Konsorcjum firm złożone z linii Air Arabia, Nesma Group i KUN Holding wygrało przetarg ogłoszony przez Generalną Agencję Lotnictwa Cywilnego (GACA) Arabii Saudyjskiej na utworzenie i prowadzenie nowej krajowej linii niskokosztowej, która będzie miała swoją siedzibę na międzynarodowym lotnisku im. króla Fahda w Dammam. Linia zamierza poprawić połączenia lotnicze w kraju i za granicą dla Prowincji Wschodniej.
Zwycięstwo wspomnianego konsorcjum jest wynikiem strategicznej współpracy między trzema firmami, której celem jest wspieranie celów Arabii Saudyjskiej w zakresie lotnictwa i rozwoju gospodarczego. Nowa linia, której nazwy na razie nie znamy, ma rozpocząć działalność w 2026 r., ale na razie nie wiadomo czy samoloty na to przedsięwzięcie będą pochodzić z floty Air Arabia, czy bedą leasingowane od któregoś z lessorów.
- Jesteśmy dumni, że zostaliśmy wybrani przez saudyjską Generalną Agencję Lotnictwa Cywilnego (GACA) do uruchomienia nowej krajowej linii LCC. Serdecznie dziękujemy za zaufanie, jakim nas obdarzono. Jako wiodący operator linii niskokosztowej w regionie, osiągnięcie to stanowi kamień milowy, który potwierdza nasze zaangażowanie we wspieranie rozwoju sektora lotniczego w Królestwie Arabii. Dzięki naszemu sprawdzonemu modelowi ekonomicznemu i regionalnej wiedzy specjalistycznej, nowe partnerstwo zapewni pasażerom niezawodne doświadczenia podróżnicze oraz przyczyni się do wzrostu gospodarczego i tworzenia miejsc pracy w Prowincji Wschodniej i poza nią - powiedział Adel Al Ali, prezes i dyrektor generalny grupy Air Arabia.
Póki co wiadomo, że nowa niskokosztowa linia planuje do 2030 r. obsługiwać 24 trasy krajowe i 57 międzynarodowych przy użyciu 45 samolotów. Nowy przewoźnik zamierza obsługiwać około 10 mln pasażerów rocznie z Dammam i Prowincji Wschodniej. Projekt ma także stworzyć ponad 2,4 tys. bezpośrednich miejsc pracy w sektorze lotniczym i znacząco przyczynić się do rozwoju turystyki oraz lokalnej gospodarki w regionie.
Wizja 2030Najnowszy projekt, to część realizacji wizji
Arabii Saudyjskiej 2030 (Vision 2030), która pozwoli osiągnąć cele nowej krajowej strategii lotniczej. Królestwo najwyraźniej wierzy, że jego rynek lotniczy jest wystarczająco duży, aby obsługiwać dwie duże międzynarodowe linie, w tym
Riyadh Air, oraz kilka linii niskokosztowych. Arabia ma ambitny cel przyciągnięcia ponad 330 mln turystów do Arabii Saudyjskiej do końca 2030 r.
Saudi Vision 2030, nazywany również Projektem 2030, to rządowy program Arabii Saudyjskiej, którego celem jest osiągnięcie zwiększonej dywersyfikacji gospodarczej, społecznej i kulturalnej kraju, zgodnie z wizją saudyjskiego następcy tronu i premiera Mohammeda bin Salmana. Został on oficjalnie ogłoszony 25 kwietnia 2016 r. Kraj ten pozostaje w dużym stopniu uzależniony od dochodów z ropy naftowej. W 2023 r. odpowiadała ona za około 40 proc. PKB Arabii Saudyjskiej i 75 proc. jej dochodów fiskalnych. W ramach projektu realizowane są mnogie inwestycje budowlane i gospodarcze mające stymulować lokalny rozwój sektorów usług, sportu, nauki i turystyki, które stałyby się stabilnymi źródłami dochodu dla Królestwa w razie wykorzystania posiadanych rezerw ropy.