424 samoloty dostarczył w trzech kwartałach 2021 roku europejski Airbus. Przychody producenta z Francji, Niemiec i Hiszpanii osiągnęły poziom 35,2 mld euro. Wygenerowano zysk operacyjny w wysokości 3,37 mld euro.
– Dziewięciomiesięczne rezultaty odzwierciedlają dobre wyniki całej firmy, a także nasze wysiłki w zakresie ograniczania kosztów i konkurencyjności. W miarę postępu globalnego ożywienia uważnie monitorujemy potencjalne zagrożenia dla naszej branży – podkreślił Guillaume Faury, prezes Airbusa.
– Koncentrujemy się rozwoju samolotów z rodziny A320. Pragniemy zapewnić odpowiednie zdolności przemysłowe, które nie zakłócą łańcucha dostaw. Opierając się na dziewięciomiesięcznych rezultatach zaktualizowaliśmy prognozy dotyczące dochodów i gotówki w bieżącym roku. Wzmacniamy bilans, aby zapewnić inwestycje dla naszych długoterminowych ambicji – oznajmił Faury.
Klienci najchętniej zamawiają maszyny z rodziny A320
Airbus od stycznia do końca września przyjął zamówienia na łącznie 270 samolotów pasażerskich. Dla porównania przed rokiem w tym samym okresie było ich 370. Wśród 424 dostarczonych odrzutowców (w odniesieniu do 341 w 2020 roku) w pierwszych trzech kwartałach były dwa dwupokładowe A380, jedenaście szerokokadłubowych A330, 34 wąskokadłubowych A220, 36 szerokokadłubowych A350 oraz aż 341 z rodziny A320.
Przychody producenta z Europy Zachodniej wygenerowane z działu samolotów komercyjnych wzrosły o 21 proc. Natomiast segment Airbus Helicopters wygenerował przychody wyższe o 14 proc. w odniesieniu do tego samego okresu z 2020 roku. Klienci odebrali także cztery wojskowe A400M zbudowane w dziale Airbus Defence and Space.
Wyższe tempo produkcji A220, A330 i A350
Airbus wypracował zysk operacyjny w wysokości 3,37 mld euro. Przed rokiem w tym samym okresie był na minusie 125 mln euro. Tempo produkcji wąskokadłubowych A220 wzrośnie na początku przyszłego roku do sześciu miesięcznie. Aktualnie każdego miesiąca budowanych jest pięć odrzutowców tej wersji. W połowie bieżącej dekady ich produkcja ma znacznie przyspieszyć. Każdego miesiąca powstawać ma bowiem czternaście samolotów A220.
Program maszyn z rodziny A320 zakłada natomiast budowę 65 odrzutowców miesięcznie do połowy 2023 roku. Ostatnie komercyjne sukcesy programu A330 umożliwią z kolei zwiększenie z dwóch do trzech miesięcznie produkcji tych szerokokadłubowców. Wreszcie program A350 zapewni wzrost produkcji z pięciu do sześciu maszyn miesięcznie już na początku 2023 roku.
Airbus wygospodarował 1,92 mld euro na badania i rozwój. Przed rokiem w tym samym okresie takie wydatki pochłonęły 2,032 mld euro. 190 mln euro kosztów wygenerował jeszcze program A380. Producent z Europy Zachodniej zachował jednak pod koniec września płynność finansową na poziomie 27,7 mld euro, co potwierdza jego silną pozycję. Na ostatni kwartał 2021 roku nie przewiduje większych zakłóceń w ruchu lotniczym, prognozując do końca grudnia wzrost rocznych dostaw do 600 samolotów i zwiększenie zysku operacyjnego do poziomu 4,5 mld euro.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.