Partner serwisu
Prawo i polityka

Umowa na samoloty VIP-owskie ważna w świetle prawa

Dalej Wstecz
Data publikacji:
05-07-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl/ PAP

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Umowa na samoloty VIP-owskie ważna w świetle prawa
fot. aeroprints.com, CC BY-SA 3.0
Jak podaje PAP, Sąd Okręgowy w Warszawie zgodził się z KIO, że zawarta 31 marca 2017 roku umowa jest ważna w świetle prawa. Zaznaczył jednak, że zamówienie z wolnej ręki nie zostało wystarczająco uzasadnione. Wyrok sądu oznacza, że do końca listopada do Polski trafi pierwszy z trzech Boeingów BBJ2.

Krajowa Izba Odwoławcza zgodziła się na początku kwietnia na zawarcie umowy z wolnej ręki, stwierdzając zarazem, że procedura zastosowana przez MON naruszała przepisy. Wyrok KIO zaskarżyły: MON, które nie zgadzało się ze stwierdzeniem o naruszeniu zasad zamówień publicznych i The Jet Business International Corporation, specjalizująca się w dostawach samolotów dyspozycyjnych, która chciała unieważnienia umowy MON – Boeing.

Orzeczenie Sądu Okręgowego w Warszawie


Krajowa Izba Odwoławcza miała rację, stwierdzając, że zawarcie umowy na średniej wielkości samoloty dla VIP odbyło się z naruszeniem prawa – orzekł we wtorek Sąd Okręgowy w Warszawie, oddalając częściowo skargę MON. Wyrok nie ma wpływu na wykonanie umowy, na co zgodziła się wcześniej także KIO.

Sąd umorzył zarazem sprawę w części dotyczącej odwołania brytyjskiej firmy The Jet Business International, która początkowo chciała unieważnienia umowy, a już na etapie sądowym wycofała skargę. Wyjaśniając powód uznania, że doszło do naruszenia prawa sąd podkreślił, że unieważnienie poprzedniego przetargu na średniej wielkości samoloty do transportu osób na najwyższych stanowiskach w państwie nie było wystarczającym powodem, by w kolejnym postępowaniu zastosować tryb z wolnej ręki. Skład orzekający zwrócił uwagę, że zamówienia w dziedzinach bezpieczeństwa i obronności można udzielić z wolnej ręki ze względu na wyjątkowe okoliczności, niemożliwe do przewidzenia i nieleżące po stronie zamawiającego.

– Rozstrzygnięcie KIO przypomina przysłowiowe: Panu Bogu świeczkę i diabłu ogarek; KIO najwyraźniej nie chciała stawać na drodze planowi zakupu tych samolotów – ważnemu i potrzebnemu państwu polskiemu – ale nie chciała też sprzeniewierzyć się pewnym fundamentalnym zasadom zamówień publicznych – powiedział adwokat Przemysław Wierzbicki, reprezentujący The Jet Business International. Wyraził przekonanie, że gdyby jego klient nie wycofał skargi, umowa zostałaby unieważniona.

Reakcja Ministerstwa Obrony Narodowej


 – Dzisiejszy wyrok kończy batalię sądową w sprawie pozyskania samolotów średnich do przewozu najważniejszych osób w państwie – powiedział płk Michał Marciniak z MON. – Sąd podzielił w niektórych miejscach argumentację zamawiającego, w niektórych nie. Szanujemy wyrok sądu, dokonamy jego analizy po otrzymaniu pisemnego uzasadnienia. Dla nas najważniejsze, że umowa została zawarta zgodnie z prawem, jest obowiązująca; ani KIO, ani Sąd Okręgowy tego nie podważył, w związku z tym umowa jest realizowana, pierwszy samolot jest spodziewany w listopadzie" – dodał Marciniak.

W wydanym przez MON komunikacie czytamy m.in., że wyrażenie zgody przez KIO podyktowane było tym, że negatywne konsekwencje dla interesu publicznego, w szczególności w dziedzinie obronności i bezpieczeństwa, a w ocenie Izby przede wszystkim brak Powietrznych Punktów Kierowania w czasie pokoju, kryzysu czy wojny, jak również ciągłości operacyjnej i niewystarczające zapewnienie bezpieczeństwa przewozu najważniejszych osób w państwie, a także straty poniesione w związku z przedłużającym się procesem zabezpieczenia transportu powietrznego najważniejszych osób w państwie tak finansowe, jak i kadrowe przeważają nad potrzebą ochrony wszystkich wyżej wskazanych potencjalnych wykonawców, których interes mógłby doznać uszczerbku w związku z zawarciem przez zamawiającego umowy.

Sąd wraz z brakiem uchylenia umowy i rozpatrzeniem skargi nie przychylił się do argumentów MON, prezentowanych między innymi na Sejmowej Komisji obrony narodowej 7 czerwca 2017 roku, a dotyczących przede wszystkim zapewnienia bezpieczeństwa państwa, oraz nie uwzględnił w postępowaniu skierowanej na ręce sądu niejawnej opinii Służby Kontrwywiadu Wojskowego dotyczącej prowadzonego postępowania i utrzymał w mocy wyrok KIO z 3 kwietnia 2017 roku, według którego także stwierdzono ważność zawartej 31 marca 2017 roku umowy.

W ocenie Ministerstwa Obrony Narodowej – w przypadku gdy otrzymana informacja od instytucji właściwych w sprawach ochrony bezpieczeństwa wewnętrznego lub zewnętrznego państwa wpływa bezpośrednio na wykluczenie z postępowania na podstawie art. 131e, ust. 1, pkt 5 ustawy Prawo Zamówień Publicznych – odrzucenie takiego dowodu przez sąd jest realnym zagrożeniem dla właściwej realizacji przyszłych postępowań w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa.

Dla bieżących działań państwa polskiego najważniejsze jednak jest to, że sąd potwierdził ważność umowy na zakup 3 średnich samolotów przeznaczonych dla najważniejszych osób w państwie. Tym samym upadły wszelkie próby zablokowania lub unieważnienia tego kontraktu.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Izraelski Air Force One gotowy do lotów

Biznes i przemysł

Izraelski Air Force One gotowy do lotów

Mateusz Kieruzal 06 września 2023

Belgijscy VIP-owie latają samolotami powiązanymi z Rosją

Biznes i przemysł

Davos: Ekologiczna hipokryzja biznesu i polityki

Prawo i polityka

Davos: Ekologiczna hipokryzja biznesu i polityki

Mateusz Kieruzal 20 stycznia 2023

Rządowy samolot nie mógł przelecieć nad Chinami

Prawo i polityka

Rządowy samolot nie mógł przelecieć nad Chinami

Przegląd prasy 19 października 2022

Zobacz również:

Izraelski Air Force One gotowy do lotów

Biznes i przemysł

Izraelski Air Force One gotowy do lotów

Mateusz Kieruzal 06 września 2023

Belgijscy VIP-owie latają samolotami powiązanymi z Rosją

Biznes i przemysł

Davos: Ekologiczna hipokryzja biznesu i polityki

Prawo i polityka

Davos: Ekologiczna hipokryzja biznesu i polityki

Mateusz Kieruzal 20 stycznia 2023

Rządowy samolot nie mógł przelecieć nad Chinami

Prawo i polityka

Rządowy samolot nie mógł przelecieć nad Chinami

Przegląd prasy 19 października 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5