Partnerzy serwisu:
PASAŻER I LINIE LOTNICZE

Wystartowały nowe kazachskie niskokosztowe linie lotnicze


Wstecz Dalej

Autor:

Tomasz Śniedziewski

Data publikacji:
2019-05-08 11:57
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Wystartowały nowe kazachskie niskokosztowe linie lotnicze
fot. FlyArystan
1 maja w pierwsze rejsy wystartowały samoloty niskokosztowych linii lotniczych FlyArystan z Kazachstanu. Przewoźnik chce zaszczepić model taniego latania w Środkowej Azji.
Linie lotnicze FlyArystan, które należą do kazachskiego przewoźnika narodowego Air Astana, w pierwszej kolejności będą obsługiwały loty z Ałmaty do miast: Taraz (dawny Dżambuł), Szymkent, Pawłodar, Uralsk, Astana oraz Karaganda. Do służby w niskokosztowym oddziale, Air Astana, czyli firma matka oddelegowała 160 pracowników (w tym 25 pilotów i 45 pracowników personelu pokładowego), jak również dwa airbusy A320, które otrzymały malowanie FlyArystan oraz nowe fotele Recaro slim-line. Na pokładach samolotów w barwach przewoźnika będzie mogło podróżować 180 pasażerów. Odstęp pomiędzy rzędami foteli to 29 cali, choć jak przekonuje FlyArystan, dzięki ukształtowaniu foteli i przeniesieniu kieszeni z prasą na wyższe miejsce oparcia, pasażerowie będą się czuli tak, jakby odstęp wynosił 31 cali.

Kazachska duma, zagraniczne kierownictwo

Tworząc produkt pokładowy, nowy przewoźnik postawił na patriotyzm gospodarczy. Mundury personelu pokładowego zostały zaprojektowane przez kazachski dom mody, natomiast w ofercie sklepu pokładowego z cateringiem, nazywanego FlyArystan café, dostępne jest m, in. lokalne piwo. Na szefa linii lotniczych wybrano natomiast zagranicznego weterana branży – posiadający brytyjsko-australijskie obywatelstwo Tim Jordan związany był w przeszłości z Cebu Pacific czy Virgin Blue (przemianowanymi następnie na Virgin Australia).

– Wraz z powstaniem tych ekscytujących, nowych linii lotniczych, zdecydowaliśmy się trafić w zapotrzebowanie nowego pokolenia podróżnych. Ludzi, którzy zazwyczaj podróżują w obrębie naszego dużego kraju korzystając z pociągów lub autobusów, lub tych osób, które w ogóle nie podróżują. Chcemy wejść z FlyArystan głównie na rynek osób odwiedzających znajomych i rodzinę. To powinno doprowadzić do stymulacji rynku podróży z celach wypoczynkowych z elementami podróży służbowych. Część kierunków przekazanych nam przez Air Astanę będzie dopasowana do innej bazy demograficznej, bardziej skoncentrowanej na cenie. Równocześnie będziemy się starali wprowadzić opcje taryf oferujące elastyczność podróżnym biznesowym, w tym przewidujące możliwość zwrotu biletów czy możliwość zamiany biletów, oczywiście za wyższą opłatą – wyjaśnia plany przewoźnika Jordan.

Niskokosztowy model

W materiałach promocyjnych linie FlyArystan określają siebie jako przewoźnika budżetowego “wysokiej jakości”. Próba określenia unikalnego charakteru nie powinna być zaskoczeniem, biorąc pod uwagę fakt, że FlyArystan nie jest pierwszym przewoźnikiem w kraju, działającym w mniejszym lub większym stopniu w formule LCC. Kazachowie mogą podróżować także na pokładach linii lotniczych Southern Sky, należących do SCAT oraz na pokładach państwowego przewoźnika Qazaq Air.

Pasażerowie FlyArystan będą mogli bez dodatkowych opłat wnieść na pokład bagaż podręczny o wadze do 5 kg. Za bagaże o wadze 10 kg trzeba będzie zapłacić – wysokość opłat będzie zależna od długości trasy, jednak nie będą to opłaty trudne do zaakceptowania dla pasażerów, tym samym wypaczające ideę tanich podróży, przekonuje Jordan.

– To, co w tych liniach robimy, to dostarczanie mieszkańcom Kazachstanu czegoś nowego i innego. Nasze tanie taryfy są śmiałe i odważne – zupełnie jak lew – zwierzę popularne i czczone w Kazachstanie i Centralnej Azji – wyjaśnia Jordan, nawiązując do logo lwa, będącego symbolem nowego przewoźnika.

Dobry czas dla przewoźników niskokosztowych w regionie

Wybór niskokosztowej formuły działalności wydaje się następować we właściwym czasie. James Kim, dyrektor zarządzający Grupą AvConWorldwide Holdings Limited przekonuje, że na rynkach i w regionach, w których średni PKB w przeliczeniu na mieszkańca nie przekracza 5 tys. dolarów rocznie, lub w których istnieje spore rozwarstwienie dochodów, istnieje zbyt mały popyt na niskokosztowy model podróżowania.

– Popyt na tych rynkach opiera się na tych, “którzy posiadają”, a normalni pracownicy nie mogą sobie pozwolić na podróże lotnicze, nawet za niższą cenę oferowaną przez LCC. Oznacza to, że nie ma wystarczającej liczby podróżnych, którzy mogliby latać jeżeli ceny biletów są obniżone. Natomiast “ci, którzy posiadają” lubią się tym afiszować i wymagają pełnego serwisu na pokładzie – wyjaśnia Kim.

Jak wynika z danych statystycznych, Kazachstan pokonał granicę średniego PKB per capita 5 tys. dolarów w 2006 r. W 2017 r. średni dochód PKB per capita w kraju wynosił już ponad 8,8 tys. dolarów. Sukcesywnie zmniejsza się także indeks nierówności GINI od 40 w II poł. pierwszej dekady XXI w. do 26,9 wg. najnowszych danych z 2015 r. Wynika z tego, że gospodarczo społeczeństwo jest przygotowane na to, by przyjąć przewoźników działających w formule niskokosztowej.

Na korzyść FlyArystan przemawia też fakt, że w tej chwili ze swoimi problemami zmagają się konkurencyjni przewoźnicy, co pokazują ich wyniki z pierwszego kwartału b.r. – Historia pokazuje, że w tych trudnych czasach sporo pasażerów decyduje się na przejście do przewoźników niskokosztowych, dlatego jest to doskonały okres by pojawić się na niskokosztowej arenie – mówi Peter Foster, prezes Air Astana w rozmowie z FlightGlobal.

Międzynarodowe plany

Sześć międzynarodowych tras krajowych to dopiero początek działalności FlyArystan, zdradza Foster. Gdy w drugiej połowie roku flota przewoźnika powiększy się o dwa kolejne airbusy A320, istnieje spore prawdopodobieństwo, że nowy przewoźnik z lwem w logo zainauguruje połączenia międzynarodowe do krajów sąsiadujących, w tym trasy do Rosji.

FlyArystan pozostanie przewoźnikiem wirtualnym, czyli nie dysponującym własnym certyfikatem przewoźnika lotniczego (AOC), korzystając z certyfikatu linii lotniczych Air Astana. Foster zdradza, że model działalności FlyArystan mógłby zostać zaszczepiony także w innych krajach liczącego 100 mln mieszkańców regionu Środkowej Azji, we współpracy z lokalnymi przewoźnikami. Do 2022 r. flota FlyArystan ma liczyć 15 samolotów.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Wizz Air przewiózł 20 mln pasażerów z Katowice Airport

Pasażer i linie lotnicze

Wizz Air przewiózł 20 mln pasażerów z Katowice Airport

Emilia Derewienko 08 maja 2019

Icelandair z planami poważnych zmian we flocie

Biznes i przemysł

Icelandair z planami poważnych zmian we flocie

Aleksander Domański 08 maja 2019

Nowy przewoźnik Great Dane Airlines startuje w czerwcu

Pasażer i linie lotnicze

Nowy przewoźnik Great Dane Airlines startuje w czerwcu

Emilia Derewienko 19 lutego 2019

 

Airbus Polska: Strajk trwa już ponad tydzień

Biznes i przemysł

Airbus Polska: Strajk trwa już ponad tydzień

05 czerwca 2019

PLL LOT: Wyniki finansowe za 2018 r. w czerwcu

Biznes i przemysł

PLL LOT: Wyniki finansowe za 2018 r. w czerwcu

05 czerwca 2019

Łódź kusi LOT. Lublinek bazą dla Dasha?

Biznes i przemysł

Łódź kusi LOT. Lublinek bazą dla Dasha?

04 czerwca 2019

Inwestycje na lotnisku Chopina wstrzymane czy nie?

Prawo i polityka

Inwestycje na lotnisku Chopina wstrzymane czy nie?

04 czerwca 2019

Pomorze Zachodnie promuje się na lotniskach

Prawo i polityka

Pomorze Zachodnie promuje się na lotniskach

04 czerwca 2019

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5