Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

Ryanair z ogromnym zamówieniem do 300 boeingów B737 MAX 10

Dalej Wstecz
Data publikacji:
09-05-2023
Ostatnia modyfikacja:
09-05-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

Boeing i Ryanair ogłosili dziś (9 maja), że irlandzka linia wybrała największy model 737 MAX i zamówiła do 300 samolotów. Umowa zakupu jest największą w historii Ryanair i obejmuje zamówienie 150 odrzutowców 737-10 oraz opcje na 150 kolejnych maszyn tego typu. Zamówienie jest warte prawie 40 mld dolarów amerykańskich.

Nowe zamówienie to pokłosie wznowienia rozmów z Boeingiem w sprawie nowych B737 MAX, o którym pisaliśmy w kwietniu br. Michael O'Leary był wtedy optymistą w kwestii złożenia dużego zamówienia na wąskokadłubowe samoloty. Nowe B737 MAX będą jednak o wiele droższe, niż te, które niskokosztowiec z Irlandii zamówił w czasie trwania pandemii koronawirusa. Ryanair jest jednym z największych i najważniejszych klientów Boeinga. O’Leary regularnie krytykował producenta za ceny samolotów i brak terminowości w dostarczaniu nowych maszyn. Wypowiedzi dyrektora Ryanaira w wywiadzie z kwietnia br. oznaczają, że prezes grupy Ryanair zaakceptował fakt, że nowe samoloty będą droższe niż te, które linie kupiły po „absurdalnie niskiej cenie” w 2020 r.

Ryanair stawia także na B737 MAX 10

Rosnąca flota samolotów 737-8-200 Ryanaira przyspiesza ożywienie w lotnictwie po pandemii i ma sprostać silnemu popytowi na podróże lotnicze. B737-8-200 z 197 fotelami na pokładzie pomógł linii zmniejszyć zużycie paliwa i emisję o ponad 20 proc. w porównaniu z samolotami, które zastępują. Nowe zamówienie powiększy flotę o nowy wariant 737-10, który zaoferuje konfigurację pokładu dla 228 pasażerów, i jak twierdzi amerykański producent, najlepszą ekonomię na jeden fotel spośród wszystkich samolotów wąskokadłubowych.

- Ryanair jest zadowolony z podpisania tego rekordowego zamówienia na B737 MAX 10 z Boeingiem. Te nowe, paliwooszczędne, wykonane w ekologicznej technologii samoloty oferują o 21 proc. więcej miejsc, spalają o 20 proc. mniej paliwa i są o 50 proc. cichsze niż nasze B737-800NG. Oczekujemy, że połowa tego zamówienia zastąpi starsze boeingi NG, podczas gdy pozostałe 150 samolotów ułatwi kontrolowany, zrównoważony wzrost i pozwoli nam na przewożenie 300 mln pasażerów rocznie do 2034 r. To zamówienie, w połączeniu z naszymi pozostałymi dostawami, stworzy 10 tys. nowych miejsc pracy dla wysoko opłacanych specjalistów z branży lotniczej w ciągu następnej dekady, a miejsca te zostaną wygenerowane we wszystkich głównych gospodarkach Europy, w których Ryanair jest obecnie linią lotniczą nr 1 lub nr 2 - powiedział Michael O'Leary, prezes Grupy Ryanair.

Flota grupy Ryanair

Obecnie flota Ryanair Holdings Group (Ryanair, Lauda Europe, Malta Air, Ryanair UK, Ryanair Sun, Buzz) składa się z 543 samolotów: 29 airbusów A320, jednego boeinga B737-700, 410 B737-800 oraz 103 B737 MAX 8-200. Grupa oczekuje na dostawy boeingów 737 MAX: 107 B737 MAX 8-200 oraz 300 (wraz z opcjami) B737 MAX 10 (737-10).

Najnowszy zakup Ryanaira chyba już całkowicie przekreśla planowany zakup samolotów z rodziny airbusa A320neo dla Lauda Europe. W 2020 r. informowaliśmy, że grupa Ryanaira rozważa zakup A320neo i A321neo dla swojej nowo powstałej maltańskiej spółki Lauda Europe, ale tylko wtedy, gdy Airbus złoży odpowiednią ofertę z dobrą ceną.

Czekając na certyfikację typu

Jak napisał Aviation Week w marcu br. zatwierdzenie przez FAA dwóch ostatnich wariantów boeinga 737 MAX postępuje, ale bieżące wyzwania związane z bardziej rygorystycznym podejściem agencji do certyfikacji nadal wydłuża podawane wcześniej terminy.

- Oczekujemy certyfikacji i dostawy 737-7 w tym roku. Pracujemy bardzo blisko z Southwest, aby upewnić się, że możemy pomóc im w zarządzaniu flotą i jak to wszystko będzie wyglądało w tym roku. Tak więc, nie ma żadnych konkretów, ale to postępuje - powiedział dyrektor finansowy Boeinga Brian West podczas spotkania z inwestorami Bank of America (BoA).

Southwest, największy klient 737-7 z 186 zamówionymi samolotami, oczekiwał, że dostawy rozpoczną się na początku 2022 r., ale przedłużający się proces certyfikacji zmusił linię do zmian i usunięcia 737-7 z siatki połączeń na ten rok. Przewoźnik także podjął decyzję, aby nie wycofać kilkunastu najstarszych B737-700, które miały przejść na lotniczą emeryturę.

Tymczasem B737-10 nie rozpoczął jeszcze testów w locie w ramach przyznanego przez FAA zezwolenia na inspekcję typu. Zmiany konstrukcyjne, w tym niektóre wywołane uziemieniem 737 MAX i przeglądem regulacyjnym, oznaczają, że certyfikacja 737-10 jest bardziej złożona niż najmniejszej wersji MAX-ów. Podczas dnia inwestora w listopadzie 2022 r., prezes Boeing Commercial Airplanes Stan Deal powiedział, że certyfikacja 737-10 nastąpi "pod koniec 2023 lub na początku 2024 r.".

Zaktualizowana prognoza Briana Westa zakłada certyfikację 737-10 i pierwszą dostawę "prawdopodobnie w przyszłym roku" najwyraźniej odsuwając 2023 r. dla obu wariantów. W niedawno złożonym raporcie rocznym za rok 2022 Boeing stwierdził, że 737-10 "rozpocznie loty testowe w ramach certyfikacji FAA w 2023 r., a pierwsza dostawa nastąpi w 2024 r.", podczas gdy firma spodziewa się certyfikacji B737-7 i pierwszych dostaw pod koniec 2023 r.

Podobno najtańszy w eksploatacji wąskokadłubowiec


Według producenta boeing 737 MAX 10 ma być najtańszym pod względów kosztów w przeliczeniu na miejsce samolotem wąskokadłubowym, jaki kiedykolwiek był produkowany. Samolot będzie mógł przewozić do 230 pasażerów, czyli o 10 więcej niż wynosi maksymalna pojemność większego wariantu MAX 9. Nowy MAX 10 będzie napędzany silnikami CFM LEAP-1B, podobnie jak wszystkie inne wersje MAX-ów.

Boeing zdecydował się na względnie proste modyfikacje, które nie są obarczone dużym ryzykiem konstrukcyjnym. Aby zwiększyć maksymalną możliwą liczbę miejsc, kadłub został wydłużony o 66 cali, czyli o niecałe 1,7 m. Zmodyfikowane zostało też podwozie, aby umożliwić bezpieczne starty i lądowania samolotu o wydłużonym kadłubie. Skrzydła będą miały nieco inny kształt, aby obniżyć opór aerodynamiczny zwłaszcza podczas lotu z niską prędkością. Do tego Boeing zastosował nieco lżejsze komponenty oraz zmienił konstrukcję drzwi.

Według Boeinga, MAX 10 będzie o 5 proc. w przeliczeniu na miejsce tańszy w użytkowaniu niż konkurencyjny airbus A321neo o wydłużonym zasięgu (A321LR). Podczas paryskiego salonu lotniczego Paris Air Show 2017, John Leahy, ówczesny wiceprezes ds. handlowych Airbusa, z dużym dystansem podszedł do ogłoszenia Boeinga. - MAX 10 to głównie konkurencja dla boeinga 737 MAX 9. Nasz A321neo o wydłużonym zasięgu ma o 10 foteli więcej, może polecieć o ponad 1000 mil morskich dalej i ma o 10 proc. niższe spalanie paliwa - skwitował Leahy, który wtedy jeszcze nie wiedział, że powstanie kolejny wariant A321neo - A321XLR ogłoszony podczas Paris Air Show 2019.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Lufthansa zmuszona uziemić 20 A320neo

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa zmuszona uziemić 20 A320neo

Mateusz Kieruzal 15 września 2023

Silniki CFM w A320 i B737 z fałszywą certyfikacją?

Biznes i przemysł

Silniki CFM w A320 i B737 z fałszywą certyfikacją?

Mateusz Kieruzal 13 września 2023

SWISS zaprezentował konfigurację airbusów A350

Pasażer i linie lotnicze

SWISS zaprezentował konfigurację airbusów A350

Piotr Bożyk 12 września 2023

Zobacz również:

Ryanair tnie trasy z Modlina! Lotniska Chopina, w Lublinie i Łodzi zyskują loty

Infrastruktura i lotniska

Ryanair tnie trasy z Modlina! Lotniska Chopina, w Lublinie i Łodzi zyskują loty

inf pras. 08 września 2023

Ryanair przewiózł w sierpniu prawie 19 mln pasażerów

Pasażer i linie lotnicze

Procedura weryfikacji pasażerów Ryanaira. Reakcja UODO

Pasażer i linie lotnicze

Procedura weryfikacji pasażerów Ryanaira. Reakcja UODO

Redakcja/inf. pras. 29 sierpnia 2023

Pozostałe z wątku:

Lufthansa zmuszona uziemić 20 A320neo

Pasażer i linie lotnicze

Lufthansa zmuszona uziemić 20 A320neo

Mateusz Kieruzal 15 września 2023

Silniki CFM w A320 i B737 z fałszywą certyfikacją?

Biznes i przemysł

Silniki CFM w A320 i B737 z fałszywą certyfikacją?

Mateusz Kieruzal 13 września 2023

SWISS zaprezentował konfigurację airbusów A350

Pasażer i linie lotnicze

SWISS zaprezentował konfigurację airbusów A350

Piotr Bożyk 12 września 2023

Zobacz również:

Ryanair tnie trasy z Modlina! Lotniska Chopina, w Lublinie i Łodzi zyskują loty

Infrastruktura i lotniska

Ryanair tnie trasy z Modlina! Lotniska Chopina, w Lublinie i Łodzi zyskują loty

inf pras. 08 września 2023

Ryanair przewiózł w sierpniu prawie 19 mln pasażerów

Pasażer i linie lotnicze

Procedura weryfikacji pasażerów Ryanaira. Reakcja UODO

Pasażer i linie lotnicze

Procedura weryfikacji pasażerów Ryanaira. Reakcja UODO

Redakcja/inf. pras. 29 sierpnia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5