Partnerzy serwisu:
INFRASTRUKTURA I LOTNISKA

Wild: CPK to najbardziej krytyczny element infrastruktury. Biznes do 49 proc. udziałów


Wstecz Dalej

Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
2019-10-07 14:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Wild: CPK to najbardziej krytyczny element infrastruktury. Biznes do 49 proc. udziałów
Fot. Lotnisko im. Chopina
Mikołaj Wild zapowiedział dziś, że w przedsięwzięciu budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego będą mogły brać udział podmioty prywatne, ale ich udział ma być ograniczony. Rolą państwa będzie bowiem sprawowanie kontroli nad tym elementem infrastruktury, który został oceniony przez pełnomocnika rządu ds. CPK jako najbardziej krytyczny. Zapewnił on przy tym, że zainteresowanie ze strony biznesu jest duże, a spodziewana stopa zwrotu – znacząca.
– CPK i projekt rozbudowy sieci kolejowej oraz drogowej w okolicy Portu łączy pod jednym parasolem koncepcje, które nie są nowe, lecz takie, które były bardzo długo analizowane. Jeśli chodzi o obiekt, który zastąpi Lotnisko im. F. Chopina, to pierwsze projekty pojawiły się w latach 70. zeszłego stulecia – mówił podczas Kongresu 590 Mikołaj Wild, sekretarz stanu i pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego. Podkreślił przy tym znaczenie kolejowego komponentu inwestycji. – W czasie, kiedy cywilizowany świat rozbudowywał sieć kolejową, my ją zwijaliśmy – stwierdził.

Dobry zespół przygotowujący inwestycję to szansa na jej powodzenie

Koncepcja Centralnego Portu ma więc rozwiązywać w sposób systemowy problemy branży kolejowej i integrować transport szynowy z lotniczym. – Stworzona zostanie nowa przepustowość lotnicza. Taką potrzebę wskazuje także Unia Europejska – mówił. Dodał, że choć projekt budowy węzła jest dobrze przygotowany, podobnie jak w przypadku wszystkich inwestycji o znacznej wielkości trzeba liczyć się z czterema zagrożeniami: niepewnością, koniecznością zarządzania interesariuszami, odpowiednim zarządzaniem kontraktami i integracją wszystkich elementów.

Przedstawiciel rządu zauważył także, że projekty tej skali zawsze są „stresem dla systemu”. – Jednak, jak ktoś powiedział, nigdy nie marnuj dobrego kryzysu, by wprowadzić konieczne zmiany – skomentował. – W fazie przygotowań w zespole CPK udało się zgromadzić świetnych merytoryków. Dzięki temu możemy z optymizmem patrzeć naprzód – dodał.

Inwestycja ma zwrócić się w dziesięć lat

Mikołaj Wild powiedział także, że obecne wyliczenia wskazują, że Port Solidarność będzie cechował się dochodowością na poziomie 10,4 proc. w skali roku. – Jeśli chodzi o inwestycje infrastrukturalne, to jest dochodowość na bardzo wysokim poziomie – ocenił. – Oznacza to, że inwestycja zwróci się po 10 latach. Musimy jednocześnie mieć świadomość, że inwestycje polegające na rozbudowie sieci kolejowej nie są nastawione na zysk w postaci konkretnej stopy zwrotu. Odbierzemy go w podatkach, inwestycjach i zwiększeniu mobilności naszych obywateli – zaznaczył.

Mówił także, że jest co najmniej kilka powodów, by rozważyć udział sektora prywatnego w budowie CPK. – Państwo, będąc inwestorem i biorąc na pokład sektor prywatny, samoogranicza się w swoim woluntaryzmie, ponieważ głównym zagrożeniem dla inwestycji państwowych nie jest ich nierentowność, a właśnie woluntaryzm, czyli arbitralna zmiana reguł niepodyktowana racjonalnymi przesłankami – stwierdził. Wskazywał przy tym na przykład wycofania się Meksyku z budowy nowego portu lotniczego z przyczyn politycznych już po zainwestowaniu weń ok. 7 mld dolarów.

Państwo nie może pozbyć się udziałów w spółce CPK

Mikołaj Wild podkreślił przy tym, że prywatny biznes zagraniczny będzie mógł mieć maksymalnie 49 proc. udziałów w projekcie. – Mamy świadomość tego, że CPK jest sercem systemu transportowego, czyli najbardziej krytyczną z krytycznych infrastruktur. Można sobie oczywiście wyobrazić teoretycznie, że pozostaje ona pod kontrolą podmiotów prywatnych, ale w mojej ocenie nie mamy takiej kultury, by zapewnić interes publiczny tylko regulacjami. Dlatego właśnie spółka CPK została wpisana na listę spółek, w których państwo nie może pozbyć się swoich udziałów – zakończył.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Spółka CPK zyskała finansowanie CEF dla projektu budowy linii Katowice - Ostrawa

Infrastruktura i lotniska

Spółka CPK zyskała finansowanie CEF dla projektu budowy linii Katowice - Ostrawa

Jakub Dybalski 09 października 2019

Polski biznes skorzysta na zniesieniu wiz i nowej trasie do San Francisco?

Biznes i przemysł

Polski biznes skorzysta na zniesieniu wiz i nowej trasie do San Francisco?

Jakub Madrjas 08 października 2019

Wild: Pociąg lepszy niż samolot na krótkich dystansach

Biznes i przemysł

Wild: Pociąg lepszy niż samolot na krótkich dystansach

Kasper Fiszer 08 października 2019

 

Olsztyn: We wrześniu o 14 proc. więcej pasażerów niż przed rokiem

Infrastruktura i lotniska

Olsztyn: We wrześniu o 14 proc. więcej pasażerów niż przed rokiem

15 października 2019

Turkish Airlines: Blisko 7 mln podróżnych we wrześniu

Pasażer i linie lotnicze

Turkish Airlines: Blisko 7 mln podróżnych we wrześniu

15 października 2019

Ponownie uziemione trzy Dreamlinery LOT-u

Pasażer i linie lotnicze

Ponownie uziemione trzy Dreamlinery LOT-u

14 października 2019

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5