Partner serwisu
Prawo i polityka

"Papuga" pierwsza poleci do CPK. "Sezon 2028 będzie w pełni komercyjny"

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja

Data publikacji:
06-09-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-lotniczy.pl/Salon24

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
"Papuga" pierwsza poleci do CPK. "Sezon 2028 będzie w pełni komercyjny"
fot. Piotr Bożyk
– Przypuszczam, że pierwszy lot do Centralnego Portu Komunikacyjnego wykona "Papuga", czyli samolot Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej – wyznał Marcin Horała, wiceminister infrastruktury. Pełnomocnik rządu ds. CPK był gościem programu "Jastrzębowski wyciska” w Salonie24.

Horała zapewnił, że w najbliższym czasie zostanie przedstawiona konkretna delimitacja inwestorska obiektów infrastruktury Portu Solidarność. Przypomniał, że proces takiego dużego projektu we współczesnym państwie należącym do Unii Europejskiej, jest procesem wieloletnim, który ma kilkadziesiąt podprocesów i każdy z nich ma kilka kamieni milowych.

- Wszystko po kolei musi nastąpić. Od absolutnego zera do pierwszego lotu. Jeden z przykładów: żeby uzyskać decyzje środowiskowe, które są kluczowe do tego jak wygląda inwestycja, trzeba przeprowadzić i to narzuca prawo, inwentaryzację środowiskowo przyszłego terenu inwestycji we wszystkich sezonach wegetacyjnych, czyli wiosną, latem, jesienią i zimą. W naszym przypadku nawet kilkuset przyrodników bada w terenie rośliny, zwierzęta, owady, migracje. To trwa rok. Nie ma opcji, żeby to trwało krócej. A to tylko jedno z kilkuset działań, które są realizowane równocześnie - tłumaczył gość programu.

Pełnomocnik rządu ds. Portu Solidarność przypomniał, że podpisano już kilka konkretnych umów w ramach komponentu kolejowego, a prace przygotowawcze obejmują ponad 1000 km linii kolejowych.

– Niebawem będziemy podpisywać umowę na projektowanie tunelu dla kolei dużych prędkości pod centrum Łodzi, zaraz wchodzi też master plan. Pierwszy lot planowany jest w 2027 rok i przypuszczam, że zrealizuje go "Papuga", samolot PAŻP, który dokona oblotu, żeby przetestować korytarze podejścia. Sezon letni w 2028 roku powinien być w pełni komercyjny. Wówczas dostępnych powinno być już dużo połączeń. To jest ambitny harmonogram i zakłada 10 lat od stanu absolutne zero do pierwszego lotu - kontynuował Horała.

Czy uruchomienie CPK odbędzie się zgodnie z planem? – Jakieś opóźnienia zdarzają się zawsze. Jeszcze wiele przed nami. Jeśli wystąpiły drobne potknięcia udało się je nadrobić innymi działaniami. Jak to porównać z Berlinem, to tam harmonogram trwał 26, a nawet 27 lat. To pokazuje skalę wyzwania. 10 lat budowano lotnisko w Stambule, gdzie uwarunkowania i konsultacje społeczne są traktowane jednak z większym przymrużeniem oka – podsumował wiceminister infrastruktury.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Samolot M339 Frecce Tricolori rozbił się po starcie

Biznes i przemysł

Samolot M339 Frecce Tricolori rozbił się po starcie

Piotr Bożyk 17 września 2023

Nowości lotnicze na 12. Nocy w Instytucie Lotnictwa

Biznes i przemysł

Nowości lotnicze na 12. Nocy w Instytucie Lotnictwa

Redakcja/inf. pras. 17 września 2023

Wizz Air: KE powinna zakończyć monopol Lufthansy

Infrastruktura i lotniska

Wizz Air: KE powinna zakończyć monopol Lufthansy

Mateusz Kieruzal 17 września 2023

Zobacz również:

O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

Biznes i przemysł

O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

inf. pras. 15 września 2023

CPK: Tysiąc hektarów kupionych pod budowę lotniska

Infrastruktura i lotniska

CPK bez ułatwienia w lotach do USA

Infrastruktura i lotniska

CPK bez ułatwienia w lotach do USA

Mateusz Kieruzal 04 września 2023

Pozostałe z wątku:

Samolot M339 Frecce Tricolori rozbił się po starcie

Biznes i przemysł

Samolot M339 Frecce Tricolori rozbił się po starcie

Piotr Bożyk 17 września 2023

Nowości lotnicze na 12. Nocy w Instytucie Lotnictwa

Biznes i przemysł

Nowości lotnicze na 12. Nocy w Instytucie Lotnictwa

Redakcja/inf. pras. 17 września 2023

Wizz Air: KE powinna zakończyć monopol Lufthansy

Infrastruktura i lotniska

Wizz Air: KE powinna zakończyć monopol Lufthansy

Mateusz Kieruzal 17 września 2023

Zobacz również:

O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

Biznes i przemysł

O kolei po kolei, czyli CPK podczas Trako 2023

inf. pras. 15 września 2023

CPK: Tysiąc hektarów kupionych pod budowę lotniska

Infrastruktura i lotniska

CPK bez ułatwienia w lotach do USA

Infrastruktura i lotniska

CPK bez ułatwienia w lotach do USA

Mateusz Kieruzal 04 września 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5