Partner serwisu
BIZNES I PRZEMYSŁ

2022 rok kluczowy dla odnowy linii lotniczych, krajowe rejsy z większym popytem


Wstecz Dalej

Autor:

Rafał Dybiński

Data publikacji:
2020-05-14 13:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-lotniczy.pl/IATA

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

2022 rok kluczowy dla odnowy linii lotniczych, krajowe rejsy z większym popytem
fot. Piotr Bożyk
Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) w swojej opublikowanej analizie przewiduje dla linii lotniczych powrót do wartości mierzonych w pasażerokilometrach (RPK) sprzed wybuchu pandemii dopiero w połowie 2022 roku.
Gwałtowny spadek popytu spowodowany wybuchem pandemii koronawirusa SARS-CoV-2 nastąpił późną jesienią ubiegłego roku i zostanie powstrzymany latem bieżącego roku. Później przez następne dwanaście miesięcy wartości wzrosną. Następnie pozytywne tempo nieznacznie spowolni, ale wartości osiągną i przekroczą poziom z 2019 roku po trzech latach. 

Kolejny ciekawy wykres przedstawia zaangażowanie światowych rządów w ratowanie własnych gospodarek, co oczywiście nie pozostaje bez wpływu na branżę lotniczą. Tutaj zdecydowanymi liderami są Niemcy i Włochy, które uzgodniły nie tylko dotacje i dopłaty do wynagrodzeń, ale również uruchomiły pożyczki gwarantowane. Wartość udzielonego wsparcia osiągnęła poziom w granicach 35 proc. Produktu Krajowego Brutto (PKB).

Większe zainteresowanie podróżami krótkodystansowymi

"Bloomberg" oszacował wcześniej, że linie lotnicze uzyskały już w sumie 85 mld dolarów wsparcia. Na tle Niemiec i Włoch solidnie wyglądają również Wielka Brytania i Japonia, przekraczając poziom 20 proc. PKB, a także Francja i Australia, których rządowa pomoc oscyluje w granicach 15 proc. PKB. Czołówkę zamykają pod tym względem Stany Zjednoczone, Kanada i Australia, których wkład wsparcia przekroczył jak na razie poziom 10 proc. PKB.

Średnia długość podróży gwałtownie spadnie, co pokazuje kolejne zestawienie. Rynki krajowe otwierają się jako pierwsze po zniesieniu blokad i początkowe preferencje będą korzystne jedynie dla podróży krótkodystansowych.

Końcówka 2019 roku i początek 2020 roku przyniosły pod tym względem spadek o 8,5 proc. do poziomu poniżej 1900 km na pasażera. Odbicie spodziewane jest w drugiej połowie bieżącego roku i dobije do poziomu 1950 km w połowie 2021 roku, po czym znów nieznacznie będzie spadać przez kolejne dwanaście miesięcy, co może oznaczać znów zwiększenie liczby zakażeń powracającym wirusem COVID-19, jeśli nie zostanie opracowana szczepionka, aż wreszcie nastąpi stały wzrost.

Szybszy proces odnowy krajowych tras

Międzynarodowe podróże lotnicze mogą nie odzyskać poziomów z 2019 roku jeszcze w latach 2023–24, chociaż stopniowy wzrost będzie widoczny już latem bieżącego roku. W przypadku krajowych tras proces odnowy będzie znacznie szybszy i już na początku 2022 roku powinien przekroczyć krytyczny pułap z końcówki 2019 roku.

Zaludnione rynki wschodzące nadal prawdopodobnie będą chciały częściej korzystać z usług lotniczych, co wyraźnie przedstawia poświęcony temu zagadnieniu wykres. Tutaj najbardziej korzystne wartości osiągnęły w przewidywaniach Etiopia i Nigeria. Blisko afrykańskich dwóch krajów znalazły się również Indie, a solidnie pod tym względem prezentują się także Chiny, Brazylia i Rosja.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Koronawirus. Boeing: We wrześniu ruch pasażerski mniejszy o ponad 75 procent

Pasażer i linie lotnicze

Koronawirus. Boeing: We wrześniu ruch pasażerski mniejszy o ponad 75 procent

Emilia Derewienko 12 maja 2020

IATA: Tak dla masek, nie dla pustego środkowego fotela

Biznes i przemysł

IATA: Tak dla masek, nie dla pustego środkowego fotela

Tomasz Śniedziewski 06 maja 2020

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5