Tempo budowy tak dużego lotniska jak Centralny Port Komunikacyjny jest rekordowe w skali europejskiej. Tak zapewniał, przynajmniej w czwartek, Marcin Horała, wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK, który był gościem "Radia Gdańsk".
– Proces inwestycyjny cały czas trwa. 2023 rok to wbicie pierwszej przysłowiowej łopaty i 2027 pierwszy lot, czyli 10 lat od pierwszej decyzji do pierwszych lotów. To jest tempo rekordowe, przynajmniej w skali europejskiej. Pod jurysdykcją Unii Europejskiej tak szybko dużego lotniska nikt nie zbudował – mówił Horała w "Radiu Gdańsk".
Wiceminister infrastruktury podkreślił, że ten ambitny harmonogram jak na razie udaje się utrzymać i przypomniał, że w piątek nastąpi podpisanie umowy na doradcę strategicznego Centralnego Portu Komunikacyjnego z Portem Lotniczym Seul-Inczon z Seulu. Poza tym zawarte zostanie porozumienie o współpracy między rządami Polski i Korei Południowej. Czas trwania umowy na doradcę strategicznego CPK określono na trzy lata.
– Port Seul-Inczon obsłużył 70 milionów pasażerów w 2019 roku. Krótko mówiąc, ma know-how i kompetencje w prowadzeniu takiego dużego, międzynarodowego lotniska, którego w Polsce siłą rzeczy nie ma. W najbliższym czasie CPK będzie zamawiać i odbierać cały szereg produktów analityczno-projektowych, na czele z masterplanem lotniska. Chodzi o to, żebyśmy mieli takiego doradcę, który nam będzie wskazywał, na co zwrócić uwagę, co być może powinno być inaczej – dodał wiceminister.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu na obszarze ok. 3000 hektarów zostanie wybudowany
Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie.