciedla siłę naszego modelu biznesowego i możliwości naszego zespołu zarządzającego – dodaje Al Thani.
Linia i jej flotaAir Arabia to niskokosztowa linia lotnicza (LCC) operująca na Bliskim Wschodzie i w Afryce Północnej. Oferuje loty na ponad 206 trasach obejmujących Bliski Wschód, Afrykę Północną, Azję i Europę. W Polsce linia obecna jest na dwóch lotniskach:
Kraków Airport i
Chopin Airport, a w grudniu pojawi się także
w Modlinie.
Flota grupy Air Arabia składa się z 82 airbusów: 74 A320, trzech A321 oraz sześciu A321LR. Przewoźnik oczekuje na dostawę 120 nowych airbusów: 70 A320neo oraz 50 A321neo, w tym A321XLR.