Pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Mikołaj Wild został sekretarzem stanu w Ministerstwie Infrastruktury – wynika z rozporządzenia opublikowanego we wtorek w Dzienniku Ustaw.
O tym, że pełnomocnik ds. CPK będzie podlegać ministrowi Andrzejowi Adamczykowi
informowaliśmy w zeszłym tygodniu.
Mikołaj Wild pozostanie na stanowisku pełnomocnika ds. CPK. Z oświadczenia wynika, że pełnomocnikiem jest sekretarz stanu w ministerstwie obsługującym ministra właściwego do spraw transportu. Jak napisano w rozporządzeniu, „minister właściwy do spraw transportu określi zakres czynności sekretarza stanu oraz zakres, w jakim wymieniony sekretarz stanu zastępuje ministra”, w szczególności odnośnie do zadań w stosunku do prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, do Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej i do Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze”.
Nowe obowiązkiPełnomocnik może też występować do właściwych urzędów państwowych o delegowanie pracowników, za ich zgodą, do pracy w zespołach. Wydatki związane z działalnością pełnomocnika są pokrywane ze środków budżetu państwa z części, której dysponentem jest minister infrastruktury. Wild jednocześnie przestanie pełnić dotychczasową funkcję sekretarza stanu w KPRM.
– Jestem przekonany, że ścisła współpraca pełnomocnika [ds. CPK] i Ministerstwa Infrastruktury będzie jeszcze owocniejsza. Już wcześniej, dzięki merytorycznym dyskusjom, w istotnym zakresie uzgodniliśmy stanowiska, np. w zakresie realizacji komponentu kolejowego. Wciąż trwa również intensywny dialog z PKP PLK. O tym, że koncepcja była potrzebna, najlepiej świadczy fakt, że rozwiązania przyjęte w naszym dokumencie jako "potencjalne" dzisiaj są z entuzjazmem przyjmowane przez jednostki samorządu terytorialnego –
mówił w rozmowie z Rynkiem Lotniczym Mikołaj Wild. Zacieśnienie współpracy przedstawiciela rządu z resortem transportu ma przyspieszyć wdrażanie przyjętej na początku listopada uchwały o budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Czas na megalotniskoUrząd pełnomocnika powołano w kwietniu 2017 r. Celem powstania instytucji było przygotowanie koncepcji budowy nowego centralnego lotniska, które ma powstać między Warszawą i Łodzią.
Pierwszy terminal CPK jest szykowany na 50 mln pasażerów. Cały obiekt, z uwzględnieniem rozbudowy, ma mieć możliwość obsługi ponad 100 mln pasażerów w ciągu roku. Jak wiadomo, pierwsza faza inwestycji ma kosztować od 31 do 35 mld zł. Rządowy
załącznik do koncepcji budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, podejmujący tematykę rozbudowy sieci kolejowej związanej z usprawnieniem dojazdów do CPK, zakłada budowę praktycznie całkowicie nowej sieci magistralnej, umożliwiającej dotarcie do centralnego lotniska z większości miejsc Polski, w czasie nieprzekraczającym 120-150 minut.